نمایشگاه سرزمین سبز صدرا

Greenland Convention Center – Exhibition Building

گزارش خطا
معمار مسئول : مهرداد ایروانیان
شرکت معماری : مهندسین مشاور مهرداد ایروانیان و همکاران
نوع پروژه : داخلی

«سرزمین سبز» یک مجموعه‌‌ی چندمنظوره با مساحت ۴۶۱۷۸۷ مترمربع،‌ واقع در شهر جدید صدرا است.

برچسب ها
برچسب ها :
شیراز مهرداد ایروانیان مهندسین مشاور مهرداد ایروانیان و همکاران نمایشگاه سرزمین سبز صدرا

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

داریوش رحیمی

نظارت :

ساسان شاپوری‌ نیا، سعید اقبال‌پور

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

داریوش رحیمی

سازه (طراحی، اجرا) :

چنگیز سپهر

ارائه :

محمدحسین بهمن پور، زهرا شوکت

عکاس : کیوان قرایی نژاد ، سوزان ایروانیان، نوید عطروش
تیم طراحی | همکاران پروژه :

محمدحسین بهمن‌پور، افروز طباطبایی، شیما شرف‌زاده، رضا فریور، اسماعیل شبانی، زهرا نعمت‌ اللهی، زهرا شوکت

اطلاعات کلی

سال : 1392-1394/2015-2017
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : نمایشگاهی
مساحت پروژه : 1070 مترمربع
آدرس : ایران، فارس، شیراز ، شهر جدید صدرا

شرح

شهر صدرا در سال‌های دهه‌ی هفتاد برنامه‌ریزی شده و در هجده کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده است. تاکنون مجموعه‌ی «سرزمین سبز» نقش مهمی در تقویت جاذبه‌های گردشگری این شهر جدید ایفا کرده است. این مجموعه با هدف کالبدبخشی به تم نمایشگاهی طراحی شده که امکاناتی نظیر رستوران گالری، کافه گالری، مرکز تفریحی، ورزشی و تجارتی دارد. فرآیند طراحی با رویکرد صراحت بیان شکل گرفته که این ایده قابل تعمیم به وجوه مختلف پروژه از جمله مصالح و کارکرد است. بنابراین در مجموعه‌ی سرسزمین سبز، به هر فعالیت یک بدنه‌ی واحد اختصاص داده شده و مجموعه‌ی این احجام در کنار هم یک کل واحد را خلق می‌کند. «تطبیق» و «اختلاط» مهم‌ترین موضوعاتی هستند که در مقیاس‌های مختلف از وضعیت این مجموعه در ذهن متبادر می‌شود. قرارگیری بناها در بستر، چیدمان آن‌ها در جوار یکدیگر و جای‌گیری کل مجموعه در بستر طبیعی شهر صدرا مصادیق این گزاره‌ هستند.

مجموعه از چند بنای مجزا تشکیل شده است: رستوران گالری، کافه گالری، مجموعه‌ اقامتی، هتل، مرکز فرهنگی-نمایشگاهی، ساختمان  اداری، مجموعه‌ی ورزشی و سالن‌های مراسم و گردهمایی. طراحی «سرزمین سبز» از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و عملیات ساخت آن از سال ۱۳۸۶ بر اساس اولویت‌بندی زمانی کلید خورد. تا کنون پنج بنای مجموعه ساخته شده و از دو بنا بهره‌برداری شده است. بخش جنوب شرقی سایت به فعالیت‌های گردهمایی اختصاص داده شده و سالن‌های مراسم در این قسمت قرار گرفته‌اند. مرکز فرهنگی- نمایشگاهی نیز که همزمان با مرکز گردهمایی در سال ۱۳۹۲ افتتاح شده، در بخش جنوبی قرار دارد. در مرکز سایت کافه-گالری و در مجاورت آن نمایشگاه واقع شده است. ارتباط میان این دو قسمت با تعبیه‌ی یک پل تقویت شده است. لکه‌های اقامتی مجموعه در بخش غربی و شمالی و تسهیلات ورزشی و اداری در بخش جنوب غربی مکان‌یابی شده‌اند که در آینده تکمیل خواهند شد.

ساختمان ب، نمایشگاه:

این ساختمان در محل قرارگیری زیر کافه گالری قرار دارد و با مساحتی ۱۰۷۰ مترمربع در سه طبقه، دو طبقه همکف و اول می‌توانند جداگانه عملکرد نمایشگاهی و پذیرایی داشته باشند تفاوتی که در عملکرد ۵ ساختمان موجود در سایت که همگی با رویکرد نمایشگاهی همایشی طراحی گردیده‌اند مقیاس متفاوت آنهاست که به ترتیب از کوچکترین با مساحت ۷۴۰ مترمربع و بزرگترین ۴۲۰۰ مترمربع است. ساختمان ب در دومین رده مقیاس قرار می‌گیرد و با داشتن چنین مقیاس فضای نمایشگاهی با یک رستوران و کافی‌شاپ نسبتاٌ بزرگ ترکیب شده. در واقع این ساختمان در مجموعه بزرگترین اندازه رستوران را در خود جا داده است. ساختمان به دلیل محل قرارگیری به عنوان یک گذرگاه نیز مورد توجه است.

از طرق مختلف از درون آن می‌توان عبور کرد و به ساختمان بالاتری رسیده است. آسانسور می‌تواند شخص را به پشت‌ بام هدایت کند، جایی که حرکت به سمت ساختمان بعدی از روی پشت‌بام ادامه می‌یابد. پله ها برای یک اتصال درونی یعنی ارتباط داخلی  فقط تعبیه نشده‌اند و با اتصال به پشت‌بام به ادامه مسیر به سمت ساختمان کافه گالری امتداد می‌یابد. در واقع فضای نمایشگاهی جزیی از تونل حرکتی واقع می‌شود. ساختمان دارای سطوح وسیع عمودی برای نمایش دیواری و محدوده‌ی کف آزاد برای تقسیمات جداسازی است که شرایط نمایش را می‌تواند فراهم کند. شکل در ساختمان نمایشگاه ناشی از عواقب و وابستگی به ساختمان کافه گالری که در سطح بالاتری واقع است قرار گرفته. اگر مبنای شکل در کافه گالری مکعب‌های عظیم در حال یافتن شیوه قرارگیری بدون از دست رفتن هویت منفردشان است این فردیت چند ده متر پایین‌تر در ساختمان نمایشگاه تبدیل به موضوع تاثیر قطعات بر یکدیگر می‌شود و مفهوم ویرانی، شیب و انباشتگی را در خود خواهد داشت. در واقع موضوع عدم همسایگی مجموعه با معماری زمینه موجود شرایط را برای تاثیرات درونی نظام برنامه‌ریزی فضای کالبدی فراهم کرده است.

دیگر پروژه های معمار