کافه جاسمیر

گزارش خطا
معمار مسئول : محمد کانی‌سواران
نوع پروژه : داخلی

 فرم اصلی بنای کافه جاسمیر که با طاق ضربی پوشش داده شده بود را ما به شکل استعاری با قوس های استفاده شده در بازار تجریش ترکیب کردیم که خروجی آن فرمی سیال وآشنا برای معماری امروز بود.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران معماری جمهوری اسلامی تجاری کافه گروه معماری کانی سواران محمد کانی‌سواران کافه جاسمیر جایزه معماری داخلی ایران دهمین جایزه معماری داخلی ایران

تیم پروژه

نظارت :

حجت ناجی

ارائه :

گل نسا متحد

عکاس : علی یعقوبی

اطلاعات کلی

سال : 1395-1396
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : تجاری، کافه
مساحت پروژه : 50 مترمربع
آدرس : ایران، تهران ، میدان تجریش، خیابان مقصود بیک

شرح

مطابق با هر پروسه معماری تعریف استراتژی و مسیر طراحی از مهم ترین و اولین اقدامات طراحی است. همچنین توجه به موقعیت بنا و بستر شهری و گذشته آن بخش دیگری از عناصر کلیدی طراحی است. با توجه به اینکه موقعیت مکانی کافه جاسمیر در خیابان مقصودبیک حوالی میدان تجریش قرار دارد و به عبارتی می توان گفت خیابان مقصود بیک و رودخانه تجریش تنها عامل جداکننده فی مابین بازار قدیمی تجریش و کافه جاسمیر می باشد. از این رو مسیر ابتدایی طراحی برمبنای استفاده از خطوط و هندسه معماری ایرانی آغاز گردید ولی کاملا توجه اصلی برآن بود که ژن اصلی معماری ایرانی با فرم های سیال آن مقصود ما باشد. نزدیک ترین محل به پروژه با چنین خصوصیاتی بازار تجریش بود.

 فرم اصلی بنای کافه جاسمیر که با طاق ضربی پوشش داده شده بود را ما به شکل استعاری با قوس های استفاده شده در بازار تجریش ترکیب کردیم که خروجی آن فرمی سیال وآشنا برای معماری امروز بود. همچنین در پروسه طراحی سعی برآن بود فضا به صورت یکپارچه شکل بگیرد و عنصر الحاقی نداشته باشد و در صورت اضافه شدن با کنتراست حداکثری نمایش داده شود تا بیننده به راحتی فرم سیال و یکدست را ببیند و این فرم بتواند نیاز اساسی فضا نظیر محل نورپردازی را به خودی خود در دل خود ایجاد کند تا بتوانند در کناریکدیگر فرم یک دست و لازم و ملزوم را به وجود آورند و در آخر با توجه به اینکه مقرر شده بود که فضاهای الحاقی با کنتراست بیشتر نشان داده شود ؛ عنصر های الحاقی با تخته های چوبی نمایش داده شد تا بتوانند اختلالشان را به گرمترین حالت نشان دهند.