خانه افرا

Afra House

گزارش خطا
معمار مسئول : علیرضا اسفندیاری، هیلدا تهرانی
شرکت معماری : استودیو معماری دال
مدیر پروژه :

وحید طهماسبی

نوع پروژه : داخلی

خانه افرا در زمينی به مساحت ۳۰۰ مترمربع در شهر رويان در محیطی که در گذشته ای نه چندان دور قسمتی از جنگلهای زیبای مازندران محسوب می شد واقع شده است.

برچسب ها
برچسب ها :
جایزه معمار مسکونی ویلایی رویان استودیو معماری دال علیرضا اسفندیاری هیلدا تهرانی نوزدهمین دوره جایزه معمار خانه افرا جایزه معمار 1398

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

کریم جمشیدی

نظارت :

کامبیز اسکندرتبار

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

علیرضا اسفندیاری، وحید طهماسبی

سازه (طراحی، اجرا) :

سعید ناصرسعید

ماکت :

محمدرضا اسفندیاری

تیم طراحی | همکاران پروژه :

کامبیز اسکندرتبار

اطلاعات کلی

سال : 1396-1398/2017-2019
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، ویلایی
مساحت پروژه : 262 مترمربع
مصالح : شرکت آجر نماچین
آدرس : ایران، مازندران، رویان ، خیابان فرهنگ ۲

شرح

کارفرمای پروژه با ذهنیتی نسبتا سنتی و از لحاظ اقتصادی از طبقه متوسط جامعه می باشد. نیازهای فضایی متفاوت کارفرما و نیز خواست کارفرما مبنی بر ارزان سازی از مهمترین چالش های این پروژه بود.

زمین پروژه تقریباً به فرم مربعی با ضلع ۱۷ متر می باشد. با توجه به فرم مربع، پروژه به صورت مستطیل کشیده در راستای شرقی- غربی لکه گذاری شد تا بتوانیم ضمن بهره گیری از تهویه طبیعی از نور مناسب شمال و جنوب برای نورگیری فضاهای اصلی استفاده کنیم. درخواست کارفرما مبنی بر داشتن چهار خواب مجزا موجب افزایش سطح اشغال پروژه و از بین رفتن فضای سبز و فضای باز مورد نیاز خانه بود برای جبران این موضوع سطح بام به عنوان فضای تراس پیش بینی شد که دو سمت آن را با درختچه های بلند برای ایجاد محرمیت مورد درخواست کارفرما بستیم.

بنا به نیاز کارفرما، مبنی بر توجه به موضوع محرمیت، فضاها به سه دسته عمومی (شامل نشیمن و تراس) نیمه عمومی (شامل آشپزخانه و غذاخوری) و خصوصی (شامل اتاق خوابها و سرویس ها) تقسیم گردید. فرم پروژه حاصل ترکیب یک مکعب سفید که شامل فضاهای عمومی می باشد با یک مکعب سیاه با سقف شیبدار که شامل فضاهای خصوصی است می باشد که در فضای اشتراکی بین دو فرم فضاهای نیمه عمومی جانمایی شده است. در محل اتصال مکعب سفید به مکعب مشکی برای تفکیک فضای خصوصی و عمومی باغچه ای طراحی کردیم  و در داخل این فضای تهی در قلب پروژه درخت افرایی که بومی جنگلهای شمال کشور می باشد به یاد گذشته های نه چندان دورکاشتیم. علاوه بر دسترسی عمومی داخل خانه یک دسترسی مجزا از داخل حیاط ورودی برای تراس بالا و اتاق خوابها پیش‌بینی شده است که  می تواند به صورت مستقل عمل کند.

دیگر پروژه های معمار

دیگر پروژه های شرکت