کارخانه مکعب‌ها

Cubes Warehouse

گزارش خطا
معمار مسئول : نوشین سماواکی
شرکت معماری : شرکت مهندسین نظر ایده پایدار
نوع پروژه : داخلی

پروژه در زمینی به مساحت ۵۱۰۰ مترمربع، در شهرک صنعتی شمس‌آباد تهران (در ۵ کیلومتری فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی) ساخته شده است که در این ناحیه، اغلب سازه‌ها و کارخانه‌های موجود، فاقد طراحی، ساخت و مهندسی قابل‌توجه هستند.

برچسب ها
برچسب ها :
اداری - دولتی صنعتی انبار مرکزی مکعبی نوشین سماواکی کارخانه مکعب‌ها

تیم پروژه

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

محمد نظرنیا

سازه (طراحی، اجرا) :

رامین حاجی محمدرضایی

اطلاعات کلی

سال : 1399/2020
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، اداری - دولتی، دفتر، صنعتی، کارخانه
مساحت پروژه : 3787 مترمربع
آدرس : ایران، تهران، پارک صنعتی شمس آباد

شرح

کاربری این مجموعه، تولید، نگهداری و انبار المان‌های مربوط به فرآوری سنگ‌های ساختمانی است و سفارش کارفرما از ابتدا، تداعی حس نوگرایی در طراحی و ساخت مجموعه، و انتقال نوع کاربری کارخانه به بیننده بود. در نتیجه، با توجه به سادگی و صلب‌بودن نوع محصول تولیدی در کارخانه، پیشنهاد شد از بتن طبیعی و اکسپوز به عنوان متریال اصلی پروژه استفاده شود. کارفرما سفارش طراحی و ساخت دو سوله مجزا از هم را با دسترسی‌های خاص، و با عرض‌های برابر، اما طول‌های متفاوت داد که در نتیجه، با توجه به شرایط و ابعاد زمین، سوله‌ها به صورت ال‌شکل، در طول زمین، و ساختمان اداری در قسمت جنوبی زمین، در مجاورت ورودی مجموعه، با قابلیت دسترسی به هر دو سوله و نیز محوطه‌ها، جانمایی شد.
استفاده از انرژی طبیعی و نور آفتاب به عنوان منبع اصلی روشنایی در مجموعه مدنظر قرار گرفت و از آنجایی که ایران از سمت شرق و جنوب دارای نور خورشید قابل‌توجهی است، بهره‌گیری از آن در طراحی پروژه لحاظ شد. استفاده از اختلاف ارتفاع دو سوله برای بهره‌مندی از نور طبیعی شرق، در سوله غربی مجموعه، و بهره‌گیری از المان‌های نورگیری در سقف سوله شرقی، روش استفاده از نور طبیعی در قسمت صنعتی بوده است.
ساختمان اداری شامل پنج طبقه با ارتفاع‌های مختلف است که به ترتیب، تراز زیرزمین برای استقرار رستوران، غذاخوری و استراحت کارمندان، تراز همکف با کاربری لابی و خوش‌آمدگویی به مجموعه، تراز اول و سوم شامل دو قسمت مجزا برای استراحت و تفریحات، و تراز دوم با کاربری اداری است. برای برقراری ارتباط بصری بین تراز زیرزمین و همکف، حفره‌ای در طرح دیده شد که به وسیله پلی فلزی، دسترسی تراز همکف را به سوله شرقی تامین می‌کند. همچنین در انتهای پل فلزی، یک پنجره شیشه‌ای امکان رویت سوله شرقی را از تراز همکف فراهم کرد. دسترسی ساختمان اداری به سوله غربی نیز از طریق سیستم راه‌پله امکان‌پذیر شد.
کارفرما درخواست رویت محوطه‌های مجموعه از سه جهت مختلف را از دفتر مدیریت داشت که برای این منظور، بازشو پنجره‌های واحد مدیریت در سه جهت و با زوایا و ابعادی قابل‌توجه، برای استفاده از انرژی طبیعی و نور آفتاب، و نیز امکان رویت کل مجموعه در نظر گرفته شد. از دیگر موارد چالش برانگیز در طراحی و ساخت مجموعه، برقراری حفاظت و امنیت در تراز اول و سوم بود، به طوری که امکان دسترسی و رویت از بیرون مجموعه فراهم نباشد. برای نیل به این منظور، پیشانی و جلوآمدگی‌های مکعبی با پنجره‌های عمود بر نما، در فرم کلی مجموعه اداری قابل مشاهده است که امکان استفاده از نور خورشید و ایجاد سایه‌های مختلف در طول روز را فراهم آورده‌اند.