بررسی تحلیلی پیاده راه سازی در کلان شهرهای کشور با تأکید بر مطالبات شهروندان نمونه موردی: پیاده راه های سجاد مشهد
در شهرسازی معاصر، حرکت پیاده ها و نیاز ها و حقوق طبیعی انسانی او، کمتر توجه برنامه ریزان و طراحان شهری را برانگیخته و راههای پیاده بخشی مستقل از فضاهای شهری نبوده بلکه تابعی از حرکت سواره به حساب آمده است. اما یکی از بارزترین اقدامات ارزشمندی که طی سالیان اخیر برای ارتقای کیفیت حرکت پیاده صورت گرفته، احداث پیاده راه ها در تعدادی از کلان شهرهای کشور بوده است. باید توجه کرد صرف احداث مسیر ویژه پیاده، موفقیت و کارایی آنرا در شهر تضمین نمی کند، همچنین احداث مسیر ویژه پیاده در یک شهر نمی تواند به منزله الگوی اجرایی در شهرهای دیگر به شمار رود. تفاوتهای اقلیمی،فرهنگی و ویژگیهای متفاوت شهرسازی در هر منطقه رویکرد خاصی را نسبت به مسئله پیاده راه سازی طلب میکند. در این میان بررسی نگرش و دیدگاههای شهروندان و مطالبات آنها از فضاهای پیاده تا حدی راه گشای مدیریت و برنامه ریزی شهری و شهرسازان (طراحان شهری، معماران و ...) برای پاسخ مناسب به آنها است. این مقاله که بر اساس روش توصیفی– تحلیلی ( با تأکید بر مطالعات پیمایشی و تحلیل ثانویه اطلاعات) تدوین شده قصد دارد با شناختی عمیق از وضع موجود پیاده راههای محدوده بلوار سجاد مشهد و با توجه به نگرش و خواست هروندان در صدد ایجاد یک تحول بنیادی و کارکردی در پیاده راههای موجود محدوده بلوار سجاد به منظور دستیابی به اهدافی چون زیباسازی فضاهای شهری، ایجاد و شادابی در پیاده راهها مشارکت شهروندان در بهبود کیفیت محیط شهری، کاهش مشکلات ترافیکی محدوده، ایجاد فضاهای خاطره انگیز و ... برآید. نتایج مطالعه نشان میدهد:
1. عملکرد پیاده راههای محدوده، در شرایط کنونی صرفا در حد یک راه عبوری و گذر تنزل کرده و هیچ نشانه ای از سایر کارکردهای پیاده راهها مشاهده نمی شود.
2. عمده ترین استفاده کنندگان کنونی از پیاده راههای محدوده جوانان هستند و سایر گروههای سنی استفاده چندانی ار آن نمیکنند.
3. مهمترین مشکل و چالس پیاده راههای محدوده در مرتبه نخست فقدان امنیت اجتماعی مناسب(فضای ناامن به ویژه برای زنان دختران و خانواده ها) است.
4. اکثریت شهروندان محدوده(بویژه مجاوران و سکنه)برای بهبود عملکرد و کارکرد پیاده راهها تمایل به مشارکت و همکاری با شهرداری و سایر سازمان های مرتبط دارند(پتانسیل ارزشمند مشارکت شهروندی)
(1.1 مگابایت) دانلود مقالهمشخصات مقاله
اسداللهى، شيوا. « ضرورت توجه به حركت پياده در مراكز شهرى، ضرور تها و امكانات» در ماهنامة شهرداری ها، ش 65 (مهر 1383 ) ص79-83
افسرده، آزيتا. شناخت فضاهاى شهرى. مبانى و عناصر طراحى خيابان. پايان نامة كارشناسى ارشد. دانشگاه تهران، دانشكده هنرهاى زيبا، 1381
بحرينى، سيدحسين. تحليل فضاهاى شهرى. چ 1. تهران: دانشگاه تهران،1371.
پاكزاد، جهانشاه. راهنماى طراحى فضاهاى شهرى در ايران. تهران: معاونت، شهرسازى و معمارى وزارت مسكن و شهرسازى، 1385.
پرى، مارک. « وابستگى به خود رو و فرهنگ در بيروت»، ترجمة شهرزاد فرزين پاك. در ماهنامة شهرداری ها، ش 65 (مهر 1383 )، ص 52-74
حسينيون، سولماز. « مقدمه اى بر طراحى پياده راهها»، در ماهنامة شهرداری ها ، ش 61 ، (خرداد 1383 )، ص 68-71.
چرمايف، سرج و كريستوفر الكساندر. عرصه هاى زندگى جمعى و خصوصى.ترجمة منوچهر مزينى. تهران: دانشگاه تهران، 1371
سليمانى، محسن و رسول سليمانى . « سبزراه عنصرى چند منظوره»، در: ماهنامة شهرداری ها ، ش 36 ، (ارديبهشت 1381 )، ص 13-16.
شفيعى، حسن. « فضاهاى عمومى بستر تعامل شهروندان» در ماهنامه شهرداری ها، ش 64 ، (شهريور 1383)، ص 11-14.
شيعه، اسماعيل. مقدم هاى بر مبانى برنامه ريزى شهرى. چ اول. تهران: دانشگاه علم و صنعت ايران، 1369.
كنف لافر، هرمان. اصول برنامه ريزى (طراحى تردد پياده و دوچرخه). ترجمة فريدون قريب. تهران: دانشگاه تهران، 1381.
گيدئين، زيگفريد. فضا زما ن معمارى. ج 2. ترجمة منوچهر مزينى. تهران:علمى فرهنگى، 1354.
مهديزاده، جواد. « مفاهيم و مبانى پياده راه سازى». در ماهنامة شهرداری ها، ش 19، (آذر 1379 )، ص12-18.
مهندسان مشاور گذرراه. دفتر تحقيقات و معيارهاى فنى. ج 1. تهران: سازمان برنامه و بودجه، 1375.
همشهرى، « گزارش شهرى»، سال سيزدهم، ش 3626 ، (1383).
Andrew, M. Pedestrian Planning. Columbia University, 1999.
Brambilla, R. Giannilongo for Pedestrians only. New York: Wnitney Library of Design, 1977.
Brambilla, R and Longo, G. Pedestrian Zones: A Design Guide. Columbia University, 1977.
_____. Pedestrian Precincts: Twelve European Cities. Columbia University, 1977.
Fruin. J. Planning and Design for Pedestrians. New York: Metropolitan Association of Urban Designers and Environmental Planners, 1987.
Robert. J and Monheim, H. The Economic Case for Green Modes & Impact of Pedestrian Areas in the Federal Republic of Germany, The Greening of Urban Transport. Belhaven, UK, 1999.
Smith, K. New Visions for Down Town, The Community Land Use and Economis (CLUE) Group. LLC, 2001.
www.citizenspatry. org; 1999, A WALK ON THE WILD SIDE: Better Planning for Pedestrians in Hong Kong. November 1999.
مسابقات
جوایز
نشریات