طراحى ساختمان هاى يكپارچه با فتوولتاييک در شهر تهران

گزارش خطا
نویسنده : راحيل وفائى
محل انتشار : نشریه صفه 56
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
دوره : 22
شماره : 56
زمان انتشار : بهار 1391

با توجه به عوارض مصرف انرژى هاى فسيلى و آلودگى هاىزيست محيطى، كشور ايران نيز همچون ديگر كشورها به استفاده از انرژى هاى تجديدپذير روى آورده است. در ميان منابع تجديدپذير، استفاده از انرژى خورشيدى توسعة بيشترى يافته است. پركاربردترين و رايج ترين شيوهْ استفاده از انرژى خورشيدى، به كار بردن سيستم هاى فتوولتاييك در معمارى و از جمله تركيب اين سيستم با ساختمان به صورت" ساختمان هاى يكپارچه با فتوولتاييك"است.با توجه به پيشرفت سيستم هاى فتوولتاييك در معمارى و روند رو به رشد آنها در سراسر دنيا و با توجه به نياز كشور ما به اين مقوله، در مقالة حاضر عواملى كه در طراحى اين ساختمان ها مطرح مى شود، بررسى شده و در پايان راهكارهاى مورد نياز براى طراحى ساختمان هاى يكپارچه با فتوولتاييك در شهر تهران ارائه شده است. ملاك انتخاب شيو ههاى طراحى، عواملى است كه در شهر تهران بر طراحى اين نوع ساختما نها تأثير م ىگذارد. همچنين با استفاده از تحليل آمار اقليمى شهر تهران، آمار تابش خورشيد، نمودارهاى تابش،زواياى تابش خورشيد در طول سال، و... و بر اساس اهداف اين مقاله پيشنهادهايى براى ساختن ساختمانهاى يكپارچه با فتوولتاييك ارائه شده است كه مى تواند در فرآيند طراحى راهگشاى طراحان و معماران باشد. متخصصان رشته هاى مختلف درگير با پروژة ساختمانى نيز مى توانند از نتايج و راهكارهاى اين مقاله بهر ه مند شوند.

(2.4 مگابایت) دانلود مقاله  

مشخصات مقاله

مراجع :

صميمى، مجتبى. از مهر تا مهراز . (برآورد شدت تابش آفتاب و ميزان مهر و قهر آن بر روى سطوح ساختمان در شهرهاى ايران و معمارى از نگاه آفتاب. پايان نامة كارشناسى ارشد معمارى. استاد راهنما: منصوره طاهباز. تهران: دانشگاه شهيد بهشتى، دانشكدة معمارى و شهرسازى، تير 1386.

-----------. برنامة ترسيم نمودارهاى تابش. تهران، دفتر معمارى راز مهر مهراز، 1387. ( قابل استفاده در http://www.solarchvision.com)

-----------. در معمارى و شهرسازى ويژ هنامه .« مبانى براى طراحى مهرپا » . معمارى پايدار، ش 101 (خرداد 1390 )، ص112-117.

طاهباز، منصوره. برنامة ترسيم نمودارهاى اقليمى در نرم افزار اكسل Excel ويژة درس معمارى همساز با اقليم، دانشگاه شهيد بهشتى، دانشكده معمارىو شهرسازى. تهران: 1385 (منتشر نشده)

-----------.«روش تحليل آمار هواشناسى براى طراحى معمارى همساز با اقليم». در هنرهاى زيبا، ش 38 ، (تابستان 1388 )، ص 61-72

نوشين، على اكبر. شناخت و كاربرد انواع انرژى (پيشنهادى نو براى تأمين انرژى انسانها). تهران: نشر فرهنگ اسلامى، چاپ اول، 1371.

وفائى، راحيل. بررسى شيوه هاى طراحى ساختمان هاى يكپارچه با فتوولتاييك. در صفه، ش 49 (پاييز و زمستان 1388 )، ص 69 80 ،«

-----------. سيستم هاى فتوولتاييك در تركيب با معمارى (ساختمان هاى يكپارچه با فتوولتاييک BIPV ). پايان نامة كارشناسى ارشد معمارى. استاد راهنما: منصوره طاهباز. تهران: دانشگاه شهيد بهشتى، دانشكدة معمارى و شهرسازى، شهريور 1388

"BIPV- PV cells- BIPV modules, BIPV Projects". 2009. Available at: http://www.sapa-solar.com.

Randall, Thomas, & Max Fordham & Partners. Photovoltaics and Architecture. London: Spon Press; 2003.

http://www.weather.ir .((سازمان هواشناسی ایران

مسابقات

جوایز

نشریات

منابع اینترنتی :

http://sofeh.sbu.ac.ir/