خانه مهرآباد

Mehrabad House

گزارش خطا
معمار مسئول : بهنام سفیدی
شرکت معماری : شرکت معماری سرسایه
نوع پروژه : داخلی

در پروژه طراحی مجتمع مسکونی مهرآباد نیز کارفرما تصمیم داشت تا خانه تک واحدی قدیمی خود را به یک مجموعه مسکونی سه واحدی برای خود و فرزندانش تبدیل کند. خانه ای با سه واحد مسکونی و زیرزمینی به عنوان پارکینگ و چهار سقف مجزا.

برچسب ها
برچسب ها :
اصفهان بهنام سفیدی شرکت معماری سرسایه شرکت آجر نسوز نما آذرخش خانه مهرآباد

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

علی میرحسینی

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

فرهاد بهرامی پور

سازه (طراحی، اجرا) :

محمود نجفی الموسوی

تیم طراحی | همکاران پروژه :

هنگامه اکبری

اطلاعات کلی

سال : 1395/2016
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی
مساحت پروژه : 1350 مترمربع
آدرس : ایران، اصفهان

شرح

برای افرادی که سابقه طولانی زندگی درون خانه های حیاط دار تک واحدی دارند، معمولا تغییر سبک زندگی و ساکن شدن درون خانه های آپارتمانی چالشی بزرگ محسوب می شود. از دست دادن خیلی از مزایای دلچسب خانه های حیاط دار قدیمی مانند استقلال صد درصدی، هم نشینی مدام با طبیعت، وجود سلسله مراتب و دارا بودن فضاهای باز (حیاط) و نیمه باز (ایوان) ،استفاده از شرایط مناسب نور و تهویه و بسیاری از موارد دیگر عموما دغدغه افرادیست که قصد ساکن شدن در مجموعه های آپارتمانی را دارند.

در واقع خانه مهر آباد تلاشی است در این راستا که این اتفاق علاوه بر بهره مندی ساکنین از یک فضای جدید و با امکانات به روز ، حداقل تاثیرات منفی را در سبک زندگی آنها ایجاد نماید.

در طراحی آپارتمان مهرآباد با توجه به استقرار خانه پدری در طبقه آخربخشی از فضای پشت بام به عنوان حیاط این واحد و به عنوان ما به ازأ حیاط خانه قدیمی در نظر گرفته شد و برخی از فضاهای موجود در حیاط قبلی مانند سبزینگی، فضای مسقف سایه دارو کباب پز در آن ایجاد گردید.
در گام بعد به منظور ایجاد حداکثر ارتباط بصری بین این واحد و حیاطش در پشت بام، در سقف سالن یک شکست و تغییر ارتفاع ایجاد شد تا علاوه بر بهبود شرایط نور گیری ارتباط دیداری مناسبی بین سالن و حیاطش ایجاد گردد.

در طراحی آپارتمان مهرآباد با ایجاد فضای نور گیر با سطح نور دهی مناسب در سمت شمالی ساختمان - در مجاورت فضای نشیمن خصوصی و ایجاد یک دیواره سبزدر درون نور گیر به منظور خلق حس طراوت و همچنین ایجاد امکان بهره مندی از کوران و تهویه طبیعی در داخل واحد.

با توجه به وجود یک فضای نیمه شفاف و بسیار پر کاربرد تحت عنوان ایوان جلوی سالن در خانه قدیمی، تصمیم گرفته شد با توجه به حساسیت موجود روی مساحت سالن ، فضایی مشابه ایوان خانه قدیمی در کنار سالن و رو به نور جنوب در همان طبقه خلق گردد.

تلاش برای ایجاد فضای مناسب با هدف جوابگویی به نیاز به خلوت افراد.
خلق فضاهای حاوی سبزبنگی در سطوح مختلف ساختمان به منظور فرار از حس خشک و بی روح آپارتمان نشینی.
تعبیه فضای سبز در نمای ساختمان و استفاده از متریال چوب به منظور القا حس سر زندگی در تعامل ساختمان با محیط اطراف.


منابع اینترنتی :

https://www.archdaily.com

http://sarsayeh.com/