مدرسه-محله ی هنر و معماری یزد تجدید حیات «محله ی سهل بن علی» با حضور «مدرسه ی هنر و معماری»

گزارش خطا
نویسنده : محمدرضا نقصان محمدى، مسعود ميروكيلى
محل انتشار : نشریه صفه 58
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
دوره : 22
شماره : 58
زمان انتشار : پاییز 1391

با گذشت دو دهه از حضور دانشكدة هنر و معمارى يزد در بخشى از بافت قديم، اين مجموعه توانسته در اين مدت به اهداف خود در زمينه هاى آموزشى و مرمتى نزديك شود و كيفيتهاى منحصر به فردى در زمينة آموزش معمارى كسب كند. اين درحالى است كه دستيابى به انطباق معنادار كالبد و عملكرد در حوزة درونى و بيرونى در بستر فعلى همواره مد نظر بوده است. نياز به توسعة كمى و كيفى دانشكده در سا لهاى اخير و همچنين لزوم احياى محله با توجه به فرسودگى و از بين رفتن هويت محله اى آن، به منزلة يك نمونه باارزش، ضرورت پرداختن به اين مسئله را بيش از پيش كرده است. از اين رو در اين مقاله سعى بر آن «محلة سهل بن علی»، و شناخت عوامل استخوان بندى محله، «الگویی» مناسب برای فعالیتهای مدرسه هنر و معماری در قالب سازمان استخوان بندی محله عرضه شود . نتيجه اينكه، بدين طريق میتوان راهى براى رشد درونى اين محله گشود، به طورى كه، اين بخش از ساختار اجتماعى و کالبدی شهر با هویتی علمی – دانشگاهی، الگویمحقق «مدرسه محله» گردد.

(810.6 کیلوبایت) دانلود مقاله  

مشخصات مقاله

مراجع :

اخوت، محمدرحيم. (مهندسين مشاور پلشير) « انعطاف، تنوع، و پويايى در فضاهاى دانشگاهى». در معمار، ش 21، (1382)، ص 16-23.

ادواردز، برايان. معمارى دانشگاه، ترجمة حميدرضا عظمتى و محمد باقرى، تهران: هنر و معمارى، 1385.

ايبل،كريس. «آموزش معمارى در كشورهاى در حال توسعه». ترجمة فرزين فردانش در رواق، ش 2، (1378)، ص 41.

الكساندر، كريستوفر. زبان الگو: شهرها، ترجمة رضا كربلايى نورى، تهران: مركز مطالعاتى و تحقيقاتى شهرسازى و معمارى ، 1387.

برق جلوه، شهيندخت. « برنامة شناسايى و تحليل محیط هاى كالبدى». در هنرهاى زيبا، ش 19، (پاييز 1383) ، ص 39-48.

ترنر، تام. شهر همچون چشم انداز، ترجمة فرشاد نوريان، تهران: شرکت پردازش و برنامه ريزى شهرى ، 1376.

حبيبى، محسن و مليحه مقصودى. مرمت شهرى، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1381.

حبيبى، محسن. «چگونگى الگو پذيرى و تجديد سازمان استخوان بندى محله ». در هنرهاى زيبا، ش 13 ، (بهار 1382 )، ص 32-39.

سلطانزاده، حسين. تاريخ مدارس ايران، تهران: آگاه، 1364.

عزيزى، محمدمهدى. « محلةه مسكونى پايدار: مطالعة موردى نارمك». در هنرهاى زيبا، ، ش 27، (پاييز 1385) ، ص 35-46.

غروى الخوانسارى، مريم.« ارزيابى كيفى مجموعة پرديس مركزى دانشگاه تهران » .در هنرهاى زيبا، ش 35 ، (پاييز 1387)، ص 75-84.

----------------.«نگاهى به انگارة محله و پيشنهاد يك راهكار». در صفه ش. 43، (پاييز و زمستان 1385 )، ص 18-29.

غفارى، على. « طراحى دانشكدة هنر و معمارى در بافت قديم بوشهر». در آبادی، ش49، (1385)، ص 66-83.

كارمونا، ماتيو و همكاران. مكان هاى عمومى فضاهاى شهرى، ترجمة فريبا قرائى و ديگران، تهران: دانشگاه هنر، 1391.

كريمى، فريبرز. « فضاى آموزش معمار ى معيارهاى انتخاب» . در مجموعه مقالات دومين همايش آموزش معمارى: بررسى چالش ها، جستجوى راهكارها، تهران: نگاه امروز، 1382 ، ص 171-178.

لنگ، جان. آفرينش نظرية معمارى: نقش علوم رفتارى در طراحى محيط، ترجمة عليرضا عينى فر، تهران: دانشگاه تهران، 1381.

------. طراحى شهرى، ترجمة سيدحسين بحرينى، تهران: دانشگاه تهران، 1386.

لينچ، كوين. تئورى شكل شهر، ترجمة سيدحسين بحرينى، تهران: دانشگاه تهران، 1387.

مدنى پور، على. فضاهاى عمومى و خصوصى شهر، ترجمة فرشاد نوريان، تهران: سازمان فناورى اطلاعات و ارتباطات شهردارى تهران ، 1389.

مندگارى،كاظم. محيط و آموزش معمارى، دورة دكتراى دانشگاه تهران درس مبانى نظرى شکل گيرى فضا، تهران: دانشكدة هنرهاى زيبا دانشگاه تهران (منتشرنشده)، 1380.

ميروكيلى، مسعود. مدرس ه محلة هنر ومعمارى يزد: انگارة مقدماتى طرح راهبردى، پايان نامة كارشناسى ارشد، دانشكدة معمارى و شهرسازى دانشگاه يزد، 1386.

نديمى، حميد. « جستارى در فرايند طراحى». در صفه، ش 29 ، ( پاييز و زمستان 1378) ص 94-103.

Alexander, Chiristopher. The Oregon Expriment, Oxford University Press ,1975.

Turner, Paul Venable. Campus: An American Planning Tradition, Massachusetts: The MIT Press, 1987.

مسابقات

جوایز

نشریات

منابع اینترنتی :

http://sofeh.sbu.ac.ir/