ساختمان اداری کارخانه درخشان قطعه‌ساز سپاهان

DGS-Co Office Building

گزارش خطا
شرکت معماری : دفتر معماری آینه
نوع پروژه : داخلی

این پروژه، فضای اداری كارخانه‌ را چنان در خود جای داده كه دیگر برای كوهستان مجاور خود و كوهنوردانی كه برای تجربه حضور در زمینه زیبا و طبیعی كوهستان به آنجا می‌آیند، غریبه نباشد.

برچسب ها
برچسب ها :
اصفهان اداری - دولتی معماری جمهوری اسلامی علی سلطانی عاطفه کرباسی علی دهقانی دفتر معماری آینه ساختمان اداری کارخانه درخشان قطعه‌ساز سپاهان جایزه طراحی و معماری نما

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

سیدمحمد آیتی

اطلاعات کلی

سال : 1391
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : اداری - دولتی
مساحت پروژه : 1011 مترمربع
آدرس : ایران، اصفهان، ویلا شهر، شهرک صنعتی شهید منتظریه

شرح

آنچه تیم طراحی را در اولین بازدید از سایت جذب کرد، محیط مجاور آن، شامل کوهستانی صخره‌ای بود؛ شکل و رنگ و حال و هوای خاص این کوهستان که در شرق و اندکی از شمال پروژه قرار داشت، نقطه آغازی برای ایده‌ پردازی نما و حجم پروژه شد. در ابتدا، برای هماهنگی حجم و نیز روی کردن به کوهستان و تماشای بهینه منظره آن از درون، با سازه فلزی، بخش‌هایی را به سازه اصلی و بتنی پروژه افزودیم. این کار، سطوح افقی مستطیل‌شکل را نیز که نتیجه‌ای یکنواخت و بی‌تحرک و بی‌واکنش در حجم نهایی در پی داشت، به بازی‌های فرمی وارد کرد و از درون، چرخش‌ها و در نتیجه، دید و منظرهایی تعریف‌شده به سمت کوه به‌ وجود آورد. با همین هدف، در جای جای بخش‌های خدماتی یا اداری، تراس‌هایی برای در اختیار گذاردن مناظر کوه، به ساز‌ه پیشین اضافه شد.

ما برای طراحی ساختمان اداری کارخانه، اندکی پس از اجرای کامل سقف‌ها و تیغه‌چینی برخی طبقات دعوت به کار شدیم، به همین دلیل، با ثابت ماندن عناصری چون ستون‌ها، دستگاه پله و آسانسور، با محدودیت‌هایی روبرو بودیم.

در انتخاب مصالح و تعریف شکل بدنه و حجم و نیز در جای‌گیری عملکردها در پلان، تلاش کردیم حجم پروژه از زمین و زمینه مجاور آن که زمینه‌ای کوهستانی در شمال است، به آرامی برخیزد و به سمت شهر، در سمت جنوب رو کند. حجم پایه که کارکنان و کارگران را در فضاهای اداری و غذاخوری و نیز بخش خدماتی و نگهبانی در خود جای می‌دهد، همرنگ با کوهستان است. حجم جنوبی، ضمن اختصاص کاربری‌های درون آن به اقامتی و مدیریتی و سالن کنفرانس، با مصالح مدرن برجسته می‌شود و با دیدی پانوراما و پیوسته، به شهر رو می‌کند. به این ترتیب، در نما مصالح مدرن و سنگ‌های همگون با کوهستان، مطابق با عملکردهایی که در پس خود پنهان کرده‌اند، در هم قفل می‌شوند.

تیغه‌های داخلی بخش اداری که قبل از طراحی ما، با مصالح بنایی شکل گرفته بود، تخریب و در طرح جدید، فضایی یکدست و انعطاف‌پذیر برای بخش اداری ایجاد شد. پنجره‌های این فضای یکدست و نیز سالن غذاخوری در همکف از قاب‌هایی پرتعداد، اما محدود در اندازه، تشکیل می‌شود که با توجه به برخی چشم‌اندازهای نامطلوب جبهه شرقی، طبیعت مجاور، یعنی کوهستان و آسمان صاف را انتخاب و به کارکنان فضای داخلی هدیه کند.

این پروژه، فضای اداری کارخانه‌ را چنان در خود جای داده که دیگر برای کوهستان مجاور خود و کوهنوردانی که برای تجربه حضور در زمینه زیبا و طبیعی کوهستان به آنجا می‌آیند، غریبه نباشد، انگار که از دل کوه برخاسته، با آن رفاقت می‌کند و با سایه‌روشن‌های آن در گفتگو و سازگاری است.

منابع اینترنتی :

https://www.archdaily.com