طرح پیشنهادی شرکت هوبا دیزاین برای مسابقه طراحی کارخانه پرشین استاندارد کرج

Karaj Persian Standard Factory Competition Proposal

گزارش خطا
معمار مسئول : هومن بالازاده
شرکت معماری : دفتر معماری هوبا طرح
نوع پروژه : داخلی

یکی از اهداف اصلی در برنده جایزه رتبه دوم برای پروپوزال کارخانه فارسی در ایران ورود به یک الگوی یکپاره فضایی است که پوشش هر دو بخش جدید از ساختار موجود طرح سایت کارخانه باشد.

تیم پروژه

ارائه :

امين سلطانپور، غفور صمدپور، نوشين عطروش

مونا رضوی

بهنود اقبالی


ماکت :

پریماه جهانراد

تیم طراحی | همکاران پروژه :

مینا رزم جو، الهام سيفی آزاد، حميد عبديلو، بهناز كريمی

اطلاعات کلی

سال : 1392/2013
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : صنعتی، کارخانه
مساحت پروژه : 9000 مترمربع
آدرس : ایران، البرز، کرج

شرح

بررسی شرکت های موفقی که توانسته اند در صنعت خود پیشرو بوده و هرساله نوآوری های جدیدی را به بازار عرضه کنند؛ نشان می دهد که علاوه بر نیروهای توانمند و تکنولوژی پیشرفته، توجه به معماری بنای کارخانه، فضای تولید و روانشناسی صنعتی، نیزسهم بسزایی در رسیدن به این مهم داشته است.

پرشین استاندارد نیز به عنوان یک شرکت پیشرو در ایران، سعی کرده است ضمن رعایت استانداردهای بین المللی تولید، و ارائه محصولاتی با بالاترین کیفیت در حوزه ساختمان، به بنای کارخانه که فضای تولید و اشتغال کارگران این مجموعه است اهمیت ویژه ای بدهد؛ چرا که این تغییر قطعا تاثیر شگرفی در کیفیت محصولات ساخته شده در این مجموعه خواهد داشت.

ایده مدیریت این مجموعه بر آن بوده است تا با به مسابقه گذاشتن طراحی این بنای ماندگار که در مجاورت با یکی از پرترددترین اتوبان های کشور و منطقه ییلاقی کردان قرار گرفته است؛ زیبایی و جلوه ای خاص برای مسافران این بزرگراه ایجاد کرده و در کنار تولید محصولاتی منحصر به فرد، توجه به زیباسازی شهری، احترام به حقوق شهروندان و انجام رسالت اجتماعی خویش در قبال این مرز و بوم را در دستور کار خود قرار دهد.”

این کار شرکت پرشین استاندارد بسیار عالی بوده و مطمئنا روی شرکتهای دیگر تاثیر گذاشته و باعث توجه آنها به این سمت خواهد شد. ولی نکته جالب این مسابقه برنده نشدن هیچکدام از طرح‌ها می‌باشد.

برای دستیابی به یک سازمان یکپارچه، از یک الگوی فضایی استفاده شد که شبیه سازی داخل و خارج پروژه را تعریف می نمود. این دیاگرام تحت تأثیر سایت ساختمان بود و همچنین وضعیت موجود ساختمان و بخش های اضافی را تحت تأثیر قرار داده است.

آن ها می خواستند برای رسیدن به این کانسپت طراحی، تمام کامپوننت های کارخانه از جمله دیوار، ایمنی ساختمان، ساختمان اداری، بخش پرزنتیشن ، ساختمان تولیدی و چشم انداز این پروژه را شامل شود. یکی دیگر از اهداف راحتی پروژه، تعریف و شناسایی هویت ساختمان کارخانه ایرانی بود. بنابراین ما رنگ سازمانی را به کار برده و ایده ای طراحی نمودیم تا تفاوت تفکیک سفید و آبی از پرسپکتیو وسایل نقلیه عمومی که در بزرگراه مجاور حرکت می کنند داشته باشیم.
 ما برای روشنایی از بلوک‌های بتنی با شیشه فیروزه‌ای ( رنگ سازمانی کارخانه ایرانی ) به کاربردیم تا بین دیوارها کنتراست ایجاد کنیم. در حالی بتن محصولی اصلی است، بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است. در سازه موجود توجه به و کیفیت و کاهش قیمت موجب استفاده از ساده ترین مصالح در نما بود.

توجه به نمای خاک گون محیط، متریال‌های انتخابی طوری انتخاب شدند تا با گذشت زمان از کیفیت کار نکاهند. آبنمای طراخی شده در قسمت جلوی پروژه به عنوان یک عنصری است که محصول کارخانه را معرفی می کند و همچنین حرکت آب در رفع نیاز تحولات نما در حرکت آب و رنگ نقش مهمی ایفا می کند. که به این نکته توجه شده است که از زوایا و قسمت مختلفی از بزرگراه قابل رؤیت باشد.
 همچنین طبقه اول در عین این که به عنوان تابعی از فضای کارخانه است، مکانی برای برگزاری سمینار، مراسم تشریفات و معرفی محصولات جدید کارخانه می باشد. این مکان گنجایش بالای جمعیت را داشته و با یک شیب بسیار کم (6%) طراحی شده است. برای این قسمت ورودی دیگری از خیابان در نظر گرفته شده است تا نیازی به عبور از کارخانه نباشد.

یک سقف متحرک پوششی در قسمت جلوی نما طراحی شده است که برای نصب پنل های خورشیدی و استفاده از انرژی خوشیدی می باشد.این انرژی ذخیره شده برای تامین روشنایی اطراف و همچنین گرم کردن لوله های تعبیه شده در محیط اطراف ساختمان استفا ده می شود که ابزاری برای آب کردن برف در فضای اطراف سایت می باشد و در نهایت برای تأمین برق آبنمای جلوی ساختمان استفاده خواهد شد. ارتباط بین حجم کارخانه و فضای درونی کارخانه بر اساس ایجاد یک محیط دینامیک در کنار حجم کارخانه است . بنابراین مانعی در کل فضای کارخانه طراحی گردید که مسیرهای حرکتی در تمام کارخانه فراهم می نمود. این مسیرها، راهروهای راحتی برای بازدیدکنندگان کارخانه بدون نیاز ورود به فضای کاری کارخانه فراهم می نمود. در برخی نقاط دیوارها از جنس شیشه طراحی شده اند که بازدیدکنندگان می توانند فعالیت‌های کارخانه را به خوبی مشاهده نمایند.

این مسیرها مردم را به گالری هایی برای نمایش محصولات کارخانه هدایت می کنند. در برخی مناطق از راهرو روشنایی نیز در نظر گرفته شده است تانور مورد نیاز مسیر حرکت را نیز تأمین نماید.

کارخانه در سه بخش طراحی شده است. بخش اول بخش کاری است که فعالیت های تولیدی در آن اتفاق می افتد. بخش بعدی قسمت مدیریت، اداری و همچنین گالری است. در این بخش بسیار مهم است مکه مدیران بتوانند به راحتی به تمام بخش های کارخانه دسترسی داشته باشند.

گالری به راحتی از طریق بخش اداری قابل دسترسی توسط پلکان و رمپ است. بخش مدیریت نیز به راحتی به این قسمت دسترسی دارد. آن ها همچنین می توانند بخش تولید را به بازدید کنندگان از طریق مسیر در نظر گرفته شده نشان دهند. ایده دسترسی به نقاط مختلف کارخانه از ورودی کامیون تا انتها، بسیار کامل و راحت بوده و به محیط اطراف می رسد. بنابراین یک گذرگاه رو باز با ارتفاعی مطلوب در انتهای فضای کارخانه برای تسهیل حرکت کامیون در نظر گرفته شده است.


انیمیشن: اصلان طاهری

منابع اینترنتی :

http://hoobadesign.com/

https://www.archdaily.com