خانه‌ای در ماسوله

A House in Masouleh

گزارش خطا
معمار مسئول : امیر افغان حاجی عباسی
شرکت معماری : دفتر معماری ايوان

پروژه مذکور ، خانه ای 2 واحدی و سه طبقه در بافت تاریخی روستای ماسوله است. واحد اصلی به صورت دوبلکس در طبقات همکف و اول دسترسی از معبر جنوبی دارد و واحد کوچکتر در طبقه دوم و ورودی آن در معبر شرقی است.

برچسب ها
برچسب ها :
امیر افغان حاجی عباسی دفتر معماری ايوان خانه ماسوله ماسوله

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

عقیل یوسفی کما

نظارت :

استودیو معماری ایوان

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

بتول یوسفی کما

تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) :

ایمان شمشمادی

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

ایمان شمشمادی

ارائه :

شهرزاد ادیبی، فاطمه محمودیار

تیم طراحی | همکاران پروژه :

آرش حسین زاده، ایلا کبگانی، عطیه کشاورز

اطلاعات کلی

سال : 1396/2017
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی
مساحت پروژه : 324 مترمربع
آدرس : ایران، گیلان، ماسوله

شرح

ایده و توسعه طراحی

شکل کلی ساختمان و پوسته بیرونی به صورت عین به عین بر اساس عکس موجود در میراث فرهنگی از بنای تخریب شده در محل پروژه بازسازی شده. فضای داخلی در تضاد با پوسته خارجی، برای استفاده یک خانواده مدرن و با توجه به نیازهای آن ها طراحی شده است. در طراحی داخلی، الگوی سکونت در خانه های قدیمی ماسوله، مورد بررسی قرار گرفت.

 خانه های ماسوله اغلب از یک ضلع بازشو دارند و بازشوهای طبقه همکف به دلیل مشرف بودن به معبر عمومی خیلی محدود و به صورت روزنه هایی در ارتفاعی بالاتر از سطح دید قرار گرفته اند. برای رساندن نور طبیعی به عمق ساختمان، اتاق های  پشتی، دیواری تمام پنجره ای دارند.

ضمن اینکه اتاق ها برخلاف خانه های جدید، کاربری مشخصی مثل اتاق خواب، پذیرایی و ... ندارند و هر اتاق بر اساس مقیاس، و بسته به فصول سرد و گرم و تعداد استفاده کنندگان، کاربری می گیرد.

با الهام از این الگو، پلان به شش قسمت غیر مساوی تقسیم شده و به غیر از فضای سرویس ها، اتاق ها به صورت تو در تو به هم راه دارند. بین بعضی از اتاق ها دیوار متحرک شیشه ای قرار گرفته و بر حسب نیاز ، فضا می تواند یکپارچه شده یا به تعدادی اتاق مستقل تبدیل شود.

این پروژه تجربه جدیدی در بازسازی خانه های روستایی با ارزش تاریخی محسوب می شود و می تواند مشوقی برای حضور بیشتر و حتی دائمی اهالی به شهر مهاجرت کرده باشد.

سازه ساختمان بر اساس الگوی ساخت و ساز رایج در ماسوله اجرا شده. طبقه همکف، دیوار باربر سنگی و طبقات اول و دوم دیوار باربر آجری دارد، که با شناژهای افقی بتنی تقویت شده اند و سازه سقف، تیرپوش است. تیر اصلی تنه درخت (در محل به آن جِری یِن گفته می شود.) و تیرچه ها، تخته های ضخیم است.