جی شیر

Jey Shir

گزارش خطا
معمار مسئول : حامد مرادی الشتر
شرکت معماری : دفتر معماری الشتر
نوع پروژه : داخلی

پروژه در محله قدیمی از اصفهان به نام جی شیر قرار دارد که در مکتوبات مختلف از جی به عنوان نام قدیم شهر اصفهان آمده است. در روند طراحی معماری علاوه بر بدست آوردن خواسته های مطرح شده از جانب کارفرما که هدف اصلی پروژه به شمار می آمد ،یک هدف فرهنگی هم دنبال شد.که طبعا این دوهدف در تکامل یکدیگر پیش رفته و علاوه بر بدست آوردن خواسته های کارفرما به روشی مطلوب، عکس العملی اعتراضی به نقص های بسیار و زشتی ها وآشفتگی های بصری در معماری معاصر اصفهان داشت.

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

عبدالعلی مهدویان

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

حامد مرادی الشتر

امیر حمزه مرادی، امیر علی پورکیان

سازه (طراحی، اجرا) :

علیرضا زمانی

ارائه :

ملیحه امینی

نیلوفر ادهمیان

اطلاعات کلی

سال : 1395/2016
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی
مساحت پروژه : 490 مترمربع
آدرس : ایران، اصفهان

شرح

این پروژه نهایتا به یک پروژه اعتراضی تبدیل شده و بیانیه ای را،  نیز مطرح کرد. بر اساس یک  برنامه فیزیکی مشخص تصمیم گرفته شد فضاها به دو قسمت تقسیم شوند

1- فضای اصلی و خصوصی برای هر واحد شامل: سالن ها، آشپزخانه، اتاق خواب ها و سرویس ها
2- فضاهای مشاع شامل: نورگیر،دستگاه پله وپاگردها + تراس

مقیاس این فضاها با توجه به متراژهای مورد نیازشان نسبت به هم مشخص وتصمیم گرفته شد به اندازه مقیاس فضاهای مشاع وتراس ها به عنوان فضای تهی از کل حجم پروژه کاسته شود واین عملکردها (نورگیر،دستگاه پله وپاگردها + تراس) با قرارگرفتن در فضای شفاف و درنظر گرفتن تأمین نور برای فضاهای خصوصی واصلی درقسمت تهی قرارگیرند. با این اتفاق ، نور فضاها از سمت تهی تامین می شد و نیاز به پنجرهای بزرگ در نما مرتفع گشت.

کم کردن فضای تهی از حجم ،با به جا ماندن حجم فضای اصلی و یک دیواره به عنوان حریم  همسایگی وفصل مشترک با همسایه همراه بود . این دیواره مسئولیت کیفیت بخشیدن به تمام فضاهای داخل حتی مشاعات را داشت | ویوی خود ساخته |

با توجه به درنظر گرفتن شرایط اقلیمی و زاویه چرخش آفتاب برای دریافت نور در بازده زمانی بیشتر،ایجاد تهی در سمت غربی پروژه اتفاق افتاد. (درراستای پایبندی به ایده اولیه هر چه که اندازه های باز شو ها در نمای جنوبی ما کمتر می شد طبیعتا دید کمتری نسبت به منظر نا مناسب شهری داشتیم.از این رو هر چه از اندازه بازشوها در سطح نما کم می شد به مقیاس دو چندان بربازشوهای بدنه غربی و دید به نمای خود ساخته ما اضافه گشت وتمامی فضاها از مناسب ترین نور ودید برخوردار می شدند. از طرفی دیگر، کوچک بودن اندازه باز شوها در نما به قوی تر شدن ایده حرکت اعتراضی در راستای اهداف فرهنگی پروژه کمک می کرد.)

منابع اینترنتی :

https://www.archdaily.com