هوشنگ سیحون

گزارش خطا

هوشنگ سیحون از معماران بزرگ کشورمان است که طی دو دهه فعالیت در زمینه‌ی طراحی، معماری، آموزش معماری و هنرهای تجسمی، تأثیری بسیار عمیق و قابل بررسی بر روند و دیدگاه آموزش، ساخت، سبک زندگی و شیوه‌ی خلق و ارائهی آثار معماری و هنری گذاشته است.

دسته بندی : تئوری، معماری، تاریخ، تئوری و طراحی
نویسنده : شهریار خانی‌زاد
زبان : فارسی
نوع کتاب : داخلی
قیمت : 4,250,000 ریال

مشخصات کتاب

محل چاپ : ایران
وضعیت کتاب : موجود در بازار

شرح

سیحون، دهه‌های سی تا پنجاه زندگی خود را به حضور فعال در سازندگی و آموزش در کشور سپری کرد، رییس دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد، چند آرامگاه ممتاز برای مشاهیر ایرانی ساخت، در مسابقات متعدد معماری رتبه‌ی اول را کسب کرد، دانشجویان موفق و ساعی فراوان پرورش داد، در احیا و ثبت معماری سنتی ایران کوشید و پیوسته تلاش کرد تا هرچه بیشتر بیاموزد و آموزش بدهد و در تمام این مدت در نظر داشت تا میراث غنی تاریخ اقوام باذکاوت ایرانی را مستند سازد و گونه‌ای از معماری را ارائه بدهد که ضمن مدرنبودن و بهره‌مندی از تکنولوژی روز، پیرو ریشه و فرهنگ معماری سنتی ایرانی باشد.

سیحون، هنرمند و نقاش بزرگ کشور، رشته‌ی معماری را برگزید تا پشتوانه‌ی مالی برای پرداختن به نقاشی را داشته باشد. او تنها هنرمند ایرانی بود که آثارش در کنار آثار پابلو پیکاسو و سالوادور دالی به نمایش در آمد و مورد نقد منتقدان هنری جهان قرار گرفت. آثار هنری فراوان به‌جامانده از وی در آرشیو موزه‌ها، نزد مجموعه‌داران و اشخاص حقیقی نگهداری میشود.
 کتاب حاضر شامل شرح حالی غیرجانبدارانه از زندگی و فعالیت و حرفهای هوشنگ سیحون است که از زبان خود او، دانشجویانش، همکاران، دوستان و حتا کسانی که دورادور با وی در ارتباط بوده‌اند، بیان و نیز از منابع معتبر چاپی، صوتی و تصویری گردآوری شده است.

در ابتدای این کتاب سعی شده است تا با ارائه‌ی تصویرهایی از جامعه‌ی آن روزهای ایران، رنگ‌وبوی فضایی که سیحون در آن متولد شد و زندگی و تحصیل میکرد را در ذهن خوانندگان عزیز زنده کنیم و ضمن بررسی روند زندگی و فعالیت حرفه ای و هنری وی و همچنین سفرهای دانشجویی، کروکی ها و اسکیس های شاگردانش و معرفی طرح­ها و پروژه های که محقق نموده، بخشهای وسیعتری از شخصیت و منش آن استاد فقید را آشکار نماییم؛ متأسفانه برخی از عکسها در منابع، فاقد شرح یا توضیحی بوده‌اند.

“از مسقطالرأس تا بوزار” شرح مصاحبه‌هایی است که توسط فرشته رحیمی با هوشنگ سیحون انجام گرفته و در آغاز این کتاب آمده است. در این بخش نقل قول مصاحبه‌گر به صورت ایتالیک نوشته شده است تا روا نبودن و پیوستگی متن حفظ گردد اما تکرارهای جزئی که گاه در بخش “از بوزار تا دانشکدهی هنرهای زیبا” و توصیف پروژه ها به چشم میخورد، اجتناب‌ناپذیر و تنها به منظور اشاره به مواردی بوده که در سایر بخش ها شرح بیشتر و مفصلتری برای آنها ارائه داده‌ایم.
 سالهای تحصیل و کار هوشنگ سیحون، مقارن با تأسیس دانشگاه تهران و دانشکده‌ی هنرهای زیبا و پایه‌گذاری رشته‌ی معماری بود، پس فرصت را غنیمت شمرده شده و تاریخچه‌ای از تأسیس نهاد آموزش عالی در ایران و شکل‌گیری رشته‌ی معماری و نیز خلاصه­‌ای از تأسیس و فعالیت­های فرهنگی انجمن آثار ملی ایران فراهم آمده تا اطلاعاتی مستند، معتبر و ضروری را در اختیار خوانندگان عزیز قرار بگیرد.

فهرست کتاب مذکور به شرح ذیل می باشد:
 سخن ناشر
 از مسقطالرأس تا بوزار
 از بوزار تا دانشکده ی هنرهای زیبا
 هوشنگ سیحون و معماری مدرن
 رو به سوی عهدی تازه، آرتور اریکسن
 نشستی با چند تن از معماران معاصر (حسین شیخ زین الدین، ایرج کلانتری، علی اکبر صارمی، شهرام گل امینی و نشید نبیان)
 ژان والاد
 علی‌­اکبر صارمی و دیدار با استاد
 نسرین فقیه
 فرامرز پارسی
 عطااللّه امیدوار
 محمدرضا حائری مازندرانی
 بهزاد صالحی
 علی فراستی
 بررسی موردی پروژه ها:
 آرامگاه ابن سینا؛ همدان
 منزل و آتلیه‌ی شخصی سیحون؛ تهران
 دیوار تجدد در منزل محسن مقدم؛ تهران
 کارخانه­‌ی کانادا درای؛ تهران
 ویلای داویدخانیان؛ تهران
 منزل آقای کاظمی؛ تهران
 آرامگاه نادرشاه افشار و مجموعه‌ی فرهنگی نادری؛ خراسان
 آرامگاه کمال‌الملک؛ نیشابور، خراسان
 آرامگاه خیام؛ نیشابور، خراسان
 ساختمان شعبه ی مرکزی بانک سپه؛ تهران
 منزل شخصی سیحون؛ تهران
 مرمت آرامگاه فردوسی و طراحی موزه، رستوران و باغ پیرامون، مشهد
 خانه­‌ی دولت‌آبادی؛ تهران
 مجموعه­‌ی آموزشی دکتر شریعتی (فرح سابق)؛ تهران
 طرح مرکز فرهنگی یزد، یزد
 بازارچه‌ی امیرچخماق؛ یزد
 خانه‌ی ییلاقی هوشنگ سیحون؛ کلوگان، فشم
 هنرهای تجسمی
 اسکیس ها
 کلاف خط ها
 بلیتها، رنگ روغن و آبرنگ ها
 نمدها
 تاریخنگاری زندگی و آثار هوشنگ سیحون
 مآخذ تصاویر
 منابع

کتاب های مرتبط