کیلی

Kili

گزارش خطا
معمار مسئول : جلیل موسوی
شرکت معماری : دفتر معماری موسوی و همکاران
نوع پروژه : داخلی

از مهمترین ویژگی های شهر قدیمی همدان، وجود دره‌هایی در دامنه کوهستان الوند در کناره جنوبی شهر است که بودن باغات و فضاهای سبز کارآکتر خاصی را به آن بخشیده است. گذرانیدن اوقات فراغت در فصول مناسب سال برای شهروندان همدانی در این باغات از دیرباز دارای اهمیت بوده است. پروژه کیلی در سایت یکی از همین باغات کوچک در دره گنجنامه احداث شده است.

برچسب ها
برچسب ها :
همدان مجله هنر معماری اقامتی معماری جمهوری اسلامی جلیل موسوی دفتر معماری موسوی و همکاران دوسالانه پروژه کیلی

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

محمد صادق موسوی

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

سید جلیل موسوی، آکام کاتورانی

مشاور طراحی داخلی :

دفتر معماری موسوی و همکاران  

ارائه :

علی حبیبیان فر، سپهر عدالتی مرفه

عکاس : حامد بادامی
تیم طراحی | همکاران پروژه :

علیرضا مرادی مشکین، غلامرضا طلیسچی

اطلاعات کلی

سال : 1392/2013
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : اقامتی
مساحت پروژه : 20 مترمربع
آدرس : ایران، همدان، دره گنجنامه

شرح


حداقل دخالت در محیط طبیعی باغ و حفظ زیست محیط آن، هسته اصلی پروژه میباشد؛ ایجاد مکانی مفصل بندی شده همراه با گشودگی برونی (Outsidely Articulated place) با هدف غلبه فضای سبز درونی باغ بر فضای درون ساختمان ویژگی‌های ساخته نشده طبیعی در مقابل فضای ساخته شده و گشودگی آن در برابر بسته بودن فضای درونی ساختمان مبنای اصلی شکل‌گیری پروژه کیلی است. حفظ حریم جاده اصلی که تا عمق حدود 10 متری درون باغ را برای ساخت و ساز نامناسب اعلام نموده است و درخواست کارفرما مبنی بر ایجاد حریمی برای اعضای خانواده در درون باغ و نیزکم درخت بودن فضای میانی، مکان پروژه را در میانه باغ و برای استفاده از حداکثر چشم‌انداز فضای مقابل در لبه همسایگی تعیین نمود.

محدودیت صدور پروانه ساخت برای ویلاهای معمول در فضای باغ و مجوز مالک برای ایجاد دیواره‌های کرت با توجه به شیب زیاد زمین (در طول حدود 38 متری باغ، 8 متر اختلاف ارتفاع وجود دارد) و ساخت سرویس و فضای با سقف موقت، چالش اصلی پروژه را چگونگی استفاده از این محدودیت‌ها به نفع معماری در راستای حفظ و حداقل دخالت در محیط زیست باغ تعیین نمود. لذا در جهت ایجاد مکانی گشوده، با استفاده از دیواره های کرت و فضای سرویس، سازماندهی پروژه شکل گرفت. آنچه که کارفرما در نظر داشت ساختمانی با فضای استراحت و نشستن، آشپزخانه و سرویس بهداشتی و یک انبار کوچک بود. در راستای موضوع اصلی (Main Core) پروژه و با هدف غلبه فضای برونی بستر باغ بر فضای درون ساختمان، این فضاها با تبدیل نمودن دیوارهای کرت و دیوار همسایگی به جعبه‌هایی با قابلیت باز شدن بطور کامل بهمراه یک مکعب کوتاه برای سرویس، بدست آمد. 

نکته دیگری که کارفرما به آن تاکید می نمود وجود این امکان بود که چنانچه در آینده قوانین شهرداری تغییر نمود امکان تغییر پروژه برای استفاده در فصل سرد، وجود داشته باشد که این موضوع با ایجاد درها و پنجره‌های شیشه‌ای در چهار طرف امکان‌پذیر می‌باشد. از ویژگی های دیگر امکان استفاده مجزا از هریک از فضاهاست بگونه‌ای که در هنگام لزوم می‌توان از یک یا دو یا هر سه آنها به تنهایی یا با هم استفاده نمود.

در جهت حفظ  محیط زیست، استفاده از سنگ طبیعی موجود در محل و نیز مصالح بازیافتی از دیگر خصوصیات پروژه کیلی است؛ بکارگیری سنگ پله  و میلگردهای مستعمل ساختمان قدیمی مالک برای کناره حوض و سقف سبک میانی و نیز در و روکش پکیج‌های حرارتی (مالک فروشنده پکیج حرارتی و لوازم شوفاژ است) در ساخت کابینت‌ها ونیز چوبهای استفاده شده در پالت‌های بسته‌بندی قطعات شوفاژ، ضمن پایین آوردن هزینه ساخت، در این راستا می‌باشد..

با توجه به رواج ساخت و ساز بی‌رویه در باغها و تهدید جدی فضای سبز در این منطقه، چگونگی سازماندهی پروژه کیلی می‌تواند الگویی برای مکانهای موقت در جهت ارتباط حداکثری انسان با فضای طبیعی همراه با حداقل دخالت زیست محیطی باشد.


دیگر پروژه های شرکت

منابع اینترنتی :

http://memar-award.com