نقش تمثیل در روند طراحی معماری
هدف مقالۀ حاضر، بسط و تشریح مفهوم «تمثیل » (قیاس) در معماری و جایگاه آن در روند طراحی است. برای رسیدن به این هدف، در ابتدا به اختصار مفهوم طراحی توضیح داده شده و سپس به شرح تفاوت میان خط مشی فکری نس لهای طراحان معماری و دلایل قبول یا رد نگرش فکری آنها پرداخته می شود. تغییرات نگرش های طراحی در گذر زمان نشان م یدهد، خط مشی فکری طراحان نسل سوم عامل ایجاد وحدت و یکپارچگی در میان اجزای معماری در روند طراحی را تشخیص داده است، به این عامل «طرح مایه » (کانسپت) گفته میشود. در ادامه، با شرح مفهوم طرح مایه، به لزوم شناسایی مفهوم «تمثیل » در معماری پی برده می شود. در پایان، با شرح معنای تمثیل و انواع آن، جایگاه جدیدی برای تمثیل در روند طراحی معرفی و نقش سازندۀ آن را در ایجاد طرح مایه و روند طراحی بیان میشود.
(4.5 مگابایت) دانلود مقالهمشخصات مقاله
آبل، کریس. « قیاس زبانی در نقد و نظریۀ معماری»، ترجمۀ محمدرضا شیرازی، در معماری و فرهنگ، ش 22 )تابستان 1384 (، ص 50 - 59 .
آنتونیادس، آنتونی سی. بوطیقای معماری: آفرینش در معماری، ترجمۀ احمد رضا آی. ج 1، تهران: سروش، ۱۳۸۳ .
شمشادی، آزیتا». یادگیری زبان دوم و نظریۀ طرح واره های ذهنی« ، در ماهنامۀ علمی پژوهشی دانشور، دانشگاه شاهد، ش 63 )دی 1380 (، ص105-116 .
فلامکی، محمدمنصور. ریشه ها و گرایش های نظری معماری، تهران: فضا،1381.
فیضی، محسن و مهدی خاک زند». تفکر طراحی در فرایند طراحی معماری« ، در باغ نظر، ش ۴ )پاییز و زمستان 1384 (، ص 13-23.
کرمانیان، علی. « معماری، کانسپت، و دیگر قضایا»، در شارستان، ش 13-1۴ )پاییز و زمستان 1385 (، ص 11- 109 .
لازیو، پل. تفکر ترسیمی برای طراحان و معماران، ترجمۀ سعید آقایی و محمود مدنی، تهران: هنر و معماری، 1377 .
لاوسون، برایان. طراحان چگونه می اندیشند: ابهام زدایی از فرایند طراحی، ترجمۀ حمید ندیمی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، 1384 .
لنگ، جان. آفرینش نظریۀ معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط، ترجمۀ علی رضا عینی فر، دانشگاه تهران، ۱۳۸۳ .
محمد زاده، محمد. « تئوری گشتالت »، در معمار، ش ۲۴ )اردیبهشت 1383 (، ص 21-24.
مگی، برایان. سرگذشت فلسفه: داستان جذاب سال 2005 فلسفه مغرب زمین
مسابقات
جوایز
نشریات