نگاهی به ارزیابی طرح های معماری

گزارش خطا
نویسنده : حمید ندیمی
محل انتشار : نشریه صفه 50
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
دوره : 20
شماره : 50
زمان انتشار : بهار، تابستان 1389

ارزیابی طرح های معماری از مسائل روزمره عالم ساختمان است. رسیدن به معیارهایی که بتوان با آن طرح را سنجید دغدغه ای قدیمی است. با تقسیم وجوه طرح معماری به کمی و کیفی می توان در پی معیارهایی در این دو وجه بود. وجه کمی طرح پاسخگویی به برنامه و موضوع هایی چون دسترسی و تطبیق با اوضاع اقلیمی و آسایش فیزیکی و پایداری است. برای این و جه می توان معیارهایی ساخت و به زبانی مشترک رسید. وجه دیگر طرح که می توان آن را وج کیفی یا وجه ناظر به کارکرد فرهنگی طرح دانست چندان معیارپذیر نیست. در اینجا باید به خبرگان عرصه رجوع کرد و در پی زبان و چشم اندازی مشترک میان آنان بود. آنچه در این عرصه اهمیت می یابد را می توان با دو واژه حیثیت و هویت بیان کرد.

(147.7 کیلوبایت) دانلود مقاله  

مشخصات مقاله

مراجع :

دفتر فنی آموزش شهید بهشتی. تدوین راهنمای ارزیابی طرح های معماری. مجری طرح حمید ندیمی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، ۱۳۸۸(منتشر نشده)

فن مایس، پییر. عناصر معماری، از صورت تا مکان. ترجمۀ فرزین فردانش. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۸۴

لاوسون، برایان. طراحان چگونه می اندیشند. ترجمه حمید ندیمی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۸۴

لنگ، جان. آفرینش نظریۀ معماری، نقش علوم رفتاری در طراحی محیط. ترجمۀ علیرضا عینی فر. تهران: دانشگاه تهران، ۱۳۸۱

ندیمی، حمید (و) با برادبنت ، دربارۀ معماری. مترجمان نیلوفر رضوی، کیوان جورابچی، هدیه نوربخش. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۸۸

Carmona, M. and L. Sieh. Measuring Quality in Planning: Managing the Performance Process. London and New York: Spon Press, 2004.

Prasad, S. “clarifying Intentions; the design quality Indicator”. in Building research & information, no.32 (2004)

Snodgrass, A., & R. Coyne. Interpretation in Architecture, design as a way of thinking. London and New York: routledge, 2006.

Vitruvius & Morgan, M.H. The Ten Books on Architecture. New York: Dover Publications, 1960.

Volker, L. Lauche, K. , Heinz, I.L. & Jonge, H. “Deciding about design quality; Design perception during a European tendering procedure”. in Design studies, no.29 (2004).

مسابقات

جوایز

نشریات

منابع اینترنتی :

http://sofeh.sbu.ac.ir/