ساختمان اداری بخارست (آرمیتا)

Office Building Armita

گزارش خطا
معمار مسئول : بهروز احمدی
نوع پروژه : داخلی

در کشورهای صنعتی فضای ساختمان‌های اداری متناسب با نیاز متقاضیان اجاره داده می شود، ولی با توجه به وضع مالکیت در ایران تصمیم بر این شد که فضا در هر طبقه به 4 بخش ( zone) تقسیم گردد که هر یک دارای سیستم الکتریکال و مکانیکال مختص به خود باشند و البته در این شرایط امکان تبدیل دو واحد به یک واحد و سه یا چهار واحد نیز امکان پذیر می باشد. با توجه به تقسیم فضاهای داخلی توسط جداکننده های سبک، امکان طراحی بر اساس نیاز نیز هر واحد فراهم می گردد.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران اداری - دولتی معماری جمهوری اسلامی مهندسین مشاور شارستان بهروز احمدی

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

بصیری

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

ایرج حقیقی

اطلاعات کلی

سال : 1370 - 1373/1991 - 1994
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : اداری - دولتی
مساحت پروژه : 12000 مترمربع
آدرس : ایران، تهران، خیابان احمد قصیر (بخارست) ، پلاک 30

شرح

در زمان طراحی ساختمان اداری بخارست آشنائی کافی با سیستم اداری در بخش خصوصی وجود نداشت و ساختمانهای اداری بخش خصوصی از طراحی مناسبی برخوردار نبودند و در عمل ساختمانهای مسکونی برای کاربری اداری مورد استفاده قرار میگرفت. در صورتی که در دنیای امروز ساختمان اداری، قابلیت تغییر، تفکیک، تجمیع فضاها و تمرکز بخش خدماتی را طلب میکند و ضروری است که ساختمانهای اداری به صورت مدولار طراحی شوند تا قابلیت گسترش یا تقسیم را داشته باشند و همچنین بر اساس این سیستم  نور و تهویه در نظر گرفته شود. علاوه بر قابلیت تغییر در فضا، خدمات رسانی به بخش سرویس ساختمان در خارج از زمان کار اداری نیز امکان پذیر باشد و این امر مزاحمتی برای افراد داخل فضای اداری فراهم نکند. بدیهیست تمرکز این بخش در فضای عمومی ساختمان،  قابلیت تجهیز بیشتری را فراهم می آورد و تامین خدمات به صورت مطلوبتری انجام می گردد. در کشورهای صنعتی فضای ساختمان های اداری متناسب با نیاز متقاضیان اجاره داده می شود، ولی با توجه به وضع مالکیت در ایران تصمیم بر این شد که فضا در هر طبقه به 4 بخش ( zone) تقسیم گردد که هر یک دارای سیستم الکتریکال و مکانیکال مختص به خود باشند و البته در این شرایط امکان تبدیل دو واحد به یک واحد و سه یا چهار واحد نیز امکان پذیر می باشد. با توجه به تقسیم فضاهای داخلی توسط جداکننده های سبک، امکان طراحی بر اساس نیاز نیز هر واحد فراهم می گردد.

 تمرکز خدمات و زون بندی در بناهای اداری در واقع از ضرورت های طراحی این بناهاست و عدم رعایت این قواعد، معمولا به دلیل عدم آشنائی به موضوع و نهایتاً عدم پذیرش کارفرما صورت می پذیرد، در مورد این ساختمان نیز، رضایت کارفرمایان، بعد از سفر به کشورهای صنعتی و بازدید ساختمانهای اداری روز دنیا و سیستم اداره آنها فراهم شد .

ساختمان اداری بخارست چهار طرف نما دارد و سقف هم بصورت نمای پنجم مورد توجه قرار گرفته است. چهار زون تاسیساتی در هر طبقه ساختمان این امکان را فراهم می آورد تا در قسمت های مختلف هر طبقه سیستم تاسیساتی به طور مجزا قادر به کار باشد و در فصول مختلف و ساعتات متفاوت، استفاده از سیستم های مکانیکال به نحو مطلوبی امکان پذیر باشد. به عنوان مثال در اواخر فصل بهار در قسمت جنوبی ساختمان که جبهه آفتابگیر است هوای خنک مورد نیاز می باشد. حال آنکه برای ضلع شمالی، هوا بسیار مطلوب است و استفاده از هوای تازه به تنهایی کفایت می کند که از طریق سیستم هوا ساز در هر طبقه این امر ممکن می شود.

تمام رایزرها در مرکز بنا قرار داده شده است و هواسازها به آسانی در واحدها تقسیم شده و هر زون دارای یک فن کوئل سقفی است که حدود یک چهارم بنا را پوشش می دهد و دی فیوزر خطی در بالای پنجره ها نصب شده است تا هوای مطلوب را به تمام قسمتها برساند. برای استفاده از خدمات کامپیوتری و شبکه، در هر طبقه 4 مرکز وجود دارد. برق اضطراری مجموعه در حدود روشن کردن فضاها و استفاده های عمومی است ولی برای هر زون یک سیستم UPS نیز طراحی شده است.

طراحی روشنائی به صورتی است که تقسیم فضاها به سادگی صورت پذیرد و نیازی به تغییر محل چراغها نباشد ولی با وجود سقف کاذب امکان تغییر آنها به سادگی وجود دارد.

از دیگر خصوصیات مطلوب ساختمانهای اداری که در این بنا نیز در نظر گرفته شده است؛ وجود یک لابی عمومی در قسمت همکف است که امکان پذیرائی از مهمانان را  فراهم می آورد و یک فضای خدمات اداری شامل پرینتر و پلاتر و غیره و یک سالن کنفرانس با امکانات ضروری که به صورت زمانبندی در اختیار واحدها قرار گیرد. البته این فضاها در نهایت تغییر کاربری داده و مورد استفاده بخش اداری قرار گرفت.

علاوه بر این، فضایی برای بانک در طبقه همکف در نظر گرفته شد که دسترسی به آن به طور کلی به صورت مجزا صورت می پذیرد.

در بالاترین طبقات ساختمان به دلیل دید بسیار مطلوب، قابلیت ایجاد یک نیم طبقه فراهم آمد و برای شرکت هایی که نیاز به فضاهای بزرگتری داشتند در نظر گرفته شد. چهار زون در یک واحد تجمیع شد و یک پله گرد که دسترسی به نیم طبقه را فراهم می آورد طراحی گردید.

گنبد مسی بر اساس این ایده که بام به عنوان نمای پنجم دارای اهمیت است طراحی شد و اغتشاش ظاهری تاسیسات ساختمان در بام، با وجود گنبد از بین رفت و باعث تعریف بخش فوقانی و زیبائی بنا گردید. این گنبد مسی از نظر ظاهری مشابه سقف گنبدی ساختمان پست و تلگراف در میدان توپخانه سابق (بیسیم پهلوی) است و در واقع با نگاه و یاد گذشته (خصوصا برای کسانی که تهران قدیم را به یاد دارند) به عنوان یک نشانه شهری خاطره انگیز است.

دلیل استفاده از مس در گنبد ماندگاری این فلز نسبت به مصالح مشابه است، چنانچه تغییر رنگی هم در آن صورت گیرد مطلوب است. به طور کلی سعی شده است مصالح به کار رفته در این ساختمان نیاز کمتری به نگهداری داشته و در طول زمان ماندگار باشند.

سنگ های نما برای اولین بار در ایران با این مقیاس و این ارتفاع به صورت خشک و با پیچ و مهره به بدنه ساختمان متصل گردید که در صورت وجود ارتعاش و یا به سبب مرور زمان دچار ریزش نگردند. شیشه های دو جداره در نمای اصلی به صورت لمینیت استفاده شده اند تا در اثر شکستگی احتمالی، خطر ساز نباشند .

ساختمان طبق مقررات ملی آن زمان عایق بندی حرارتی شده است و در تمام طبقات سیستم اطفاء حریق (آبفشان)، برای جلوگیری از حریق تعبیه شده است که هر طبقه را بطور کامل پوشش می دهد .

سقف کاذب ها، مدولار طراحی شده و چراغها در فواصل مناسب نصب شده اند تاسیسات الکتریکی و H.V.A.C از زیر سقف کاذب عبور می کند و در کف طبقات هیچ لوله ای نصب نشده است، تا در دراز مدت اشکال ایجاد نکند جزئیات ساختمانی حتی در مورد دیوارهای پارکینگ هم رها نگردیده و تا ارتفاع خاص با مصالح قابل شستشو پوشانده شده است. همچنین در طراحی کف، سقف و دیوارهای پارکینگ هم توجه شده است. بسیاری از جزئیات بکار رفته در ساختمان بدیع است و سابقه قبلی ندارد. همکاری همه مهندسین و تکنسین های مهندسین مشاور شارستان در حدود سه سال کار سنگین نتیجه مطلوبی را بوجود آورد که شایسته نامیدن آن به عنوان یکی از نشانه های شهر تهران و نمونه معماری و مهندسی قابل توجهی است. بسیاری از ایده های معماری و جزئیات استفاده شده در بنای این ساختمان راهنمای طراحی در ساختمانهای بسیاری شد که پس از آن طراحی شده اند.

دیگر پروژه های معمار

دیگر پروژه های شرکت

منابع اینترنتی :

http://sharestan.com