بررسی کوشک هشت بهشت اصفهان از مقام نظرگاه

گزارش خطا
نویسنده : لادن اعتضادی، محمد جواد بینا
محل انتشار : نشریه صفه 70
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
دوره : 25
شماره : 70
زمان انتشار : پاییز 1394

کوشک هشت بهشت یکی از  بناهای باغ های دولت خانة صفوی در اصفهان است و در میانة باغ بلبل قرار بوده است. اگرچه امروزه تنها کوشک به جای مانده و باغ بلبل با تغییرات بسیار به بوستانی شهری تبدیل شده، اما می توان با بررسی های میدانیِ کوشک و بررسی اسناد تاریخی مرتبط، از چگونگی ارتباط این بنا با باغ بلبل آگاه شد. موضوع این مقاله استخراج و خوانش آداب معماری به کار رفته در این کوشک است که امکان نظارة کیفیِ طبیعتِ باغ را فراهم می‌آورده است. به این منظور، در ابتدا "نظرگاه" تعریف و شأن آن تبیین شده است. سپس شرحی از کوشک هشت بهشت و باغ بلبل بیان شده و پس از آن، رابطة میان کوشک و باغ، مبتنی بر فعل نظر و  در دو وجه دیدن و ندیدن بررسی شده است. آداب استخراجی از این بررسی، حاوی نکاتی قابل توجه در زمینة چگونگی برقراری ارتباط میان معماری و طبیعت است. در نهایت در پژوهش حاضر نشان داده می‌شود، آداب معماری این بنا چنان است که از آن نظرگاهی فاخر و گشوده به باغ ساخته و آن را شایستة مقام کوشک کرده است تا بتوان نظارة طبیعت را که وجه مهمی از ارتباط انسان ، طبیعت و معماری در  باغ ایرانی است، در این بنا در مرتبه‌ای شایان توجه ملاحظه کرد.

(2.4 مگابایت) دانلود مقاله  

مشخصات مقاله

مراجع :

اسماعیلی، علیرضا. «سند باغ و عمارت چهل ستون در آیینة اسناد دورة پهلوی اول». در گلستان هنر، ش12 (تابستان 1387)، ص 69-74.

اشمیت، فردریک. پرواز بر فراز شهرهای باستانی ایران. ترجمة آرمان شیشه گر. تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور (پژوهشگاه)، 1376.

خوانساری، مهدی و دیگران. باغ ایرانی، بازتابی از بهشت. ترجمة مهندسین مشاور آران. تهران: دبیرخانة همایش بین المللی باغ ایرانی، 1383.

صالحی، ابوذر. قدر مکان، تأملی در سرشت مکان. پایان نامة کارشناسی ارشد مهندسی معماری. استاد راهنما: هادی ندیمی، محمد رضا اولیا. یزد: دانشگاه یزد، مجتمع هنر و معماری، مهر 1386.

ــــــــ . «نظم مکان ساز؛ طرح یک نظام معیار در آفرینش و نقد معماری» در رواق نظر، ده مقاله در معماری، تهران: فرهنگستان هنر، 1393، ص146-157.

صالحی، ابوذر و دیگران. هویت بخشی مدارس علمیة ایران. قم: اداره توسعه و عمران مدارس علمیه، 1389.

عالمی، مهوش.«باغ ایرانی: انواع و شکل ها». در آتیلیو پتروچیولی، باغ های اسلامی، معماری، طبیعت و مناظر. ترجمة مجید راسخی. تهران:روزنه، 1392، ص49-75.

ــــــــ . «باغ های دورة صفویه: گونه ها و الگوها». ترجمة محسن جاوری. در گلستان هنر، ش5 (پاییز 1385)، ص 72-91.

فرزام، فریبا. هزار جلوة زندگی: تصویرهای ارنست هولستر از عهد ناصری. تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور (پژوهشگاه) مرکز اسناد و مدارک میراث فرهنگی، 1382.

قیومی، مهرداد.«باغ هشت بهشت». در باغ ایرانی؛ حکمت کهن، منظر جدید، تهران: موزه هنرهای معاصر، 1383، ص65-69.

ــــــــ . «تغییر نگاه انسان به طبیعت». در خیال شرقی، ش2 (اردیبهشت 1384)، ص126.

کوست، پاسکال. بناهای دورة اسلامی ایران، از آغاز تا 1218ش. ترجمة آتوسا مهرتاش. تهران: موسسة تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری، «متن»، 1390.

مطهری، مرتضی. مسألة شناخت. تهران: صدرا، 1367.

نوایی، کامبیز و کامبیز حاج قاسمی. خشت و خیال: شرح معماری اسلامی ایران. تهران: دانشگاه شهید بهشتی؛ سروش (انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران)، 1390.

ویوله، هنری. مجموعه عکس های ایران. مرکز اسناد دانشگاه شهید بهشتی

هنرفر، لطف الله. «باغ هزار جریب و کوه صفه (بهشت شاه عباس)». در هنر و مردم، ش157 (آبان 1354)، ص 73-94.

ــــــــ . «هشت بهشت اصفهان». در هنر و مردم، ش117 (تیر1351)، ص2-16.

مسابقات

جوایز

نشریات

منابع اینترنتی :

http://sofeh.sbu.ac.ir