لوفور برای معماران

Lefebvre for Architects

گزارش خطا

به‏رغم آنکه از سال ۱۹۹۱ م.، با ترجمۀ شاهکار آنری لوفور یعنی کتاب تولید فضا (۱۹۷۴)، محبوبیت و شهرت او در میان انگلیسی‌زبانان رو به افزایش گذاشته؛ اما تاکنون توجه اندکی به تأثیرگذاری اندیشۀ او بر تولید واقعی معماری و شهر شده است. در حال حاضر، آثار لوفور در بیشترِ مراکز آموزش معماری، برنامه‌ریزی ‏ شهری و طراحی شهری تدریس می‌شود. بااین‏ حال، همچنان، تبدیل پیام لوفور به عمل، دست‏ نیافتنی به نظر می‌رسد؛ زیرا در آثار او، دو جنبۀ چالش‏ برانگیز برای مخاطبان انگلیسی ‏زبان وجود دارد: یکی، رمانتیسم؛ و دیگری، آرمان‏شهرگرایی که در عین تقابل با مدرنیته، خواهان ترقی‏اند. به حتم، جهت‏گیری بدبینانۀ دوران معاصر نسبت به رمانتیسم و آرمان‏شهرگرایی مانع از آن شده است تا دیدگاه‏های لوفور از حوزۀ نظری به موقعیت‏های به‏‏ راستی، تأثیرگذار بر عمل تبدیل شوند.

دسته بندی : تئوری، معماری، میان رشته ای، فلسفه
نویسنده : ناتانیل کلمن
مترجم : سپیده برزگر
سال چاپ : 1396
زبان : فارسی
نوع کتاب : داخلی
قیمت : 170,000 ریال

مشخصات کتاب

محل چاپ : ایران
نوبت چاپ : 1
تعداد صفحات : 320 صفحه
وضعیت کتاب : موجود در بازار

شرح

تلاش برای درک معماری و شهرسازی با تأکید بر آرای لوفور و تبدیل آن‏ به عمل -بدون توجه به آرمان ‏شهرگرایی و رمانتیسم- ممکن است آن‏ها را بی‏ تأثیر سازد. شاید در جهان امروز، آرمان‏ شهرگرایی جایی نداشته باشد؛ اما لوفور این ایده را آن‏چنان نمایان می‏سازد که گویی چارۀ دیگری برای درمان جداماندگی سیاست از اجتماع وجود ندارد. شاید خواستن امور محالِ ممکن منجر به شکست شود؛ اما همان‏گونه که لوفور نشان می‏دهد، این کار نخستین گام به ‏سوی دیگر ممکن ‏هاست. برای اندیشیدن همراه با لوفور، باید به آرمان‏ شهر نیز، اندیشید تا بتوان با آن موضوعی ارتباط یافت که پایدارترین و همچنین، بنیادی‏ترین مسئله در نگاه او به شهر و ساکنان آن است.

کتاب لوفور برای معماران، بحثی کوتاه دربارۀ ارتباط نوشته ‏های آنری لوفور با معماری، برنامه‏ ریزی شهری و طراحی شهری است که در نظریه و عمل مطرح می‏شود. روی سخن این کتاب با دانشجویان و متصدیانی است که قصد دارند از همۀ امور ممکن در طراحی، بر اساس دیدگاه فلسفۀ لوفور آشنا شوند.


دیگر کتابهای انتشارات