ساختمان سرکنسولگری ایران در فرانکفورت

General Consulate of I.R.Iran in Frankfurt

گزارش خطا
معمار مسئول : هادی میرمیران
نوع پروژه : خارجی

زمانی كه تهیه طرح ساختمان سركنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانكفورت در دستور كار قرار گرفت، دو نكته اساسی راهنمای تهیه این طرح بود:

 اول آنكه این بنا دفتر نمایندگی كشوری است كه از میراث فرهنگی و معماری بزرگی در تاریخ خود برخوردار است، بنا براین بایستی روح هنر و معماری ایران را در خود داشته باشد.

 دوم آنكه در كشوری بنا می‌شود كه ضمن داشتن فرهنگ غنی، از پیشرفته ترین كشورهای صنعتی جهان است و لذا بایستی از فن آوری بالای این كشور حداكثر بهره برداری را بعمل آورد.

 این دو نكته اساسی طرح ساختمان كنسولگری را شكل داد.

برچسب ها
برچسب ها :
آلمان اداری - دولتی معماری جمهوری اسلامی مهندسين مشاور نقش جهان پارس فرانکفورت هادی میرمیران سفارتخانه

گالری

اطلاعات کلی

سال : 1379-1383
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : اداری - دولتی، سفارتخانه
آدرس : آلمان، فرانکفورت

شرح

 کلیت فضایی بنا
 زمین سرکنسولگری مستطیلی است به ابعاد 48 در 92 متر که در یک طول آن خیابان قرار میگیرد و در طول دیگر و یک عرض آن به پارک وصل می شود.
 موقعیت زمین، خیابان و پارک این فکر را پیش آورد که فضای ، خیابان و پارک را به عنوان دو فضای عمومی شهری به یکدیگر متصل سازد و از درون بنای سرکنسولگری عبور نماید. این فضا را گالری ایران نامیدیم، که درآن رفت و آمد افراد آزاد است و همواره عناصری از ایران مانند پوسترها، کارهای هنری، کتابها و غیره عرضه می شود. زاویه این گالری طوری در نظر گرفته شد تا تله کام فرانکفورت را که در نزدیکی آنست، در محور خود قرار دهد.
 گالری ایران بنای سرکنسولگری را به دو بخش اصلی ، یکی برای فعالیت های ساده روزمره مانند اخذ روادید و غیره، دیگری برای فعالیتهای رسمی و دیپلماتیک سرکنسولگری تقسیم می کند. فضای فعالیت های مربوط به روادید، ارتباط قوی بصری و فضایی با گالری دارد و به نوعی یکی تلقی می شوند. فضای اصلی سرکنسولگری نیز از طریق سطوح شیشه ای غیرشفاف از گالری جدا گردیده است.
 حجمی سنگی فضاهای مربوط به دو بخش سرکنسولگری را شکل می دهد و با اتصالی که این دو حجم از روی گالری دارند، وحدت و یکپارچگی آنها فراهم می شود.
 کیفیت معماری بنا ‌
 سه اصل که از اصول پایدار سنت معماری ایران هستند در این بنا لحاظ شده است:‌
 1- سادگی بیرونی بنا و هیجان و تحرک فضای درونی آن
 2- شفافیت ، سبکی و شادی بنا
 3- بکارگیری عناصر آشنای معماری ایران در بنا

بنا دو جبهه اصلی دارد ؛
 جبهه طرف خیابان رایموند، که یک دیوار شیشه ای بزرگ است و از ورای آن ساختمان سرکنسولگری بصورت نیمه پیدا دیده میشود و بخشی از ساختمان نیز از ورای دیوار شیشه ای، مانند دست زیبائی که از آستین بیرون آمده باشد پدیدار شده است.
 جبهه طرف پارک بصورت یک سطح شیب دار شیشه ای شفاف به سطح زمین میرسد، این سطح شیشه ای به علت شیب دار بودن و انعکاس فضای سبز بیرون بنا در خود، بصورت تداوم سطح باغ بنظر می آید. ساختمان سرکنسولگری از ورای این سطح شیشه ای به خوبی دیده می شود.
 نمای هر دو جبهه در کمال سادگی نمود دارند.
 اما زمانی که به درون بنا پا می گذاریم، ناگهان با یک فضای درخشان و پرتحرک روبرو می شویم و همچنانکه در درون ساختمان می گردیم، فضاها با تنوع زیاد شامل پله ها، راهروها، اطاقها و غیره یکی پس از دیگری به زیبائی خود را نشان می دهند و مجموعه متنوعی از فضاها را بوجود می آورند.
 اصلی ترین فضای مجموعه هال مرکزی آنست. این فضا که برای مراسم ، جشنها و دیگر گردهمائی ها در نظر گرفته شده، دارای یک سقف بزرگ شیشه ای است که با استفاده از فن آوری بسیار پیشرفته ای طراحی شده و در طراحی آن کمال کوشش بعمل آمده تا نگهدارنده ها و عناصر اتصالی سقف در آن چنان درجه ای از ظرافت باشند، که کمترین مانع را در مقابل نور و رنگ آسمان ایجاد کنند به طوری که گویی سقف هال مرکزی، خود آسمان است.
 با آزاد کردن طبقه همکف ساختمان، فضای هال مرکزی گسترش یافته و تنوع و گشادگی آن افزون شده است، ساختمان سرکنسولی که در زیر سقف شیشه ای قرار می گیرد، از سنگ قرمز آذرشهر پوشیده شده است. این سنگ از معادن سنگ ایران به آلمان حمل شده تا هرچه بیشتر و مستقیم تر رنگ و طعم سرزمین ایران را در بنا منعکس کند. رنگ قرمز این سنگ که در بسیاری از مواقع از نزدیک رؤیت و لمس می شود، ، در ترکیب با سقف شیشه ای، رنگ و نور آسمان را در خود انعکاس می دهد و آن شفافیت، سبکی و شادی را که از خصائص مهم معماری ایران برشمردیم، به فضای هال مرکزی می دهد.
 یک آب نمای عریض کم عمق در درون و بیرون بنا درنظر گرفته شده که بیشترین نمود خود را در هال مرکزی دارد. حضور مستقیم آب در درون بنا یکی دیگر از عناصر اصلی سنت معماری ایران است و برای این در بنا منظور شده است که باز هم بیشتر ارتباط ذهنی معماری بنا و سنت معماری ایران را برقرار کند. این آب نما درجایی قرار گرفته که سطح شیشه ای شیب دار به زمین می رسد، لذا هم این بخش از فضای غیرقابل استفاده هال مرکزی را به یک فضای درخشان و زیبا بدل می کند، هم با انعکاس سقف شیشه ای در خود زیبائی آنرا دو چندان می سازد.
 سطح آب طوری نورپردازی شده که در شب بدرخشد پروژکتورهائی که روشنائی فضای هال مرکزی را تأمین می کند در سطح این آب قرار گرفته ، نور را به رفلکتورهای ظریفی که از سقف هال مرکزی آویزان است می تاباند و با انعکاس خود فضای هال را روشن می کند. این نحوه نورپردازی در عمل بصورتی درآمده است که گویی سطح آب، یک چشمه نور است و هال مرکزی نور خود را از آن می گیرد. وجود این آب نما آن شفافیت و شادی و سبکی را که طراحی بنا بدنبال آن بود را بیشتر می کند.
 قطعه ای از پارک که چسبیده به زمین کنسولگری است جهت ایجاد یک باغ ایرانی اختصاص داده شد. در این قطعه یک باغ سنتی ایرانی با کوشک ها، آب نماها، درختان و گل آرائی های خاص ایجاد می شود و ترکیب این باغ که کاملا" مطابق با باغهای سنتی ایران ساخته می شود با ساختمان سرکنسولگری که یک بنای جهانی امروزین است و روح معماری ایران را در خود دارد، یک ترکیب بسیار زیبا خواهد گردید. گالری ایران این دو را به یکدیگر متصل می کند.
 این اثر ماندگار با آن احجام معلق سنگی و سطوح وسیع شیشه ای که فضایی رویائی و خیال انگیز ارائه می کند، آمیزه بدیعی است از هنر و خلاقیت ایرانی و فن آوری پیشرفته آلمانی، بیان مناسبی برای سرکنسولگری ایران در شهر فرانکفورت.

دیگر پروژه های معمار

دیگر پروژه های شرکت

منابع اینترنتی :

http://www.njp-arch.com


منابع مکتوب :

بانی مسعود، امیر. (1391). معماری معاصر ایران، چاپ پنجم، نشر هنر معماری قرن: تهران.