مجتمع مسکونی میگون

Residential Complex in Meygoon

گزارش خطا
نوع پروژه : داخلی

طراح این موضوع را به ذهن می آورد که چگونه می تواند فضایی ایجاد نماید که به ساکنان خود برای جمع آوری انرژی و آرامش کمک کند تا خود را برای بازگشت به فعالیت های روزمره خود در شهر آماده سازند. بزرگترین مانع در مقابل درخواست مشتری و کارفرمای پروژه محدودیت ارتفاع ساختمان در این منطقه بود.

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

یعقوب عابدپور، کامران جلیلوند



سازه (طراحی، اجرا) :

یعقوب عابدپور

تیم طراحی | همکاران پروژه :

زهرا همدانی، مریم امانپور، تینا یاوریان، سهیلا زاهدی، شیرین ضیایی، ایلناز عشایری، پری پورمقدم، پانیز مهری

اطلاعات کلی

سال : 1397/2018
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، آپارتمانی
مساحت پروژه : 5000 مترمربع
آدرس : ایران، تهران، فشم ، میگون

شرح

میگون در یک منطقه آب و هوایی خوش واقع در شمال تهران قرار دارد، در حالی که مردم برای اقامت در تهران به عنوان یکی از شهرهای مملو از آلودگی در آسیا از میزان بالای آلودگی و استرس آن رنج می برند. اینجا برای افرادی که در تهران به دنبال اقامت موقت در حومه شهر هستند، بسیار مورد علاقه و شگفت انگیز است.

پروژه میگون در ارتفاعات و با آب و هوایی سرد وخشک قرار دارد. در رابطه با محیط چنان که گفته شد با هدف حفظ ارتباط بصری بین ساکنین ساختمان ومحیط اطراف، طراحی پیشرفت کرد. پنجره های بزرگی که طیف وسیعی از مناظر و زیبایی ها را در بر می گیرد و از طلوع آفتاب تا غروب را در فصل های مختلف برای ساکنان، در چهارچوب پنجره ها ترسیم می کند.

نمای ساختمان با سنگ های سخره ای شکلی پوشانیده شده است. با این روند طراحی تراس ها به گونه ای ایجاد می شود، تا علاوه بر کنترل باد سردی که از سمت غرب می وزد، در برخی مواقع برای ساکنین نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در بخش شرقی ساختمان برای ایجاد امنیت بیشتر در کنار جاده اصلی شیارهایی از اشکال نا منظم که بیش تر شبیه قلعه ها هستند، شکل گرفته است.

بین دو ساختمان اصلی، یک فضای خالی طراحی شد تا نقش فضای مرکزی یا میانی را برای ساختمان بازی کند که دارای نورپردازی زیاد با پارتیشن های شفاف است و یک چشم انداز آرامش بخش و زیبا را ایجاد می نماید تا ساکنین در اطراف آن قدم بزنند ولذت ببرند. یک سقف سبز رنگ برای مراسم های چند منظوره طراحی شده است و منطقه ورزشی در زیر زمین همراه با سالن بدن سازی، سونا، استخر و در نهایت یک تراس باشکوه که با چشم اندازی روی به کوهها قرار دارد که می تواند فضایی برای ساکنین باشد تا بتوانند انرژی خود را بازیابند.

منابع اینترنتی :

https://www.archdaily.com