چهارچوبی برای آشکار کردن تأثیر مؤلفه های شکل دهنده ی طرح مایه در کارگاه طراحی معماری (مورد پژوهی: کارگاه معماری 2، کارشناسی ارشد)

گزارش خطا
نویسنده : حمید ندیمی، حسين مهدوی پور، کاظم مندگاری، سمیه داوودی
محل انتشار : نشریه صفه 53
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
دوره : 21
شماره : 53
زمان انتشار : تابستان 1390

طبق برنامۀ مصوب کارشناسی ارشد ناپیوستۀ معماری، هدف محوری در «طرح معماری »2 که به جنبه های معنایی و ارزشی و تبلور آن در طرح نظر دارد، توجه به طرح مایه، توجه به حاصل ادغام عوامل مجزا و متنوع تأثيرگذار بر طراحي، در قالب كليتي واحد، است. از سوی دیگر، پيچيدگي و تنوع این عوامل شرايطی را ايجاب می کند كه پاسخگو يي هم زمان و ايجاد نوعي تعادل ميان آ نها، گاه تا مرز ناممكن دشوار می شود. پس پیگیری پرسش کلیدی مقاله که «چگونه میتوان تأثیر مؤلفه های شکل دهندۀ طرح مایه را به صورت متمایز بررسی کرد؟ »، میتواند در روش شناسی طرح این درس موضوعیت اساسی داشته باشد. با وجود عوامل متعدد شكل دهندۀ طرح مايه، شايد بتوان آ نها را با مسامحه در سه مؤلفۀ عمده، یعنی طراح، مکان طرح، و موضوع طراحي دسته بندی کرد. به منظور آشکار کردن تأثیر این مؤلفه ها، در یک تجربۀ آموزشی، به عنوان مورد پژوهی، تمرینهایی متناسب با این مؤلفه ها در قالب اسکیس ( طراحی کوتاه مدت) برنامه ریزی و اجرا شد، که حاصل آن در جدولی ارائه میگردد. در این جدول، هر سطر تغییر و تحول کار دانشجو را در طی مسیر تمرینها نشان میدهد و هر ستون معرف نسبت و جایگاه هر مؤلفه در شکل گیری طرح مایه است. این تجربه ضمن اینکه بهانه ای برای نقد و بررسی طرح در مسیر تکوینی آن فراهم میکند، دانشجو را نسبت به مؤلفه های شکل دهندۀ طرح مایه مشرف می کند، تا به صورت آگاهانه در مسیر «خودتصحیحی» قرار گیرد. نتایج این پژوهش ضمن اینکه در آموزش طراحی معماری قابل استفاده است، دانشجویان را نسبت به سازوکارهای فرایند طراحی حساس می کند.

(1.1 مگابایت) دانلود مقاله  

مشخصات مقاله

مراجع :

آنتونيادوس، آنتوني سي. بوطيقاي معماري، آفرينش در معماري، ترجمۀ احمدرضا آي، تهران: سروش، ۱۳۸۱ .

برنامه و سرفصل دروس دورۀ کارشناسی ارشد ناپیوستۀ معماری، مصوب 1385.

لاوسون، برايان. طراحان چگونه میانديشند؟ ابهام زدايی از فرايند طراحی، ترجمۀ حميد نديمی، تهران: دانشگاه شهيد بهشتی، ۱۳۸۴ .

لنگ، جان. آفرينش نظريۀ معماري: نقش علوم رفتاري در طراحي محيط، ترجمۀ عليرضا عين يفر، دانشگاه تهران، ۱۳۸۱ .

نديمي، حميد. « جستاری در فرایند طراحی»، در صفه، ش 29 )پاییز و زمستان ۱۳۷۸ (، ص ۹۴ - ۱۰۳ .

Snyder, James C. and Anthony. J. Catanese. Introduction to Architecture, New York: Mc Graw-Hill, 1979.

Meiss, P. V. Elements of Architecture (From form to place), Van Nostard Reinhold, 1990.

مسابقات

جوایز

نشریات

منابع اینترنتی :

http://sofeh.sbu.ac.ir/