مجتمع‌ فرهنگی‌ ـ ورزشی‌ رفسنجان

Rafsanjan Sport Complex

گزارش خطا
معمار مسئول : هادی میرمیران
نوع پروژه : داخلی

مجتمع همانند تركیب فضایی یخچال‌های سنتی، از یك بخش غیر شفاف كه همان گنبد مخروطی شكل است و یك بخش شفاف كه شامل یك دیوار بلند و یك سقف شیشه ای مورب گسترده بر روی استخر است، تشكیل می‌شود. سقف شیشه ای شیب دار تعبیری است از سایه دیوار بلند یخچال بر زمین فضای ورودی این دو جلوه خارجی متضاد را از درون به هم متصل و با هم یكپارچه می‌كند دیوار بلند و كشیده تكیه گاه سقف استخر پس از ایفای نقش خود در تكمیل معماری آغاز شده از مركز مخروط و گستردن چادری بزرگ و شفاف تا روی زمین بازوی خود را در پاسخ به انحنای مخروط خم كرده و می بندد.

برچسب ها
برچسب ها :
جایزه معمار فرهنگی ورزشی معماری جمهوری اسلامی مجموعه ورزشی مهندسين مشاور نقش جهان پارس هادی میرمیران کرمان معمار 80 مجتمع‌ فرهنگی‌ ـ ورزشی‌ رفسنجان مجتمع‌ رفسنجان رفسنجان

تیم پروژه

عکاس : کامران عدل

اطلاعات کلی

سال : 1380/2001
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : فرهنگی، ورزشی، ورزشگاه، مجموعه ورزشی
مساحت پروژه : 2300 مترمربع
آدرس : ایران، کرمان، رفسنجان

شرح

مجموعه ورزشی رفسنجان یکی از سه ساختمان مجتمع فرهنگی – ورزشی رفسنجان است .
 زمین طرح ذوزنقه قائم الزاویه ای به مساحت حدود 7500 متر مربع می باشد که در غرب مجموعه فرهنگی – ورزشی رفسنجان واقع شده است .
 بنا دارای دو بخش اصلی است :
 الف – استخرهای سرپوشیده و روباز، ب – سالن‌های ورزشی (ژیمنازیوم، سالن های اسکواش، بدمینتون و سالن چند منظوره) زیر بنا ساختمان حدود 3500 متر مربع می باشد .
 معماری مجتمع از معماری یخچال های قدیمی منطقه کرمان که نمونه ای از آن هنوز هم در رفسنجان موجود می باشد ، الگو گرفته و توانسته است بدون ایجاد هیچ گونه محدودیتی در بهره برداری، آن را با یک عملکرد و شیوه ساخت امروزی سازگار کند .
 استخرهای سرباز و سرپوشیده طوری طراحی شده اند که چه از نظر اضلاع و چه از نظر سطح آب کاملاً در امتداد یکدیگر قرار گیرند و سطح واحدی از آب را تشکیل دهند که توسط سقف شیبدار شفاف تقسیم می شود .
 نکته در خور توجه اینکه تنوع فضاهای مورد نیاز مانند سونای خشک و تر، اتاق ماساژ، بدنسازی، رختکن ها، دوش‌ها، سرویس‌ها، انبار، موتور خانه و تصفیه خانه درزیر زمین ، بوفه ، فروشگاه ، جایگاه تماشاچیان ، اتاق مربی و قسمت اداری در همکف و رستوران در نیم طبقه ای مشرف به استخر، فضای کلی و خالصی را که از ترکیب یک دیوار بلند و طویل با یک مخروط حاصل شده است مخدوش نکرده اند .
 سادگی بیرونی بنا در کل فضای درونی و در تقسیمات بسیار متنوع آن نیز حضور دارد .

دیگر پروژه های معمار

دیگر پروژه های شرکت

منابع اینترنتی :

http://www.njp-arch.com/default.aspx?cnt=prjd&prjgn=prjgnC&pid=3

https://archnet.org/sites/4368/publications/1172

منابع مکتوب :

بانی مسعود، امیر، معماری معاصر ایران، چاپ پنجم، نشر هنر معماری قرن، تهران.1391:414