ساختمان کانون وکلای ایران

Lawyer Association Center

گزارش خطا
معمار مسئول : هادی میرمیران
نوع پروژه : داخلی

ساختمان كانون وكلای دادگستری در چهار طبقه روی همكف با دو طبقه زیر زمین برای فعالیت های گوناگون وكلای عضو كانون طراحی شده است.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران جایزه معمار اداری - دولتی معماری جمهوری اسلامی مهندسين مشاور نقش جهان پارس هادی میرمیران معمار 82 ساختمان کانون وکلای ایران کانون وکلا جایزه طراحی و معماری نما کانون وکلا دادگستری

اطلاعات کلی

سال : 1379
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : اداری - دولتی
مساحت پروژه : 4700 مترمربع
آدرس : ایران، تهران

شرح

ساختمان کانون وکلای دادگستری در چهار طبقه روی همکف با دو طبقه زیر زمین ، جمعاً با 4700 متر مربع زیر بنا ، در زمینی مستطیل شکل ، شرقی – غربی به ابعاد 18×54 (972 مترمربع) ، در نزدیکی میدان آرژانتین تهران ، به تازگی به اتمام رسیده است . این ساختمان که برای فعالیتهای گوناگون وکلای عضو کانون طراحی شده دارای عملکردهای اداری ، آموزشی ، و حرفه ای است.

نمای بیرونی بنا که طرح مدرنی از ترازوی عدالت را یک بار در شکل دو وزنه بزرگ معلق و بار دیگر در سیمای شاهین بزرگ میان دو وزنه به نمایش می گذارد .در عین حال انعکاس بیرونی شناور بودن کل بنا در فضاست ، در واقع ، کل فضاهای کار چهار طبقه روی همکف دو بدنه عمودی معلق را تشکیل می دهند که شفافیت و نور از همه طرف ، آنها را احاطه کرده است .

احساس معلق بودن طبقات و احاطه همه جانبه فضا ، به محض ورود به طبقه همکف و رویت سطح زیرین طبقات شروع و با کشیده شدن نگاه به آسمان ، از درون شکاف بین دو بدنه ، که هر چه بالا میرود بازتر می شود ، تشدید ، و با حضور در طبقات و عبور از راهروهای پیرامونی که به دیواره های جانبی نچسبیده اند ، تکمیل می شود . مشاهده مکرر شکاف بین کف و دیواره راهروها احساس شناور بودن در فضا را تداوم می بخشد .

علاوه بر خیال انگیز بودن دفاتر کار شناور در میان فضا ، طراح توانسته است در یک زمین شرقی – غربی کشیده ، ضمن اجتناب از نور مزاحم غرب ، روشنایی لازم برای همه فضاها را در همه طبقات تأمین کند . به همین دلیل کاربرد سطوح شفاف در نماهای خارجی و داخلی به هیچ وجه تصنعی نبوده ، بلکه بازتاب صادقانه عملکرد ساختمان است .

کاربرد مس و برنج در پرداخت هنرمندانه سطح دو بدنه معلق ، که نقش رقیب و تشدید کننده نسبت به فضای شفاف و خالی احاطه کننده را ایفا می کنند ، باعث شده است که در عین حال مکمل نقش آفرینی سطوح شیشه ای در یک دور نمای شهری باشند . این پرداخت مس و برنج درداخل نیز ادامه یافته و کار تزیین سرسرای داخلی را به عهده می گیرد .

گرانیت مشکی کف طبقه همکف صفحه ای است که همه باریهای نور و رنگ و نیز محور مرکزی کل فضا بر سطح سخت آن تعریف می شود .

دیگر پروژه های معمار

دیگر پروژه های شرکت

منابع اینترنتی :

http://www.njp-arch.com/default.aspx?cnt=prjd&prjgn=prjgnC&pid=40

https://archnet.org/sites/5166/media_contents/45444

منابع مکتوب :

بانی مسعود، امیر، معماری معاصر ایران، چاپ پنجم، نشر هنر معماری قرن، تهران.1391:414