ساختمان مسکونی اندرزگو

Andarzgoo Residential Building

گزارش خطا
شرکت معماری : دفتر معماری آینه
نوع پروژه : داخلی

استراتژی ما در طراحی پلان فضاهای داخلی و همين‌طور نمای پروژه سادگی و پرهيز از هرگونه بيان پيچيده بود. ساختمان در كوچه‌ای با عرض كم و با ساختمان‌های مجاور بسيار نامنظم از نظر مصالح ساخت و ارتفاع واقع شده است.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران مسکونی آپارتمان معماری جمهوری اسلامی علی سلطانی عاطفه کرباسی علی دهقانی دفتر معماری آینه ساختمان مسکونی اندرزگو Andarzgoo Residential Building

تیم پروژه

ارائه :

علی کرباسی

اطلاعات کلی

سال : 1394/2015
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، آپارتمانی
مساحت پروژه : 1136 مترمربع
آدرس : ایران، تهران

شرح

پروژه ساختمان مسکونی اندرزگو در زمینی به مساحت  215 متر مربع و در٥ واحدمسکونی٣ خوابه درطبقات شکل گرفت. طبقه همکف به پارکینگ و حیاط ورودی و طبقه زیرزمین به انبارها، تاسیسات وسالن ورزشی اختصاص یافت. در طراحی پلان مجموعه حوزه عملکردهای خصوصی در شمال ، با نورگیری از پاسیویی که در شمالی ترین بخش از زمین از حجم خالی شد و حوزه عملکردهای عمومی تر در جنوب و به سمت نمای اصلی پروژه و با نورگیری کامل از این بدنه و حوزه ارتباطی عمودی ساختمان در میان این دو و در مرکز ساختمان جانمایی شد.


در کوچه طبق ضوابط شهرداری با توجه به شرایط خاص زمین پروژه رعایت عدم پیش آمدگی ساختمان الزامی بود. دغدغه ما برای طراحی نمای ساختمان ایجاد سطحی بود که بافت شهری را بیش از این دچار آشفتگی و اغتشاش نکند و در عین حال بتوانیم برای فضاهای داخلی کیفیت مطلوب را خلق کنیم.

با برش سنگ گرانیت بدون ساب و روی هم گذاشتن آن بافت و رنگ خاکستری مورد نیاز را تامین کردیم و به نمای خنثی و بدون فرمی رسیدیم  که به آرامش بصری کوچه کمک می کند.این کارازنظراقتصادی هم کمک زیادی به پروژه کرد. برای تامین هدف بعدی وایجاد کیفیت درفضاهای داخلی حجم های شفافی رابه عمق سطح ایجاد شده و نما نفوذ دادیم و تراس هایی را در طبقات نه به شکل معمول سرتاسری در نما بلکه به شکل فضاهای شفافی که درون فضاهای پروژه قرار می گیرد ایجاد کردیم. این تراس یا حیاط ها در طبقات روی هم قرار نمی گیرند و در هر طبقه با توجه به دید و ارتباط با فضای بیرون و نیاز کاربران جانمایی شده اند.در برخی از طبقات در کناره ها و در برخی دیگر وظیفه جدا کردن آشپزخانه از سالن پذیرایی را به گونه ای به عهده دارند و نیز می توانند به محل مناسبی برای نگهداری گیاهان و برخی عملکردهای فرعی آشپزخانه بدل شوند.

سطح سنگی نما نیز در برخی از طبقات همراه با حیاطها به درود فضاهای داخلی نفوذ می کند. زمین پروژه کمی به سمت غرب چرخیده است و نور مزاحم غرب در تابستان باید کنتر ل می شد و همچنین برای محرمیت این حیاط ها باید فکری می شد، روی سطوح شفاف نما و نیز این حیاط ها پوسته متحرکی از جنس چوب با هندسه و شکل کاملا هماهنگ با پوسته سنگی نما ایجاد کردیم که قابلیت باز و بسته شدن در زمان ها مختلف و کنترل نورهای مزاحم و دید را دارد.