طرح پیشنهادی احمد صفار برای مسابقه مسجد و میدان (پلازای) گلشهر کرج
Proposal of Ahmad Saffar for Golshahr Mosque and Plaza Competition
طراحی این مسجد برای انسان و فرهنگی است که ریشه در تاریخ دارد و به مرور نیاز هایش با گذشت زمان تغییر یافته و نیازمند فضایی از جنس و زمانه خویش است. با این سوال شروع کردیم که آیا میتوان معاصر بود و به ریشهها، فرهنگ، تاریخ و بستر نیز توجه کرد؟ و آیا میشود برای رسیدن به مدرنیزاسیون تاریخ و فرهنگ یک ملت را نادیده گرفت؟
تیم پروژه
بنیاد حاجی ترخانی
پدرام زرپاک
کامران نراقی پور
پدرام احمدی
مرتضی نیکفطرت
مرضیه استعدادی، نوید شکروی، بهار مصباح، نیلوفر اوجی، غزاله عیدی، نیلوفر ذاکر وفایی، الهه آذرخش
اطلاعات کلی
شرح
طراحی این مسجد برای انسان و فرهنگی است که ریشه در تاریخ دارد و به مرور نیاز هایش با گذشت زمان تغییر یافته و نیازمند فضایی از جنس و زمانه خویش است. با این سوال شروع کردیم که آیا میتوان معاصر بود و به ریشه ها، فرهنگ، تاریخ و بستر نیز توجه کرد؟ و آیا میشود برای رسیدن به مدرنیزاسیون تاریخ و فرهنگ یک ملت را نادیده گرفت؟
۱) توجه به اصول و سیر تکاملی معماری ایران بالاخص سیر تکاملی مساجد ایرانی
۲) درون مایه و هویت نشات گرفته از ویژگی های فرهنگی، اقلیمتی و جغرافیایی منطقه در خلق اثر
۳) بهره گیری از الگوی حیاط مرکزی در معماری و باغ ایرانی
۴) کوشش درجهت معماری با هویت در معماری و شهرسازی معاصر
۵) توجه به دیدگاه منظه گرایی در طراحی به عنوان چیزی که نسبتاً تغییر ناپذیر است و به عنوان روندی که حداقل امروزی و مستعد پرورش
۶) توجه به حواس پنج گانه و معاصر بودن با توجه به ریشه ها ، فرهنگ، تاریخ و بستر (پدیدارشناسی + منظقه گرایی)
۷) توجه به اصل توسعه پایدار و پایداری اجتماعی و افزایش تعاملات شهری بین مردم ، شهرو معماری
۸) باز خوانی تعریف مسجد به عنوان فضای عبادت و بازشناسی کارکرد ها و عملکرد های آن (معاصر)
۹) استفاده از دو اصل درون گرایی و برون گرایی و استفاده از بام به عنوان فضایی تعاملی با منطقه (نظرگاه)
۱۰) طراحی بر اساس دید انسانی و ایجاد دید های مختلف و افزایش کیفیت ارتباط
۱۱) تقویت فضاهای باز جمعی با تآکید بر تراکم و پیوستگی فضاها ، پیاده مداری و کاهش حرکت سواره
۱۲) حداقل گرایی و پرهیز از بیهودگی، رعایت اصول سادگی و پرهیز از تجملات و تزیینات اضافی
۱۳) بهره گیری از کهن الگوها و اصل وحدت در کثرت و نظم در بی نظم
۱۴) توجه به ویژگی های فضایی در معماری ایران و حس ماندگاری و تعلق
۱۵) طراحی فضا به مشابه یک فیلم کوتاه و اهمیت به کادر شناسی و سکانس های حرکتی (طراحی بر اساس دید انسانی)
۱۶) قابلیت اجتماع پذیری و میزان تعامل اجتماعی مابین افراد در فضا درجهت توسعه پایداری اجتماعی
۱۷) توجه به افق گرایی و آسمانه شهری در شهرهای تاریخی ایران
۱۸) توجه به اهمیت محور و فضای تجمع در پلازای های تاریخی ایران در طراحی
۱۹) محوریت و دسترسی، محرمیت، هم زیستی با طبیعت در باغ ایرانی
۲۰) ایجاد فضای شهری (پلازا) زنده و پویا و مشارکت مردم در امور شهر
۲۱) ایجاد فرصتی برای تعامل و دیالوگ میان شهروندان است و خلق فضاهای پاتوق
۲۲) ارزش گذاری بر حداقل مصرف انرژی + نماد گرایی
۲۳) رعایت و تاثیر پذیری هندسه فضایی شبستان و سازماندهی ساختمان مسجد بر محوریت قبله
۲۴) مصالح ارزان و قابل دسترس با در نظر گرفتن مبانی توسعه پایدار