خانه بهار

Bahar House

گزارش خطا
شرکت معماری : دفتر معماری آینه
نوع پروژه : داخلی

زمین خانه بهار در نجف آباد اصفهان واقع شده است. کارفرمای پروژه خانواده 4 نفره‌ای بودند که به علت کوچکی زمین تصمیم داشتند زندگیشان را در دو طبقه ترتیب دهند، طبقه همکف برای پدر و مادر و طبقه بالا برای بچه ها.

برچسب ها
برچسب ها :
اصفهان مسکونی ویلایی معماری جمهوری اسلامی علی سلطانی عاطفه کرباسی علی دهقانی دفتر معماری آینه نجف‌آباد خانه بهار Bahar House

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

محمدرضا باقر زاده

ارائه :

مهلا ابراهیم پور، علی کرباسی

اطلاعات کلی

سال : 1394/2015
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، ویلایی
مساحت پروژه : 340 مترمربع
آدرس : ایران، اصفهان، نجف‌آباد

شرح

به خاطر پیشروی متفاوت دو پلاک در شرق و غرب زمین ما نیز مجبور بودیم ساختمان را در دو سمت به دو مقدار طول بنا کنیم، در شرق بیشتر و در غرب کمتر. همین امر بهانه ای شد تا ساختمان را از نظر عملکردی به دو بخش تقسیم کنیم، فضاهای عمومی تر(آشپزخانه، نشیمن و پذیرایی) در شرق و فضاهای خصوصی در غرب (اتاق خواب و سرویس‌ها). این دو بخشی شدن ساختمان را در چیدمان فضاهای بالا نیز دخیل کردیم و برای ارتباط بهتر طبقات بخشی از فضاهای عمومی طبقه بالا را خالی کرده و به وید اختصاص دادیم.

با وارد شدن از شکاف حجم و در فضای ورودی خانه با پله‌ای مواجه می‌شویم که در طبقه همکف وظیفه جدا کردن فضاهای خصوصی و عمومی از هم را نیز دارد و با فرم مجسمه گونه خود فضاهای خالی وید را با هندسه کل خانه پیوند می‌زند. در انتهای خانه و در امتداد فضاهایی که ساختمان را دو بخشی می‌کند حیاط کوچکی ایجاد کردیم که تا طبقه بالا می‌رود و در طبقه بالا تبدیل به یک حیاط و بهار خواب می شود. در خانه‌های شمالی نجف آباد با توجه به دید مستقیمی که از خانه‌های روبرو به حیاط مجموعه است معمولا حیاط جنوبی قابل استفاده نیست و با ایجاد این حیاط حتی با کشیده شدن پرده‌های جنوب خانه نشیمن و پذیرایی از دید باغچه و گلدان‌های بدنه حیاط شمالی و آسمان می‌توانند بهره مند شوند.

در طراحی نمای پروژه با توجه به امکان اجرای یکپارچه سطوح منحنی برای هماهنگی درون و بیرون پروژه، سیمان سفید انتخاب شد.

منابع اینترنتی :

https://www.archdaily.com