زبان اسكيس

گزارش خطا

زبان اسکیس، دومین کتاب از مجموعه کتاب‌های تفکر خلاق در طراحی معماری است که با هدف تحلیل و آموزش عملی فرآیند طراحی، برای نوآموزان رشته معماری به تحریر درآمده است. این مجموعه بر آن است تا ابهامات ذهنی معماران جوان را از تفکیک مقوله معماری و طراحی در قالب‌های متناقضی که یا مهارت محورند یا بر جنبه‌های نظری تکیه می‌کنند، رها ساخته و در تقویت برداشتن مهم‌ترین گامهای اولیه در مسیر خودآموزی و دستیابی به ابزار طراحی شخصی که چهارچوب‌های آن را خود تعریف کرده، کوشیده است.

دسته بندی : تئوری، آموزشی، معماری، اسکیس، تاریخ، تئوری و طراحی
نویسنده : محمد پیرداوری
سال چاپ : 1394
زبان : فارسی
نوع کتاب : داخلی
قیمت : 350,000 ریال

مشخصات کتاب

محل چاپ : ایران
نوبت چاپ : 1
تعداد صفحات : 324 صفحه
وضعیت کتاب : موجود در بازار

شرح

کتاب زبان اسکیس در ادامه و تکمیل مباحث کتاب معماری فرم، وارد مرزهای جدیدی در طراحی می‌شود که با استعانت از تفسیر اسکیس به عنوان یک شیوه تفکر در طراحی و نه یک مهارت ترسیمی که وابسته به چیره‌دستی نقاش‌مابانه باشد، جنبه‌ای متمایز از معماری را با زبانی ساده تبیین می‌نماید.

آنچه از واژه اسکیس در ذهن دانشجویان معماری به واسطه آزمون کارشناسی ارشد شکل‌گرفته، نه تنها شیوه اسکیس را از روشهای طراحی حذف کرده بلکه آنرا در پایین ترین جایگاه از آموزه‌های معماری قرارداده و قابلیت تفکر به هنگام ترسیم را از طراحان جوان سلب و مهارت ترسیم و پرسپکتیو را که یک نوع ابزار پیاده‌سازی ایده است، جایگزین نموده.

در کتاب زبان اسکیس، علاوه بر تحلیل انواع شیوه های طراحی به زبان اسکیس و بررسی نمونه آثار متعدد از طراحان داخلی و خارجی، به آموزش تفکر اتودی در طراحی نیز پرداخته‌شده و فرآیند تدقیق ایده‌های مبهم، متشکل از خطوط گنگ و سریع را تا مرحله رسیدن به یک معماری ایده‌آل، گام به گام تشریح کرده است. همچنین در مقوله اتصال و ارتباط با سایت، جزئیات و عناصر فضاساز معماری که مورد سوال بسیاری از دانشجویان در مباحث کتاب معماری فرم بوده، پرداخته‌شده تا روند رسیدن به کانسپت فرمی قابل توجه، در ادامه آموزه‌های کتاب معماری فرم، روندی پیوسته و تکاملی داشته باشد.

صرفاً دانشجویانی که بنا به نیاز ادامه تحصیل و گذراندن موفقیت‌آمیز آزمون عملی اسکیس کارشناسی ارشد رو به فراگیری این شیوه می‌آورند، تا حدودی با آن آشنا و درزمانی نسبتاً کوتاه دوباره آن را فراموش می‌کنند. اسکیس یک شیوه طراحی است. خلق معماری به شیوه‌ای بدیع و مبتکرانه با استفاده از اولین جرقه‌های ذهنی از تصور فضا و کیفیات معماری یک موضوع و البته در زمانی اندک، اسکیس یک الهام ذهنی است که به سبک و سیاق هنری، نشو و نما می‌کند؛ یا به بیانی یک زبان و یک ابزار قدرتمندِ بیان برای هر معمار و طراح. مطمئناً می‌توان مدت‌ها برای طراحی یک پروژه معماری وقت صرف نمود، طرح‌های گوناگون طراحی و از بین آن‌ها یکی را انتخاب کرد. می‌توان مدت‌ها در رابطه با موضوع یک پروژه تحقیق کرد و سفر رفت و از نمونه‌های مشابه عکس گرفت، مطالعات وسیعی روی این تصاویر و تجربیات عینی انجام داد و سپس شروع به طراحی کرد؛ اما لحظه‌ای که طراحی را شروع می‌کنیم نیاز به یک اجماع فکری قوی و انتخاب نحوه برخورد با فضا، از جنبه خلق و ایجاد داریم. باید فرم‌پردازی کنیم. باید یک جواب به موضوع طراحی داده شود. اسکیس یک فرآیند بسیار خاص در هر پروسه طراحی می‌باشد. یک پاسخ سریع به یک موضوع طراحی می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید هرچقدر عکس‌العمل انسان برای مواجه با هر پدیده سریع‌تر شود، احتمال دسترسی وی به ضمیر ناخود‌آگاه و بروز رفتارهای غریزی بیشتر است. این واکنش در معماری برای طراحی یک موضوع وقتی به‌صورت اسکیس مطرح می‌شود، نه یک طراحی طولانی‌مدت، امکان بروز ایده‌هایی خلاقانه و ناب‌تر را بیشتر ممکن می‌سازد. چه‌بسا ایده‌هایی در این حالت به ذهن خطور کند که هیچ‌گاه در یک فرآیند طراحی بلندمدت، قابل‌دستیابی نباشد.


کتاب های مرتبط

دیگر کتابهای نویسنده

دیگر کتابهای انتشارات