مجله ویلا 4

Villa Magazine 4

گزارش خطا
نشریه : مجله ویلا
زمان انتشار : بهار 1396 / Spring 2017
شماره : 4
مدیر مسئول : امیرعباس ابوطالبی

خانه‌های ما ایرانیان در دوران نه چندان دور ابعاد گوناگونی از زندگی را دربرمی‌گرفته تا آن جا که “خانه” به عنوان یک مفهوم معماری، ساختار اصلی کلمه‌ی خانواده (خانه + واده) در ادبیات ما را تشکیل داده است.

حیاط از اصلی‌ترین بخشها در معماری خانه‌های ایرانی بوده است که نه تنها فعالیت‌های متنوعی را در ارتباط بین فضای بیرونی و درونی برقرار می‌کرده؛ بلکه ارتباطی با جهان هستی و تملک قسمتی از بی‌نهایت جهان در آسمانش بوده است.

امروزه مفهوم خانه‌ها در تقلیل‌یافته‌ترین شکلشان و صِرف تأمین نیازهای فیزیکی و عقلانی استفاده‌کننده‌هایشان تعریف می‌شوند و مسکن را از مفهوم آرامگاه جسم و جان به قفسی برای بقا و تداوم روزمرگی به پایین کشانیده‌اند.

این تحول به واسطه‌ی تأثیر انقلاب صنعتی و تبادلات فرهنگی با جهان غرب از طریق بشکه‌های نفتی و با سرعت بسیار زیادی در نیم قرن گذشته اتفاق افتاد که البته با تأثیر انقلاب اطلاعاتی که عصر حاضر می‌رود تا به جبران آ نچه از دست داده ایم، استفاده‌های مفید و مطلوبی نیز از آن ببریم .

امروزه گروه‌های اجتماعی مختلفی در ایران پدید آمده‌اند که به دنبال ایجاد خانه‌ی دومی در حومه‌ی شهرها می‌گردند. اما نه اینکه آن را چشم‌اندازی برای تفریح و تفرج می‌بینند؛ بلکه آن را مکانی خاطره‌انگیز می‌خواهند که با گذشته‌ی روستایی خرده مالکی و اموال موروثی‌شان در ارتباط است و یا میراث تمدن شهری و روستایی می‌یابند که خود را موظف به حفظ و احیای ارزش‌های نهفته و فراموش شدۀ آنها می‌دانند.

منابع اینترنتی :

http://villanews.ir