کافه گالری کاراکتر

Character Café & Gallery

گزارش خطا
معمار مسئول : اوژن سلیمی
شرکت معماری : استودیو طراحی اوژن
نوع پروژه : داخلی
برچسب ها
برچسب ها :
کرج کافه گالری مهرشهر اوژن سلیمی استودیو طراحی اوژن کافه گالری کاراکتر

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

اقبال امین خاکی، محمد شجاعی‌بخش، حسین شجاعی‌بخش

سازه (طراحی، اجرا) :

علیرضا صفویه

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

کیوان توکلی

تیم طراحی | همکاران پروژه :

علی مرآتی، صابر تاجیک، اقبال امین خاکی، حامد جمشیدی، مجیدرضا سلیمی

اطلاعات کلی

سال : 1398/2019
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : کافه، گالری
مساحت پروژه : 530 مترمربع
آدرس : ایران، البرز، کرج ، مهرشهر، بلوار مسیح پاکدل

شرح

کافه‌گالری کاراکتر در مجاورت یکی از خیابان‌های اصلی مهرشهر کرج و در زمینی به مساحت 530 مترمربع واقع شده است. بنای قدیمی این پروژه، ساختمانی دو طبقه با زیرساخت‌های تاسیساتی ضعیف، پلانی پیچیده و تعداد زیادی بازشوهای قوسی‌شکل بود که به سبب کمبود بودجه و تسریع زمان اجرا، سعی بر آن داشتیم تا با به‌کارگیری ایده‌ای منعطف و ایجاد تعریفی جدید برای بازشوهای قوسی‌شکل بنا، کمترین میزان تخریب و تغییر را در بنا داشته باشیم.

با توجه به وضع موجود پروژه، با تغییر در عمق بازشوها و ایجاد کشیدگی در فرم آن‌ها، به بازتعریف ساباط‌های موجود در گذرگاه‌های تاریخی پرداختیم و قوس‌های موجود را به دالون‌هایی برای ایجاد سیرکولاسیون تبدیل و بر اهمیت عبور از فضا به فضایی دیگر تاکید کردیم تا مخاطبان‌مان حس کنجکاوانه و مطلوب حضور در گذرهای پیچیده و دالونی شهرهای تاریخی ایران را این‌بار در پروژه‌ای امروزین تجربه کنند. همچنین این ایده بستر شکل‌گیری و طراحی هویت سازمانی و کلیه مبلمان و اکسسوری‌های پروژه، مثل کانتر بار، کانتر صندوق، میز و کتابخانه اتاق مدیریت و … شد.

با توجه به اینکه حفظ ساختار پیچیده پلان از پیش‌فرض‌های مهم ما در طراحی این پروژه بود، برای درک بهتر مخاطبان از کاربری فضاها، تصمیم به کاربرد رنگ در داخل دالون‌ها و فضاها گرفتیم تا مخاطبین در هر پیش‌فضا نسبت به کاربری فضای بعد آن آگاهی یابند. طبقه پایین ساختمان به سالن اصلی، فضای بار و فضاهای خدماتی اختصاص داده شده است و با پله‌ای تاخورده از جنس آهن، به گالری، اتاق مدیریت، اتاق کنترل و تراس‌های طبقه بالا دسترسی دارد. کافه‌گالری کاراکتر دارای دو حیاط در قسمت جلو و پشت ساختمان است. حیاط جلو دارای نشیمن‌هایی در داخل آب و در مجاورت فضای سبز و موسیقی آرامش‌بخش فواره‌های کوتاه آب، و حیاط پشت ساختمان نیز دارای نشیمن‌هایی در کنار کاج‌ها و بافت سبز انبوه آنجاست.

ورودی اصلی این پروژه در امتداد دیواره‌های حیاط و با ساختاری نظام‌مند از مصالح بتن و ورق زنگ‌زده شکل گرفته و برای ایجاد ارتباط بصری رهگذران با فضای داخل حیاط، شکاف‌هایی لحاظ شده که فرصتی را نیز برای حضور گیاهان فراهم کرده است.