سرای پدری

PedariI Hotel

گزارش خطا
نوع پروژه : داخلی

طراحی این ساختمان، با توجه به فاصله زمانی 70 ساله ساخت دو بنا و تغییرات گسترده در حوزه زیبایی شناسی، بر اساس مفاهیم و برخی عناصر جزییات معماری خوانسار ، با گویشی امروزی صورت گرفته است . در مقیاس شهر در طراحی این ساختمان الگوی کوچه‌پس کوچه‌خانه به کار گرفته شده است.

برچسب ها
برچسب ها :
اصفهان جایزه معمار اقامتی معماری جمهوری اسلامی هتل معمار 90 محمدرضا قدوسی پارسا اردم طراحان و بناکنندگان زاو سرای پدری مهمانسرای پدری مهمان سرای پدری فاطمه رضایی خوانسار

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

اکرم مدنی

سازه (طراحی، اجرا) :

نادر شکوفی

ارائه :

سروناز یساری

عکاس : محمدرضا راشد، نسیم مصور، گلناز بهرامی، آیلا دریس
تیم طراحی | همکاران پروژه :

شهرزاد فدایی، پونه صدری ‌منش

اطلاعات کلی

سال : 1390
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : هتل، اقامتی
مساحت پروژه : 2000 مترمربع
آدرس : ایران، اصفهان، خوانسار

شرح

شهر و همسایگی: با توجه به ابعاد دانه‌های شهری مجاور، بنای سرای پدری به 3 قطعه تقسیم شده تا دانه بندی بافت خدشه‌دار نشود. قطعه‌ها صلب نیستند و با شکست‌هایی در داخل بافت جا گرفته‌اند. به خط آسمان شهر نیز در این قطعات توجه شده است به نحوی که هر قطعه با بنای مجاور اختلاف اندکی دارد، قطعه وسط هم بسیار کوتاه است تا هم زمانی‌که هتل را از فاصله دورتر نگاه می‌کنیم سطح اشغال آن یک سوم وضعیت واقعی دیده شود و هم به عنوان یک تراس شهری عمل کند و در نتیجه فضای عمومی شهر تا داخل بنا گسترش می‌یابد.

محیط طبیعی: ” کوه “سول” که همچون دیوار سنگی بزرگی شهرستان خوانسار را دربرگرفته است از خیابان اصلی مجاور سرای پدری یعنی خیابان سرچشمه قابل رویت است. همانند پارک سرچشمه خوانسار، باقی قسمت‌های کوهپایه‌های سول نیز محیط طبیعی زیبایی دارد. به این دلیل، قطعات ساختمان از یکدیگر فاصله گرفته‌اند تا از فاصله بینشان طبیعت خوانسار قابل رویت باشد.

ژن” خوانساری: طراحی این ساختمان، با توجه به فاصله زمانی 70 ساله ساخت دو بنا و تغییرات گسترده در حوزه زیبایی شناسی، بر اساس مفاهیم و برخی عناصر جزییات معماری خوانسار ، با گویشی امروزی صورت گرفته است . در مقیاس شهر در طراحی این ساختمان الگوی کوچه‌پس کوچه‌خانه به کار گرفته شده است، این الگو حتی داخل خانه نفوذ کرده در راهرویی که در سطور پایین می شناسیمش معماری را با فضای شهری چفت و بست می‌کند. درون‌گرایی یکی از مفاهیمی است که در این پروژه رعایت شده است، به طوری که معماری به داخل حیاط روکرده و در سطوح خارجی کم سر و صداتر است . از دیگر مفاهیم، استفاده از واژه خانه به جای اتاق در خوانسار است، چرا که در اتاق کلیه فعالیت‌های خانه رخ می دهد. اتاق‌ها (خانه‌ها) در معماری خوانسار از طریق فضای نیمه باز به حیاط می رسیدند. هم‌چنین اتاق‌ها قابلیت سرهم شدن را داشتند. این موضوعات در معماری واحدهای سکونتی این ساختمان رعایت شده‌اند. فضاهای خدماتی واحدها نیر توسط راهرویی که تعبیری از پس کوچه‌های بازار خوانسار را دارند، از اتاق‌ها تمیز داده شده‌اند.

برنده جایزه معمار سال 1390
 منتشر شده در شماره 70 مجله معمار