"دو بر" - آپارتمان مسکونی شیمی‌گیاه

“Double Side”- Shimigiah Residential Apartment / Ashari Architects

گزارش خطا
معمار مسئول : امیرحسین اشعری
مدیر پروژه :

یاسمن سیرجانی

نوع پروژه : داخلی

پروژه ی مسکونی شیمی گیاه ساختمانی مسکونی بود که سال ها کسی ساکن آن نبود. در ابتدا، مالک جدید تصمیم داشت تا تغییراتی جزئی در جهت بهبود نمای ساختمان انجام دهد، اما طی جلساتی که میان وی و طراحان صورت گرفت، طراحان توانستند مالک را بر بازسازی فضاهای داخلی و نمای بیرونی ساختمان متقاعد سازند.

برچسب ها
برچسب ها :
امیرحسین اشعری دفتر معماری امیر حسین اشعری و همکاران آپارتمان مسکونی شیمی‌گیاه

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

روح‌الله صفاری

نظارت :

امیرحسین اشعری

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

گروه ساختمانی تچرا

سازه (طراحی، اجرا) :

گروه ساختمانی تچرا

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

گروه ساختمانی تچرا

ارائه :

امیر ایراندوست حقیقی، مصطفی یکتارزاده، زهرا جعفری، سارا ناظمی، افشین اشعری

تیم طراحی | همکاران پروژه :

زهرا جعفری، الناز امینی خان ایمانی، احسان شبانی، زهرا رحیمی، احسان سرشناس

اطلاعات کلی

سال : 1399/2020
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، آپارتمانی
مساحت پروژه : 2000 مترمربع
آدرس : ایران، فارس، شیراز

شرح

دسترسی  شمالی و جنوبی ساختمان کاملا متفاوت از یکدیگر بود. با در نظر گرفتن تنوع عوامل موثر بر نما و همچنین ناسازگاری های موجود در هر دو نما، هر وجه می بایست دارای یک طراحی منحصربه فرد اما سازگاری باشد. با صرف نظر از تمامی تفاوت های موجود، برخی از عناصر خاص، متریال و رنگ های منحصر به فرد در هر دو وجه نما به منظور ایجاد یک هویت واحد برای کل ساختمان به کار رفت.

نمای شمالی

نمای اولیه ی شمالی یک نمای فرو رفته ای بود. عرض کوچه ای که ساختمان در آن قرار گرفته بود باریک بوده  و به همین دلیل ساختمان از ورودی کوچه قابل مشاهده نبود. بازشوها در هر دو طرف جهت پر کردن جای خالی نمای و به علاوه ایجاد یکپارچگی طراحی شده اند. وجوه مختلف پنجره ها منجر به نمایش چشم اندازهای مختلف شهری می شوند. علاوه براین، باکس های مورب یک نمای سه بعدی ایجاد می کنند، به اندازه ای که یک تعامل بصری میان شهروندان و ساختمان ایجاد می کند. چرخش فرم ها میزان نور خورشید را در ضلع شمال شرقی کنترل می کند.

نمای جنوبی

برخلاف ضلع شمالی، کوچه جنوبی عریض تر است تا چشم انداز وسیع تری را ارائه دهد. یک شبکه ی فلزی جهت نصب تعداد زیادی از بازشو های مشبک متحرک و گیاهان، طراحی شده است. این عناصر علاوه بر این که میزان ورود نور خورشید را در شلع جنوبی کنترل می کنند، دید به فضای داخلی را نیز محدود می سازند. وجود پنجره های تاشو امکانات مختلفی را برای استفاده از نور طبیعی فراهم می آورد.

تیم طراحی سعی کردند حیاطی منحصر به فردی را ایجاد کنند که به فضایی تعاملی برای سنین مختلف تبدیل شود. سنگ های به کار رفته در نما تا کف حیاط و پیاده رو خارج از حیاط ادامه می یابد. طراحان به منظور ایجاد ارتباط نزدیک میان فضای داخلی و بیرونی ساختمان، ورودی شفافی را طراحی کردند.