مجتمع بارکد

Barcode Complex

گزارش خطا
معمار مسئول : امیر افغان حاجی عباسی
شرکت معماری : دفتر معماری ايوان
نوع پروژه : داخلی

 طراحی مجموعه اداری تجاری بارکد در استان هرمزگان یکی از قطب های تجاری با طراحی مدرن ارائه شده است. استراتژی طراحی نمای پروژه به نحوی بوده که کل حجم را بپوشاند و در عین حال تعریف یک ساختمان نمادین را داشته باشد.

تیم پروژه

تیم طراحی | همکاران پروژه :

عطیه کشاورز، حامد اخوی زادگان، آرش حسین زاده، ایلا کبگانی

اطلاعات کلی

سال : 1396/2017
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
مساحت پروژه : 3198 مترمربع
آدرس : ایران، هرمزگان، کیش

شرح

 تعبیه پوسته شبکه وار باعث می شود تا نور، نمایش نور و نفوذ آن به یک نمای شیشه ای کنترل کند. فاصله پوسته و شیشه یک رابطه سبز بین محوطه داخلی و خارجی مجموعه می شود که در اغلب مواقع فضا دارای اختلاف دما و رطوبت هستند. از سوی دیگر این امر منجر به آزمایش منحصربه فردی برای واحد های اداری می شود که همه واحد های دارای طرحی مشترک و جانمایی مواضی در پلان هستند. 

ارزش گران قیمت زمین و کاربری تجاری در شهر کیش منجر شد که گروه طراحی از یک ساختار ساده خالص را برای پروژه خود انتخاب کنند. افزایش دید و گسترش دریافت نور توسط واحد های تجاری در طبقات پایین توسط سطوح شیشه ای خالص امکان پذیر شده است. سپس بعد از جستجوهای فراوان و پیدا کردن راه حل اقلیمی سنتی در جهت تبادل هوایی مناسب انجام شد. معماری بومی خلیج فارس سیستم دو پوسته کردن کالبد ساختمان را از طریق خلق سایه لایه بیرونی برای کنترل و کاهش گرما ارائه داده که در این پروژه لحاظ شده است. البته ساختمان تجاری بارکد با استفاده نوین و بروز این شیوه فرایند تسهیل شدن برودت هوا را انجام داده و از الگویی بارکد شکل در نما بهره برده است. همچنین پوسته نما علاوه بر زیبایی بصری به ایجاد فضایی برای تعبیه بافت سبز کمک کرده تا کانسپت ساختمان سبز به لحاظ عملکردی هم دیده شود.