معماری غرب

گزارش خطا

کتاب معماری غرب: ریشه‌ها و مفاهیم می‌کوشد تا با شرحی ساده و روان داستان شکل‌گیری معماری غرب را از عهد باستان تا عصر کنونی و با تأکید بر خاستگاه‌ها، اندیشه‌ها، و گرایش‌های گوناگون بازگو نماید. موضوع این کتاب عمدتاً درباره‌ی معماری اروپا است؛ لیکن به معماری آمریکا تا آنجا که در تفکّر و فرهنگ غرب مشارکت داشته‌ نیز مربوط می‌شود. کتاب حاضر متناسب با موضوعات بیان شده در هفت بخش و در بیست و هفت فصل تنظیم شده است.



دسته بندی : تئوری، معماری، تاریخ، تئوری و طراحی
سال چاپ : 1389
زبان : فارسی
نوع کتاب : داخلی
قیمت : 480,000 ریال

مشخصات کتاب

محل چاپ : ایران
نوبت چاپ : 8
تعداد صفحات : 576 صفحه
وضعیت کتاب : موجود در بازار

شرح

در بخش اوّل خاستگاه‌های معماری غرب مورد بررسی قرار گرفته است، که در اصل مقدّمه‌ا‌ی بر شکل‌گیری معماری غرب هستند. از آنجایی که فهم تمدّن غرب بدون بررسی تمدّنهای تأثیرگذار، به خصوص بین‌النّهرین و مصر، امکانپذیر نیست، و یا لااقل نمیتوان به عمق مفاهیم معماری آن پی برد، در این بخش تمدّن‌های بین‌النّهرین و مصر با تأکید بر بستر اجتماعی و تأثیر آن در شکل‌گیری معماری غرب مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در بخش دوّم که با عنوان جهان باستان نام‌گذاری شده است تمدّن‌های کْرِته، موکِنای، یونان، اِتروریا، و روم از زاویه‌ی معماری ساختمان‌ها و نحوه‌ی تأثیرگذاری آنها بر هم مورد بررسی قرار گرفته است. بخش سوّم اختصاص به معماری قرون وسطا دارد که در آن معماری‌های صدر مسیحیّت، بیزانس، پیش‌رُمانسک (کارولَنْژی و اُتونی)، رُمانسک، و گوتیک بررسی شده است. بخش چهارم، با عنوان خردگرایی در معماری، به رنسانس، باروک، میراث رنسانس (روشنگری، نئوکلاسیسیسم، و مدرسه‌ی هنرهای زیبای پاریس)، تکنولوژی جدید (انقلاب صنعتی و وِرک‌بوند)، و مکتب شیکاگو اختصاص یافته است، و در آن معماری این دوران از نظر مباحث نظری و نحوه‌ی تأثیرگذاری آن در معماری مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش پنجم، دربرگیرنده‌ی تحوّلاتی است که ریشه در رُمانتیسم دارند و در آن به باغ و باغ‌آرایی در انگلستان، نئوگوتیک، صنایع و حِرف، آرْ نووُ، اکسپرسیونیسم، و اُرگانیک (کارهای فرانک لوید رایت و آلوار آلتو) پرداخته می‌شود. بخش ششم به معماری مُدرن می‌پردازد، که با بررسی خاستگاه‌های هنری آن (فوتوریسم، کُنستروکتیویسم، دِه استَیْل، و باؤهاؤس)، معماری مُدرنیسم (کارهای آدولف لوس، لوکوربوزیه، لودویگ میس وان در روهه، و لویی کان) و میراث آن (سیام، سبْک بین‌المللی، مینیمالیسم، و هایـتِک) مورد بررسی قرار می‌گیرد. و در نهایت، بخش آخر کتاب، که به معماری بعد از 1960 اختصاص یافته است، به بررسی جنبش‌های هنری و فکری پست‌مُدرنیسم، نئوکلاسیک، دیکانستراکشن، اکوـتِک، نئومُدرن، و سوپرمُدرن با تأکید بر کارهای ساخته‌ی معماران اروپایی و آمریکایی می‌پردازد.


کتاب های مرتبط