ساختمان اداری کوپایی (دفتر مهندسین فراتحقیق سپاهان اصفهان)

Kamran Kopaei (Faratahghigh Sepahan Office)

گزارش خطا
معمار مسئول : کامران کوپایی، فرشاد شاگشتاسبی، گلرخ کوپایی
شرکت معماری : استودیو طراحی امرداد
نوع پروژه : داخلی

موضوع این پروژه دفتر کار اداری است که تغییر و بازسازی یک ساختمان مسکونی قدیمی در شهر اصفهان، به یک ساختمان اداری بوده است.

برچسب ها
برچسب ها :
اصفهان اداری - دولتی معماری جمهوری اسلامی کامران کوپایی استودیو طراحی امرداد جایزه معماری داخلی ایران اولین جایزه معماری داخلی ایران ساختمان اداری کوپایی دفتر مهندسین فراتحقیق سپاهان اصفهان فرشاد شاگشتاسبی گلرخ کوپایی

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

دفتر مهندسین فرا تحقیق سپاهان اصفهان، حسین مجلسی، سعادت نیا

اطلاعات کلی

سال : 1387/2008
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : اداری - دولتی
آدرس : ایران، اصفهان

شرح

با توجه به عناصر سنتی معماری بومی ایرانی، تیم طراحی سعی بر استفاده از مترادف هایی معاصر از اشکال و متریال های قدیمی مانند آجرهای دست ساز، شیشه های رنگی، دکوراسیون چوبی، ویترای و آب داشته، همچنین از فرم ایرانی چلیپا که به طور سنتی برای مدیریت بخش های مختلف فضا، استفاده می شده است نیز برای این طراحی در نظر گرفته شده است.

کانسپت طراحی برای فضای مرکزی ساختمان، از فرم و عملکرد بادگیرهای مناطق بیابانی ایران گرفته شده که می تواند باد را به طبقات مختلف بنا وارد کند. همچنین به علت استفاده از عنصر آب در پایین ساختمان، هوای تازه و خنک در کل ساختار پخش می شود.

علاوه بر این، این فرم امکان ورود نور طبیعی از طریق آینه هایی که در بدنه ساختمان تعبیه شده اند را می دهد. این آینه ها نور را به یکدیگر منعکس می کنند به طوری که این انعکاس ها حرکت می کنند و حتی به طبقه همکف هم می رسند.

 درنمای جنوبی، فریم بزرگی از فولاد سیاه و سفید برای کنترل نور شدید و مستقیم در غرب هنگام غروب آفتاب استفاده شده است. سطح نمای خارجی تخت است اما فرم کلی بنا، کمی انحنا دارد. بنابراین دو اختلاف فاصله ای در دو انتهای فرم و سطح نما وجود دارد که باعث این پوشش نوری می شود.

متریال اصلی به کار رفته در نمای خارجی این پروژه، آجرهای دست ساز در دو سایز مختلف با تنوع رنگی گرم است که آن را بومی و شناخته شده می کند. به طور خلاصه، این ساختمان ترکیبی از فضاهای مدرن می باشد که همه آنها را می توان به عنوان تداوم معماری سنتی ایرانی درک کرد.

منابع اینترنتی :

http://www.amordadco.com

https://www.archdaily.com

منابع مکتوب :

مجله معماری و ساختمان شماره هفدهم