خانه ای در اصفهان

House in Isfahan

گزارش خطا

این پروژه یک ساختمان مسکونی واقع در اصفهان است. این طرح شامل دو واحد در طبقه اول و دوم و یک کابین زیر زمینی ۲۶×۱۱ متر می باشد که طبق قوانین شهرداری ، ۶۰ درصد زمین مجاز به ساخت است.

تیم پروژه

تیم طراحی | همکاران پروژه :

امیرعلی پورکیان

اطلاعات کلی

سال : 1391/2012
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی
مساحت پروژه : 640 مترمربع
آدرس : ایران، اصفهان

شرح

ایجاد پروژه‌های معماری با ایده‌های نوآورانه معمولا از شرایط اقتصادی خاص، فرم منحصر به فرد سایت، خواسته‌های مختلف کارفرمایان و موارد مشابه می‌آید. با این حال، شهرهای ما، محله ها، کوچه ها بوسیله ساختمان هایی ساخته می شوند که در ابعاد مشابه و برنامه های اقتصادی و فیزیکی که از پیش تعریف نشده اند، ساخته می شوند.
شهرداری قوانین را محدود می کند، به ویژه در شهرهاو حضور معماران را به حداقل می رساند و نقش آنها عمدتا محدود به طراحی جزئیات نما و ترکیب  مصالح می شود. با توجه به این قوانین و تبدیل آنها به ایده های آینده نگر در این پروژه، ما ایده های جدیدی را ارائه کردیم که نه تنها منجر به طراحی نمای ساختمان بلکه خلق کیفیت جدید برای زندگی بشود. طبق قوانین شهرداری بازشوها در نمای شمالی باید ۱۷۰ سانتی متر بالاتر از سطح زمین باشد. در نتیجه طراحی هر بازشویی زیر این اندازه به ایجاد محرمیت برای دید همسایگان شمالی زمین ممنوع می باشد.از سوی دیگر، در جهت شمال غربی ساختمان، یک پارک محلی وجود دارد که از داخل ساختمان توسط چرخش ۴۵ درجه دیده می شود.
در نمای جنوبی، هیچ محدودیتی در بازشوها وجود ندارد، اما در پروژه های معمول، معمولا این بازشوها رو به حیاط هایی که در طبقات بالاتر وجود دارد قرار می گیرند که  ارتباط بین فضای سبز و داخل ساختمان در آنها در نظر گرفته نشده است.بنابراین،در طراحی نما ما سعی کردیم ارتفاعاتمان را از طریق تعریف مجدد در سطوح و لایه های مختلف و با توجه به  موارد زیر، سامان دهی کنیم:
مواردی که در نمای شمالی ساختمان رعایت شده است
– کنترل کردن محرمیت برای همسایه های شمالی با توجه به قوانین شهرداری با ایجاد یک نمای نیمه شفاف
– وجود پارک محلی در سمت شمال غربی ساختمان
– ارائه یک فیلتر سبز برای کنترل سر و صدا و تاکید بر درونگرایی و همچنین شفافیت
– ایجاد بازشوها برای یک دید بسیار خوب و گسترده از آسمان
مواردی که در نمای جنوبی ساختمان رعایت شده است
– ایجاد بازشوها برای دیدن منظره حیاط
– ایجاد فضاهای باز دارای محرمیت در طبقه فوقانی در امتداد فضاهای داخلی
– ایجاد یک فضای نیمه باز در کنار حیاط در طبقه دوم به عنوان یک فضای محله ای

پیمانکار: مهدی حسن نژاد

منابع اینترنتی :

https://www.archdaily.com