پروژه اداری و نمایشگاه کارخانه بتن آپتوس ایران

Aptus Factory Showroom

گزارش خطا

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

مجموعه صنعتی آپتوس ایران

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

رسول اژدری

ارائه :

احسان لسانی، سعید فرشباف

تیم طراحی | همکاران پروژه :

دفتر معماری هوبا طرح

اطلاعات کلی

سال : 1398-1399/2019-2020
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : گالری، اداری - دولتی
مساحت پروژه : 320 مترمربع
وب سایت : www.aptusiran.com/
آدرس : ایران، البرز، کرج ، مهرشهر، بلوار ارم، خیابان دوم شرقی (شریعتی)، مجتمع صنعتی آپتوس ایران

شرح

تعریف پروژه از ساخت یک نمایشگاه و ساختمان های اداری در یک سایت صنعتی تولید بتن و بلوک های بتنی شروع شد. سایت پروژه در دل کارخانه آپتوس در حومه شهر کرج می باشد. نیاز عملکردی پروژه جهت ایجاد یک نمایشگاه محصولات کارخانه و دفاتر فروش نمایشگاه بیرونی (در محوطه بیرونی) به همراه ساختمان های مدیریتی و جلسات بوده است. مساله فکری پروژه از جایی آغاز می شود که سوال در مورد مرز ساخت و ساز در حومه شهر ها - زون های صنعتی -زمین های کشاورزی و بافت های نامرغوب مسکونی در یک در هم تنیدگی و جدال با یکدیگر در مسابقه ایی تنگاتنگ سعی در پیشی گرفتن از هم می باشند و حاصل این مسابقه به نفع بافت های کم کیفیت مسکونی معمولا پایان می پذیرد.

در این شرایط بافت های سبز در محاصره تراکم ساخت و ساز معمولا از بین می روند. در اکثر اوقات بازنده میدان فضاهای سبز و  زمینهای کشاورزی می باشند. سوال مطرح شده برای پاسخ به این امر که چگونه می توان الگویی را برای ایجاد یک جریان برد-برد به نفع دو طرف (فضای سبز – فضای ساخت) فراهم کرد.

مساله بعدی در ساخت و ساز های حومه الگویی برای ساخت ارزان قیمت می باشد که با کیفیت های ساخت  روزهمگام گردد. این مساله و مساله معرفی محصولات کارخانه ایده متریالی پروژه را به وجود آورد، که در آن سعی در حذف نازککاری در بیرون و داخل و ایجاد یک دیوار دولایه به همراه عایق  شده . بلوک های سیمانی کارخانه برای ساخت کل نظام داخلی و بیرونی پروژه استفاده شده. استفاده از یک مصالح در الگوهای بافت های حومه  یکی دیگر از استراتژی هایی است که می تواند بر کیفیت دهی  در این نوع از ساخت و سازها کمک نماید.

بر اساس مساله های  مطرح شده، در کل این پروژه مصالح را به حداقل رسانید و همان بلوک هایی که برای سفت کاری استفاده می شد برای شکل دهی کل پروژه (نازک کاری و سفت کاری) استفاده گردیده، تا شاید بتوان در مقیاس کلان این نوع از ساخت و ساز های حومه ای، روشی را الگوسازی نمود. در استراتژی شکل دهی توده بر اساس سوال اولیه این نوع بافت های شهری در پی یافتن راهکاری برای شکل دهی همزمان بیرون – درون و لنداسکیپ پروژه شده. در این استراتژی به جای آنکه عملکرد به صورت یک جعبه بزرگ روی زمین قرار گیرد و فضای سبز یا فضای بیرونی جدای آن شکل گیرد، به دنبال شخصیت دهی به هر فضا به طور مستقل شده .هرجعبه فضایی بر اساس تعریف عملکردی آن به صورت یک حجم مجزا دیده شده که فضای تهی مابین این جعبه های فضایی ،فضای سبز مرتبط با درون را به وجود آورده.

جعبه های عملکردی از طریق پل های ارتباطی با یکدیگر متصل شده اند. در سطح کلان مجموعه طراحی شده مجموعه دارای ۴ بخش اصلی می باشد.
۱) مجموعه فروشی و نمایشگاهی
۲) نمایشگاه بیرونی
۳) مجموعه مدیریتی و جلسات
۴) مجموعه سردر مجموعه و نگهبانی

همگی این بخش ها نیز از قاعده کلی پروژه پیروی می کنند و به نوعی شکل گیری کالبدی پروژه و محیط بیرونی ،به طور همزمان بوده. در این الگو، محیط بیرونی (فضای سبز – فضای بیرونی – حیاط و ...) به صورت درهم تنیده با معماری پروژه (فضای عملکردی – فضای بستر – تراکم ساخت و...) شکل می گیرد.

الگویی که شاید بتواند در سطح کلان تر ساخت و ساز مناطق حومه شهری مورد استفاده قرار گیرد و مسابقه بین فضای ساخت و فضای باز (حیاط – فضای سبز و...) به صورت برد-برد سرانجام یابد. ساخت در این مناطق از طریق ایده های ارزان قیمت قابلیت رشد می تواند پیدا کند. که در این پروژه رویکرد طراحی به دنبال ایجاد این الگو سازی بوده.

پروژه هایی از این دست بهانه ای را فراهم می کند تا بتوان برای بافت های حومه ای و ارزان قیمت الگویی را فکر کرد. مساله ساخت ارزان ولی با کیفیت موضوعی است که مساله اقتصادی مجال فکر کردن در این مناطق را از ساکنینش گرفته و نیاز اولیه زندگی با کمترین شرایط خود نصیب این بخش از حومه نشینان شده.همسایگی بین این کارخانه و تولید چند کارگاه سنتی تولید بلوک سیمان و ایجاد نمایشگاه همگی دلیلی برای ایجاد الگو برای این قشر از ساکنین حومه نشین بوده تا شاید بتوان الگویی جایگزین از همنشینی فضای سبز و فضای زندگی با کمترین مصالح و ارزان سازی با استفاده از حذف نازک کاری در این مناطق را رشد داد.