ساختمان اداری نيک بسپار

Nik Bespar Office Building

گزارش خطا
معمار مسئول : امير شهراد
شرکت معماری : دفتر معماری او
مدیر پروژه :

افشین دوستان

نوع پروژه : داخلی

ساختمان اداری نیک بسپار، دفتر مرکزی گروه صنعتی نیک بسپار  می باشد که در مرحله اتمام سازه، به  تیم معماری ما ارجاع شد. تمامی طبقات در اختیار این شرکت می باشد.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران جایزه معمار اداری - دولتی معماری جمهوری اسلامی امير شهراد دفتر معماری او معمار 94 ساختمان اداری نيک بسپار ساختمان نيک بسپار

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

محمد شهوازیان

نظارت :

امیر شهراد

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

افشین دوستان

پیام راهنمایی

سازه (طراحی، اجرا) :

حمید فرجاد

تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) :

امید اردلان

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

افشین دوستان

ارائه :

ساناز گودرزی، زهرا حیاتی

ماکت :

سهیل شهدی

تیم طراحی | همکاران پروژه :

صدف قناویزباف، موسی عزیزی 

اطلاعات کلی

سال : 1392-1394/2013-2015
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : اداری - دولتی
مساحت پروژه : 1500 مترمربع
آدرس : ایران، تهران، خیابان شیراز جنوبی، برزیل غربی، پ 41

شرح

ساختمان اداری نیک بسپار، دفتر مرکزی گروه صنعتی نیک بسپار  می باشد که در مرحله اتمام سازه، به  تیم معماری ما ارجاع شد. تمامی طبقات در اختیار این شرکت می باشد. 

 تاریخ شروع پروژه 1390 و تاریخ اتمام آن خرداد1394 است.

تهران-مسیر املا تا انشا

با بررسی و مطالعات انجام شده در حوزه نظریات اصلی نشانه شناسی و مابه ازای آن در معماری به این نکته پی می بریم که افراد بر شکل های ساخته شده چه معنایی را حمل می کنند. این شیوه قرائت در معماری همبسته با علم نحو در "زبان" بررسی می شود.بحث بر این است که دو جنبه معنا و نحو در زبان را نمیتوان به طور کامل از یکدیگر جدا کرد.به همین دلیل اهمیت موضوع "سنجش بعد نشانه شناسی"مطرح میگردد. این نظریات متعلق به فردینان دو سوسور، فیلسوف سویسی و چارلز سندرس پیرس ، پیمایشگر آمریکایی است.
هردو این فلاسفه به این امر پی برده بودند که اصول برگرفته از زبان را میتوان برای تحلیل فرایند "دلالت"در دیگر رشته ها نیز به کار برد.

 زبان خارج از دستور تهران

شهر تهران متنی است که درگیر اجزای زبانی خویش  است. چراکه در مسیر شهرسازی ، تغییرات سریعی را تجربه کرده است .کالبد پیش از انقلاب، فریز شده و نوستالژی مدرنیسم گشته است. اما شهر هرگز نمی ایستد و به رشد خارج از برنامه ادامه داده است. در این ساختار کوچکترین جزء با معنی(مسکن) ، شکل دهنده محیط است. ما این واحد را "پیکسل" می نامیم. با پیوستن این اجزاء با معنی به هم، گروه های بزرگتری-تصویر بزرگتری- شکل می گیرد و در ساختار کلان، شکل شهر که حاصل انتظام محیط است را به وجود می آورند. دو جنبه معنای شهر  و معنای پیکسل را نمی توان به طور کامل از هم جدا کرد.

 نما مهم نیست-Resolution  مهم است

تصویر شهر، حاصل یک نظام خوشه ای است  و  مفاهیم  کلیدی آن در “مقیاس” خلاصه می شود. مقیاس در  وجوهات خرد  تاکلان آن به صورت طیفی تعریف می شود که “ قرائت پذیری شهر” و “نگاه به معماری” در دو سوی این طیف قرار می گیرند. مقیاس های گوناگون“ resolution” های ( وضوح دانه بندی های) متفاوت، اما متعلق به یک“تصویر بزرگتر” را ارائه می دهند.

الزماً تضادی میان وضوح وتنوع نیست. تنوع می تواند در عین وضوح  مطلوب و  دلخواه باشد. سادگی تصویر شهر نباید به  حدی باشد که یکنواختی ملال آوری را بر ذهن بیننده القا کند. تنوع و پیچیدگی، سیمای شهر را دلپذیرو پر هیجان می کند اما این تنوع  باید تا اندازه ای باشد که وضوح کلی از میان نرود و شخص نباید هرگز احساس نکند تصورکلی خود را از  محیط از دست داده و به اصطلاح سردر گم شده است.

 High resolution city

در پروسه طراحی این ساختمان مهمترین  چالش تعیین  resolution مناسب و مقیاس گذاری ساختمان بوده است.  این resolution  است که موقعیت ما را در بافت مشخص می کند. در این پروژه ما از آیکون دوری کرده و سعی در قرار گرفتن در دانه بندی شهر کرده ایم. جز و کل تصویرشهری پروژه در مقیاس خرد و کلان در تناسب هستند. شکل زدایی هدف اصلی  پروژه بوده و این هدف در راستای رسیدن به بافت در موقعیتی است که طرح های بالا دست آن مثل پروژه مسکونی مجتمع سامان وبرج های ونک پارک ، خطوط کلی محله را ترسیم می کنند.