بازسازی نمایندگی کاشی تبریز و کرابن

Sales Representative of Tabriz and Keraben Tiles Company

گزارش خطا
معمار مسئول : جلیل موسوی
شرکت معماری : دفتر معماری موسوی و همکاران
نوع پروژه : داخلی

فروشگاه در طی 20 سال گذشته 3 بار دچار تغییرات شده بود آخرین بار به درخواست شرکت تولید کننده کاشی تبریز و کرابن نمای ساختمان با استفاده از ورق های کامپوزیت پوشش داده شده بود اما هیچ یک از تغییرات در نهایت نتوانسته بودند رضایت مالک و شرکت را جلب نماید.

برچسب ها
برچسب ها :
همدان جایزه معمار معماری جمهوری اسلامی تجاری فروشگاه معمار 96 بازسازی نمایندگی کاشی تبریز نمایندگی کاشی تبریز جلیل موسوی دفتر معماری موسوی و همکاران

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

شرکت پایور تجارت

نظارت :

سید جلیل موسوی

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

سید جلیل موسوی، سید آکام کاتورانی

سازه (طراحی، اجرا) :

کیوان صلواتی

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

میثم  شکریه

ارائه :

سپهر عدالتی مرفه

عکاس : علی دقیق
تیم طراحی | همکاران پروژه :

راضیه شعاعی، سید آکام کاتورانی، سپهر عدالتی مرفه، الهه افروخته، علیرضا مرادی مشکین، سنبل حاتمی، هومن سعادت

اطلاعات کلی

سال : 1395-1396/2016-2017
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : تجاری، فروشگاه
مساحت پروژه : 352.70 مترمربع
آدرس : ایران، همدان، بلوار مدنی

شرح


هنگامی که کار به دفتر ما ارجاع شد، آنچه در بررسی بنا جلب نظر می کرد دو نکته مهم بود: 

1-  بسته بودن فضا و ارتباط ضعیف طبقات با یکدیگر، به گونه ای که مراجعین هیچ تصوری از طبقه بالا که فضای نمایشگاهی بسته در آن وجود داشت و نیز زیر زمین که محصولات جانبی را در آن قرار داده بودند، نداشتند.

2- سختی انتخاب کاشی برای مشتریان بدلیل تنوع زیاد و عدم تصور چیدمان در فضاهای مورد نظر.

همین دو مساله مبنای شکل گیری ایده اصلی بازسازی قرار گرفت: شفافیت در فضاها و سیرکولاسیون مشخص در طبقات به گونه ایی که مراجعین در ابتدای ورود بتوانند درک درستی از تمامی ابعاد فضا داشته باشند و همچون یک گالری، سیرکولاسیون واضحی بین طبقات وجود داشته باشد.

با دقت در نحوه رفتار مشتریان متوجه شدیم که در خرید کاشی دو موضوع اهمیت دارد ابتدا انتخاب رنگ، ابعاد و بافت کاشی که با مواجهه ولمس آنها صورت می گیرد و دوم تصور چگونگی چیدمان آنها که چالش اصلی برای خریداران است. بنابراین لمس و تصور و شفافیت فضایی ،موضوعات اصلی در شکل‌گیری پروژه بازسازی فروشگاه قرارگرفتند. بدین منظور مکعب هایی با ابعاد مختلف ومتناسب با اندازه سرویس و حمام های مرسوم در داخل خانه ها، در بدنه اصلی ساختمان قرارگرفتند که بعنوان Show room ، مرز درون و برون را شکل دادند به این وسیله بجز مشتریان، عابران هم شاهد انواع چیدمانهای کاشی و سرامیک هستند و با تغییر در چیدمان ، تغییر دایمی در نما صورت می گیرد.

در سازماندهی خطوط اصلی بنا، هماهنگی با نیروهای سایت مد نظر قرار گرفته است. دید به مکان مذهبی روبروی فروشگاه (امامزاده یحیی) و از طرف دیگر جهت گیری به سمت کوه الوند به عنوان شاخصه ی مهم جهت یابی طبیعی در شهر ،و نیز هماهنگی با پنجره های اصلی و مشاهده ی آنها از سوی عابران، به مبنای اصلی چگونگی جهت گیری خطوط اصلی بنا بدل شد.

نکته دیگر در بازسازی تبدیل اصطلاحاً بالکن فروشگاه که معمولاً بعنوان فضای دست دوم و انباری مورد استفاده قرار میگیرد به طبقه ای برای دسترسی به Show roomهای سطح دوم و مسیر ارتباطی طبقه همکف و دوم بود. بنابراین توانست نه بعنوان بالکن درون فروشگاه بلکه بعنوان طبقه اول قلمداد گردد.

از سوی دیگر فضایی برای طراحی و چیدمان دیجیتالی انواع کاشی و سرامیک در نظر گرفته شد.مشتریان می توانند ابعاد فضاهای مورد نظر خود را به اپراتور بدهند و با نظر خود آنان چیدمان صورت گیرد و در صفحه نمایش بزرگ کنار میز فروش نتیجه را مشاهده نمایند. بنابراین با بازدید از فضاهای نمایش واقعی و نیز استفاده نرم افزاری  ونمایش دیجیتالی حداکثر کمک به مشتریان در راستای انتخاب و خرید صورت می گیرد.


دیدن، لمس ، طراحی و نمایش، انتخاب و خرید را به ویژگی لذت بخشی در این پروژه تبدیل نموده است.



دیگر پروژه های معمار

دیگر پروژه های شرکت

منابع اینترنتی :

http://www.memarmagazine.com