مجله ویلا 6

Villa Magazine 6

گزارش خطا
نشریه : مجله ویلا
زمان انتشار : پاییز 1396 / Autumn 2017
شماره : 6
مدیر مسئول : امیرعباس ابوطالبی

هر کلمه‌ای که می‌شنویم، هر شعری که می‌سراییم، هر آوازی که می‌خوانیم و هر طرحی که برمی‌اندازیم به روش (سبک یا شیوه) خود به سمت یک معنی سیر می‌کنند. از زمانی که صدای زندگی در یک غار شنیده شد تا لحظه‌ی آخرین صدای یک مرد در جهان هستی این سوال همیشگی وجود داشته است که: به کجا می‌رویم؟

پس روی کن به سوی دین حنیف ابراهیم، فطرتی که خدا بشر را بر آن سرشته است. (روم 30)

باغ‌های ایرانی برای پاسخ به این پرسش، شعرها، ترانه‌ها و رقص‌های فراوانی در جعبه‌ی اسرار خود به یادگار دارند و از سطحی‌ترین لایه‌ی تفریح و تفرج تا عمیق‌ترین لایه‌ی نیازهای روحی بشر پابه‌پای انسان سردرگم در به تصویر کشیدن بهشت

گمشده‌اش حضور داشته‌اند.

اگر تفریح و تفرج را به معنای "نشاط و سرور" بشناسیم که نقش بسیار مؤثری در سلامت انسانها دارد و صفا و صمیمیّت را در زندگی خانوادگی و اجتماعی به ارمغان می‌آورد؛ از این رو بهره‌مندی از آن، موافق طبع و سرشت انسان و دین توحیدی است.

معماری باغ‌های ایرانی برای پاسخ به نیاز تن‌های خسته از برنامه‌ی فیزیکی سرپناه‌ها (مسکن) برآمده است و مفاهیم عمیقی از ادراک انسانی و سلایق زیبایی شناسانه‌ی وی نسبت به عناصر این جهان را در خود گنجانده است. این معماری که در دل عناصر طبیعت، تمثیل‌های بهشتی (حوریه، غذاهای لذیذ، رضایت، امنیت، سعادت) و انرژی عناصر چهارگانه معنی پیدا می‌کند، همواره در پیش‌بینی و تعریف معماری آینده و مفاهیم زیبایی‌شناسانه‌ی آن نقش مهمی را ایفا کرده است.

چه بسا اگر تاریخ معماری جهان در شرق نگاشته می‌شد امروزه از واژه‌ی ”BAGH“ به عنوان یکی از تیپولوژی‌های اصلی معماری که الهام بخش معماری ویلاهای رومی بوده است، نام برده می‌شد.

منابع اینترنتی :

http://villanews.ir