طرح جامع دانشگاه کرمان (شهید باهنر کرمان)

Kerman University (Shahid Bahonar University of Kerman)

گزارش خطا
نوع پروژه : داخلی

طرح جامع دانشگاه از شبکه شهری ارگانیک کرمان الهام گرفته شده بود، که در طول تاریخ در پاسخ به شرایط آب و هوایی یک شهر کویری  تکامل یافته بود.

برچسب ها
برچسب ها :
معماری پهلوی دوم آموزشی دانشگاه معماری جمهوری اسلامی کرمان مهندسان مشاور بنیان مهندسان مشاور پیرراز محسن میرحیدر یوسف شریعت زاده دانشگاه شهید باهنر کرمان

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

کارفرما: افضلی پور / بهره بردار: وزارت فرهنگ و تحصیلات عالی

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

شرکت جلگه

عکاس : خسرو بزرگی
تیم طراحی | همکاران پروژه :

امیرنصرت منقح، يدالله رزاقی، ب. فره وشی

اطلاعات کلی

سال : 1352-1374
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی، پهلوی دوم
کاربری : آموزشی، دانشگاه
مساحت پروژه : 5000000 مترمربع
وب سایت : uk.ac.ir
آدرس : ایران، کرمان، بزرگراه امام خمینی، میدان پژوهش 

شرح

در سال 1972، مرحوم آقای افضلی پور که یک تاجر بشردوست بود، مجوز رسمی برای احداث یک دانشگاه درکرمان را کسب کرد. این دانشگاه در جنوب شرقی شهر کرمان و در زمینی به مساحت 5000000 مترمربع بنا گردیده و فعالیت آموزشی خود را باپذیرش 90  دانشجو در سال 1354 آغاز نمود.

آقای افضلی پور شرکت مشاوره بنیان (پیرراز) را برای آماده سازی طرح جامع  دانشگاه و طراحی ساختمان‌های دانشگاه استخدام کرد. طرح جامع و مفاهیم طراحی دانشگاه به منظور برخورد با مشکل عدم قطعیت، توسعه داده شد. این به عنوان هدف پایه لحاظ گردید تا طراحی منعطف هم در داخل ساختمان و هم در ارتباطات داخلی ساختمان‌ها داشته باشیم.

دانشگاه کرمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه شهیدباهنر نامیده شد.

در هر مرحله از توسعه، طرح دانشگاه می‌بایستی علاوه بر دارا بودن طیف کامل و منسجم، اجازه گسترش‌های آتی بدون ممانعت از عملکرد سایر دپارتمان‌ها (بخش ها) را بدهد. طرح 

ارتفاع بلوک های ساختمانی اصلی به سه طبقه محدود شده است و ملاحظات بهینه‌سازی لرزه‌ای، آب و هوایی، اقتصادی و گردشی لحاظ شده است. ارتباط و اتصال داخلی بلوک‌ها درطبقات بالا سبب ادغام فضاهای آموزشی و پژوهشی می‌گردد که سبب افزایش انعطاف پذیری فضا خواهد بود. این ارتباطات داخلی بخش‌های مختلف، سبب ایجاد سایه و سرپناه در زیر این مسیرهای ارتباطی در فضاهای باز بیرونی خواهد بود.

فاصله دقیق  بلوک‌ها، علاوه بر نشان داده طرح ساختمان، باعث ورود نور طبیعی و کنترل آن در فضاهای داخلی ساختمان‌ها در کنار ایجاد سایه کافی درحیاط های داخلی ساختمان‌ها می‌شود. این ترتیب کلی، به افراد این اجازه را می‌دهد که کل محوطه کمپ دانشگاهی را از میان حیاط های درونی و مسیر های طاق دار با گذر از کمترین راه‌های انحرافی، به همراه حفاظت از نور مستقیم خورشید یا باران عبور کنند و یا به بخش‌های دیگر از طریق اتصال کریدورهای و پاسیوهای درونی داخل ساختمان ها دسترسی داشته باشند.

پایان فاز اول: 1364 ، شروع فاز دوم: 1364 ، اتمام برنامه‌ریزی فاز چهارم: 1374