باغ اتیسم

Autism Garden

گزارش خطا
معمار مسئول : علی بصیری، احسان محمدی، محسن جعفری
شرکت معماری : گروه معماری حجم سبز
برچسب ها
برچسب ها :
علی بصیری احسان محمدی محسن جعفری گروه معماری حجم سبز باغ اتیسم

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

خیریه یاوران حضرت زینب (س) اصفهان

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

مسعود عارفی

سازه (طراحی، اجرا) :

بهروز محسنی

تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) :

یاور صداقت کیش

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

ایمان امامی

تیم طراحی | همکاران پروژه :

مسعود قاسمی، سعیده هاشم زاده

اطلاعات کلی

سال : 1392-1394/2013-2015
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : بهداشتی - درمانی
مساحت پروژه : 700 مترمربع
آدرس : ایران، اصفهان، خمینی‌شهر

شرح

این ساختمان در حالی طراحی شد که خواسته های هیئت کارفرما از مشاور بسیار متنوع و گسترده بود. به گونه ای که طراحی یک ساختمان با عملکرد مشخص امکان پذیر نبود. همچنین این اطمینان وجود داشت که این خواسته ها به صورت مداوم و به مرور زمان تغییر کند.  بنابراین باید راهکاری جستجو می شد که بتواند انعطاف پذیری لازم را برای پاسخگویی به عملکرد های متفاوت داشته باشد. برای این کار سعی شد ویژگی مشترک میان عملکرد های مورد نظر کنونی و احتمالی آینده استخراج و طراحی بر اساس آن ها انجام پذیرد. نهایتاً نیاز به درشت دانه ی اصلی جهت انجام فعالیت های جمعی،  جلسات،  دوره های آموزش،  دعوت از خیرین و مسئولین و موارد دیگر، و ریزدانه هایی برای پشتیبانی این عملکردها، شامل سرویس بهداشتی،  آشپزخانه، اتاق های مدیریت، مشاور،  انبار به عنوان ساختار مشترک میان تمامی عملکردها شناسایی شد و فضای رابط شامل پله و آسانسور و راه ارتباطی به عنوان فضای واسط میان آنها شکل گرفت.

به این ترتیب بر اساس هدف بهره بردار هر کدام از ریز دانه ها با هر درشت دانه می‌تواند به صورت یکپارچه پاسخگوی نیاز بهره بردار باشد. در قدم بعد سعی کردیم حداکثر یکپارچگی فرم با عملکرد ایجاد شود و سه زون اصلی ریز و درشت و واسط در فرم کلی بنا خود را نمایش دهند.

سازه ساختمان از دیوارهای بتنی باربری تشکیل شده است که حداکثر یکپارچگی را با عناصر نرم معماری ایجاد می کنند و خود به عنوان دیوارهای جداکننده نیز ایفای نقش می کنند. سیستم تاسیساتی بنا شامل داکت اسپلیت هایی است که در هر طبقه در فضای مرکزی ارتباطی قرار می گیرند و از طریق داکت به فضاهای اصلی اطراف سرویس می دهند.

در این پروژه تلاش شد تا یکپارچگی فرم و سازه و تمامی عناصر پروژه به صورت حداکثری حفظ شود و از هرگونه عنصر زائد پرهیز شود  و از دیوار های سازه ای بتونی به عنوان نمای داخلی و خارجی استفاده گردد. مصالح  به نحوی انتخاب شده اند تا تداعی کننده و یادآور بافت ها، رنگ ها و حس و حال معماری بستر خود باشد و تلا ش شد تا قطعه ای به پازل بستر خود بیافزاید.

این به کار گیری مصالح زمانی معنا دار و ارزشمند خواهد بود که تکنیک های استفاده از این مصالح نیز به روش صحیح خود به کار گرفته شود و این تلاش در این پروژه صورت گرفته است.  استفاده از مصالحی مانند آجر فشاری که رفته رفته در ذهن مخاطبین به مصالحی قدیمی و کهنه بدل شده است با تکنیک درست اجرا و ادبیات به روز و مدرن می تواند این شیوه و ادبیات اجرا را در ذهن کاربران به روز رسانی و باززنده سازی کند.