طرح پیشنهادی شرکت و. او. می‌یر برای مسابقه بین‌المللی معماری کتابخانه ملی پهلوی

Proposal of Meyer.W.O for Pahlavi National Library The International Architectural Competition

گزارش خطا
شرکت معماری : شرکت و. او. می‌یر
نوع پروژه : داخلی

از بین کلیه پروژه‌های پیشنهادی که بر اساس یک تکنیک پیش رفته، راه‌حل مطالعه شده در این طرح موفق شده که ترکیب فضاها را در یک مقیاس انسانی با تکنیک و توزیع سیستماتیک عملکردی درهم ‌آمیزد.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران معماری پهلوی دوم فرهنگی کتابخانه مسابقه بین‌المللی معماری کتابخانه ملی پهلوی Proposal for Pahlavi National Library The International Architectural Competition شرکت و. او. می‌یر Meyer.W.O

گالری

اطلاعات کلی

سال : 1356/1978
دوره تاریخی : پهلوی دوم
کاربری : فرهنگی، کتابخانه
آدرس : ایران، تهران

شرح

مراجعان بعد از گذشتن از اولین حیاط مرکزی که در اطراف آن فعالیت‌های مربوط به عموم توزیع می‌گردد به یک سرسرای بزرگ داخلی وارد می‌شوند که تا حد انتهای ساختمان بین دو دیواره عمودی سرویس ادامه دارد.

پلکان‌های بزرگ متعددی مراجعان را به فعالیت‌های مختلف در سه طبقه راهنمایی می‌کنند. این فعالیت‌ها عموما در شرق به فضای کتابخانه و در غرب به دفاتر و لابراتوارها اختصاص دارند. پاسیوهای دایره شکل نور طبیعی را به طبقات زیرین منتقل می‌نمایند.

ضلع‌های غربی و شرقی با وارد کردن باغچه‌هایی به داخل ساختمان بریده شده‌اند.

به همین سیستم ساختمان ناحیه  B یعنی قطعه شمالی زمین برای مرکز تحقیقات ایران‌شناسی به‌کار برده شده است و آپارتمان‌ها با برخورداری از شیب طبیعی زمین در این ناحیه مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. در این مجموعه که عامل تکنیک اهمیت بسیار یافته و به‌خوبی مطالعه گردیده زندگی دادن به فضای ورودی توزیع فعالیت‌ها احتمالا با اشکال مواجه خواهد گردید.


منابع مکتوب :

مجله هنر و معماری، شماره 45-46