نقش دست نگاری استاد در آموزش طراحی

گزارش خطا
نویسنده : حمید ندیمی، وحید صدرام
محل انتشار : نشریه صفه 68
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
دوره : 25
شماره : 68
زمان انتشار : بهار 1394

«کُرکسیون» به معنی اصلاح طرح معماری روی میز قضاوت، توسّط استاد و دانشجو در ملاقات­های آتلیه است. مرسوم است که برخی اساتید، حرف زدن را کافی دانند، صرفاً از آموزش کلام­محور جهت نقد و کمک به پیشبرد کار دانشجو بهره می­برند و آموزش عملی دست­نگاری را نادیده می­گیرند. در این پژوهش، «دست» و «زبان» به­ عنوان دو دست­مایه­ی بنیادی کرکسیون معرّفی می شود. یافته­های پژوهش، «تأمّل موازیِ» معلّم، یعنی تأمّل هم­زمان در «پیشبُرد طرح» و «پیشبُرد شاگرد» را برای جلسات کرکسیون ضروری می­داند. تأمّل اوّل، نیازمند «دست­نگاری استاد» بر طرح شاگرد در حضور او، و تأمّل دوم، نیازمند توجّه پنهانی استاد به فرایند «یادگیری تقلیدی شاگرد» از دست­نگاری استاد است. این مقاله، به معلّمان طرّاحی پیشنهاد می­شود که همراه با حرف زدن، با خط­کشیدن بر طرح روی میز، از دانشجو «پشتیبانی» کنند.

(569.3 کیلوبایت) دانلود مقاله  

مشخصات مقاله

مراجع :

باباشاه اصفهانی. آداب المشق، (نسخه‌ی دانشگاه پنجاب لاهور). پژوهش دکتر حمیدرضا قلیچ‌خانی. تهران: نشر پیکره، 1391.

حجّت، عیسی. «آموزش خلّاق – تجربه‌ی 1381». در هنرهای زیبا، ش 18 (1383)، ص 25-36.

حجّتی، سیّد محمّدباقر. آداب تعلیم و تعلّم در اسلام. ترجمه‌ی گزارش‌گونه‌ای از کتاب «مُنیه المُرید فی آداب المفید و المستفید» از شهید ثانی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1363.

طاقی، زهرا. «تأمّلی در تبعات رشد کمّی دوره‌ی کارشناسی معماری در دانشگاه‌های کشور». در صُفّه، ش 46 (1387)، ص 125-134.

لاوسون، برایان. طرّاحان چگونه می‌اندیشند؟ ابهام‌زدائی از فرایند طرّاحی. ترجمه‌ی دکتر حمید ندیمی. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، ویراست جدید 1392.

ندیمی، حمید. «آموزش معماری». در صفّه، ش 25 (1376)، ص 30-31.

________ . «روش استاد و شاگردی، از نگاهی دیگر». در هنرهای زیبا، معماری و شهرسازی، ش 44 (1389)، ص 27-36.

Amble, Nina. "Reflection in action with care workers in emotion work". in Action Research, Vol. 0, No. 0 (2012), pp. 1-16.

Blackmore, Susan. "Evolution and Memes: the Human Brain as a Selective Imitation Device". in Cybernetics and Systems: An International Journal, Vol. 32, No. 1-2 (2001), pp. 225-255.

Brawne, Michael. Architectural Thought: The design process and the expectant eye. UK: Architectural Press of Elsevier, 2003.

Burnard, Pamela. Hennessy, Sarah. Reflective Practices in Arts Education. Netherland: Springer, 2006.

Cross, Nigel. Designerly Ways of Knowing. London: Springer-Verlag Ltd, 2006.

Dawkins, R.. The selfish gene. Oxford: Oxford University Press, 1976.

Doidge, Charles. Sara, Rachel. Parnell, Rosie. The Crit: An Architecture Student's Handbook. Britain: Architectural Press, 2000.

Dorst, Kees. Describing Design: A comparison of paradigms. Netherland: Rotterdam, 1997.

Goldschmidt, Gabriella. "Doing Design, Making Architecture". In JAE, Vol. 37, No. 1 (1983), pp. 8-13.

________ . Porter, William. Design Representation. London: Springer-Verlag, 2004.

Grant, Suzanne. "Learning through ‘being’ and ‘doing’". in Action Research, Vol. 5, No. 3 (2007), pp. 265-274.

Harpe, Barbara. Peterson, Fiona. Frankham, Noel et al.. "Assessment Focus in Studio: What is Most Prominent in Architecture, Art and Design?". in JADE (Journal Compilation), Vol. 28, No. 1 (2009), pp. 37-51.

Heller, Steven. Vienne, Veronique. The Education of an Art Director. New York: Allworth Press, 2006.

Koskinen, Kaj. Pihlanto, Pekka. Vanharanta, Hannu. "Tacit knowledge acquisition and sharing in a project work context". in International Journal of Project Management, Vol. 21 (2003), pp. 281-290.

Kurt, Sevinc. "An analytic study on the traditional studio environments and the use of the constructivist studio in the architectural design education". in Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol. 1 (2009), pp. 401-408.

Lawson, Bryan. What Designers Know. UK: Architectural Press of Elsevier, 2004.

Pressman, Andy. Architectural Design Portable Handbook: A Guide to Excellent Practices. USA: McGraw-Hill, 2001.

Schön, Donald. The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. USA: Basic Books, 1983.

________ . The Design Studio: An Exploration of its Traditions and Potentials. London: RIBA Publications, 1985.

Webster, Helena. "The Architectural Review: A study of ritual, acculturation and reproduction in architectural education". in Arts & Humanities in Higher Education, Vol. 4, No. 3 (2005), pp. 265-282.

Ware, Colin. Visual Thinking for Design. Amsterdam: Morgan Kaufmann Publishers, 2008.

Wiggins, Grant. McTighe, Jay. Understanding by Design. (2nd Ed). USA: ASCD publications, 2005.

مسابقات

جوایز

نشریات

منابع اینترنتی :

http://sofeh.sbu.ac.ir/