خانه امینی

Amini House

گزارش خطا
معمار مسئول : شورش عابد
شرکت معماری : استودیو کلوان
نوع پروژه : داخلی

هدف ما این بود این خانه الگویی باشد برای ساخت و ساز شهری خانه‌های بوکان که شهریست کردنشین و کوچک، همچنین کوهستانی و سردسیر  با جمعیت نه خیلی زیاد.

برچسب ها
برچسب ها :
معماری جمهوری اسلامی خانه امینی شورش عابد استودیو کلوان بوکان

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

اسعد امینی

نظارت :

دفتر کِلوان

سازه (طراحی، اجرا) :

محسن مجیدی

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

افراشته و همکاران

ارائه :

امیر رمضانی

امیر رمضانی

اطلاعات کلی

سال : 1393-1396/2017
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی
مساحت پروژه : 587 مترمربع
آدرس : ایران، آذربایجان غربی، بوکان ،  خیابان ابوذر

شرح

خانه‌ای متفاوت ، در عین حال با ویژگی های محلی (استفاده‌ی حداکثری از سنگ کوهی با حداقل بازشوها) در راستای تلاش برای تلنگری به لایه های زیرین خاطره‌ی جمعی رهگذران. همچنین با توجه به حرفه‌ی کارفرما که در ارتباط با خارج از ایران بود؛ جنبه های فراملی نیز برایمان اهمیت پیدا کرد. احساس کردیم قرارگیری کولاژگونه‌ی حجمهای ساده و خطوط مستقیم در کنار هم به مثابه‌ی تکه‌های ناهمگون ـ طوریکه همزمان با یادآوری چیزهایی از معماری فراموش شده‌ی منطقه، در تعامل با معماری و تکنولوژی روز دنیا نیز قرار بگیرد؛ می‌تواند ما را در رسیدن به هدفمان یاری کند؛ و در این راستا از نقاشیهای پیترهالی الهام گرفتیم.

الف) استفاده از سنگهای کوهی یکی از روستاهای اطراف بعد از قرارداد با اهالی بعنوان ماتریال غالب تاریخی منطقه در کل جداره‌ی همکف و حیاط و بخشهایی از طبقه‌ی اول.

ب) استفاده از قطعات فایبر سمنت در سایر بخشها که برعکس سنگ کاملاً صنعتی بود و به سفارش کارفرما، پس از قطعه‌بندی و شماره‌گذاری دقیق و سایز بندی، مستقیماً از بلژیک خریداری شد. فایبرسمنت از هر لحاظ نقطه‌مقابل سنگ بود. پانچهای آلومینیومی برای اتصال فایبرسمنتها در کنار سنگها به القای حس سرد بودن بنا کمک بیشتری می‌کرد.

ج) بسته بودن حجم بیرونی و حداقل بازشوها که با توجه به شیب زیاد معبر شرقی و دید کامل رهگذران به درون بخشهای زیادی از بنا، لوورهای چوبی متحرک و ثابت جلوی بازشوهای جداره‌ی اصلی طراحی شد که امکان کنترل دید و نور را در طول روز به ساکنین می‌داد و همچنین با ادامه‌ی لوورها به تراز بالاتر و تبدیل شدن آن به جانپناه برای حیاطبام جنوبی ـشرقی،  هم حریم افراد در این قسمت تا حدودی تامین شد و هم به القای حس بسته بودن حجم کلی کمک زیادی کرد.

منابع اینترنتی :

https://www.archdaily.com