تئوری معماری معاصر (جستارهای انتقادی)

گزارش خطا

کتاب حاضر، مجموعه آثار تئوری معماری است؛ مقاله‌ها، سخنرانی‌ها و گفت و گوهایی که از سال ۲۰۱۲ به بعد نوشته و منتشر شده‌اند. بنابراین بازتابی هستند از لحظه اکنون معماری؛ از لحظه معاصر. این مجموعه با سخنرانی کوتاه اریک اوون ماس رئیس سابق موسسه سای آرک که پس از سخنرانی پاتریک شوماخر در آن موسسه انجام شد، آغاز می‌شود که در واقع نقدی است بر رویکردهای پاتریک شوماخر و ایدئولوژی پارامتریک او. بازگشت به اشیاء نوشته دیوید روی، معمار و تئوریست برجسته است که در سال ۲۰۱۲ در نشریه تارپ متعلق به موسسه پرت منتشر شد و نقدی است بر پروژه میدانی دهه ۹۰ و دفاع از اهمیت بازگشت به خود اشیاء به جای پرداختن به میدان‌ها و زمینه‌های تشکیل دهنده آنها.


دسته بندی : تئوری، معماری، تاریخ، تئوری و طراحی
نویسنده : پویان روحی، علیرضا خوارزمی نژاد، نصیر زرین پناه، شانای ظهرابی، سروناز غفاری
سال چاپ : 1395
زبان : فارسی
نوع کتاب : داخلی
قیمت : 350,000 ریال
برچسب ها
برچسب ها :
انتشارات کتابکده کسری پویان روحی علیرضا خوارزمی نژاد نصیر زرین پناه شانای ظهرابی سروناز غفاری

مشخصات کتاب

محل چاپ : ایران
تعداد صفحات : 256 صفحه
وضعیت کتاب : موجود در بازار

شرح

در پیش‌گفتار این کتاب می‌خوانید:

«گفت و گو سایت ساکرپانچ با هرنان دیاز آلونسو در زمانی انجام گرفته که او مدیریت برنامه‌های کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی سای آرک را بر عهده داشت و در آن از کار خود و دانشجویان‌ش حرف می‌زند. او در حال حاضر جانشین اریک ماس شده و ریاست این مدرسه را بر عهده دارد. دو گفت و گوی بعدی متعلق به مجموعه‌ای هستند با عنوان معماری چیست؟ که سلسله گفت و گوهایی با معماران و تئوریست‌های مختلف هستند. این گفت و گوها با چهار پرسش یکسان انجام شده‌اند که گفت و گوهای متعلق به دیوید روی و جفری کیپنس در اینجا آورده شده‌اند. مقاله صورت‌برداری و نه گفت و گویی که در پی آن می‌آیند، از مجله لاگ ۲۸ که در تابستان سال ۲۰۱۳ منتشر شد، برداشته شده‌اند. همگی این متن‌ها به تلاش برای تصویر کردن معماری و آموزش معماری در لحظه معاصر می‌پردازند.

چرخش شی که در شماره ۳۳ مجله لاگ در زمستان سال ۲۰۱۵ منتشر شده، به یکی از به‌روز‌ترین مباحث معماری معاصر فلسفه شیء محور و تأثیر فیلسوفانی همچون گراهام هارمن در این گفتمان می‌پردازد. کتاب با مقاله ارکسترای پیتر ترامر، معمار و شهرساز برجسته که در مجله معماری موسسه معماری اشتاد لشوله در فرانکفورت منتشر شده، پایان می‌گیرد. این مقاله، نقدی است بر پدیدارشناسی معماری و اهمیت نقد فرمالیستی و دستاوردهای آن برای دانش معماری را در برابر نقد پدیدارشناختی که تنها از حس وحال حرف می‌زند، روشن می‌کند. امید می‌رود که این کتاب مورد توجه علاقه‌مندان قرار بگیرد و به ارتقاء فرهنگ نقد و ادبیات تئوری معماری در ایران کمک کند.»

کتاب های مرتبط

دیگر کتابهای انتشارات