طرح پیشنهادی فرشاد کازرونی برای چهارمین دوره جایزه معماری میرمیران (معماری و آب)
شرح
اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﺑﺎﺳﺘﺎن در ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻫﺰار ﺳﺎل ﻗﺒﻞ دﺳﺖ ﺑﻪ اﺑﺘﮑﺎر ﺟﺪﯾﺪی زده و آن را ﮐﺎرﯾﺰ و ﯾﺎ ﻗﻨﺎت ﻧﺎم ﻧﻬﺎدﻧﺪ. اﯾﻦ اﺧﺘﺮاع در ﻧﻮع ﺧﻮد ،ﺗﺎﮐﻨﻮن در ﺟﻬﺎن ﺑﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﮐﺎرﯾﺰ را ﻫﻢ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﺸﺎﻧﯽ از اﺑﺘﮑﺎر و ﺧﻼﻗﯿﺖ داﻧﺴﺖ و ﻫﻢ ﺑﯿﺎﻧﯽ از اﻫﻤﯿﺖ آب در ﺑﯿﻦ ﻣﺮدم اﯾﺮان زﻣﯿﻦ ﮐﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺗﻮاﻧﺴﺘﻪ اﻧﺪ در ﺑﺴﺘﺮی ﺧﺸﮏ ، زﻧﺪﮔﯽ و ﺣﯿﺎت را رواج دﻫﻨﺪ و از اﯾﻦ رو اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮان آب را ﮐﯿﻤﯿﺎ و ﻗﻨﺎت را ﻫﻤﺎن ﮐﯿﻤﯿﺎﮔﺮی در ﻓﺮﻫﻨﮓ اﯾﺮاﻧﯽ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻧﻤﻮد.
ﮐﺎﻧﺴﭗ ﮐﻠﯽ ﺑﺪﯾﻨﺴﺎن ﺑﺮای ﺑﺎز آﻓﺮﯾﻨﯽ دوﺑﺎره ﺟﺎﯾﮕﺎه و اﻫﻤﯿﺖ از دﺳﺖ رﻓﺘﻪ، ﻃﺮح ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدی ﺑﺮ اﺳﺎس اﺳﺘﻔﺎده از اﻟﮕﻮی ﮐﻠﯽ ﻗﻨﺎت ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ. در اﯾﻦ ﻃﺮح 7 ﻻﯾﻪ ﮐﻪ ﻫﺮﯾﮏ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ اﯾﺪه ای در روﻧﺪ ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻟﺤﺎظ ﮔﺮدﯾﺪه اﻧﺪ ﺗﺎ در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻃﺮح ﻣﻮزه آب در زﯾﺮ زﻣﯿﻦ ﻣﯽ ﮔﺮدﻧﺪ.
اﯾﺪه ﻫﺎی ﻃﺮاﺣﯽ در ﻻﯾﻪ اول، ﺷﮑﻞ ﻗﻨﺎت در ﻣﻘﻄﻊ ﻃﻮﻟﯽ آن ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ و ﺑﺎ اﯾﺠﺎد ﺗﻐﯿﯿﺮ در ﺳﺎﺧﺘﺎر ﮐﻠﯽ آن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻘﻄﻊ ﻃﺮح ﻟﺤﺎظ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. در راﺳﺘﺎی اﯾﻦ ﻣﺤﻮر ﻃﻮﻟﯽ 12 ﮔﺎﻟﺮی ﺑﺮ اﺳـﺎس 12 ﻣﺎه ﺳـﺎل در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ درون ﻫﺮ ﮔﺎﻟﺮی ﺗﺠﺮﺑﻪ ای ﺑﺎ آب ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت اﻓﺮاد در ﻣﺎه ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﺎل ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮد. در ﻻﯾﻪ دوم ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺛﺮی ﮐﻪ ﻃﺮح ﺑﺮ روی زﻣﯿﻦ اﯾﺠﺎد ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ﺗﻼش ﺷﺪه اﺳﺖ ﺑﺎ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﯾﮏ ﻣﺴﯿﺮ ﺣﺮﮐﺖ در ﮐﻨﺎر آن ﺑﺮ روی زﻣﯿﻦ ﯾﮏ ﻟﻨﺪ آرت اﯾﺠﺎد ﻧﻤﻮد، ﺗﺎ ﻣﻮزه آب دارای ﻧﻤﻮد ﺧﺎرﺟﯽ ﺑﺮ روی ﺳﻄﺢ زﻣﯿﻦ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﺷﺪ. در ﻻﯾﻪ ﺳﻮم، از رﻧﮓ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻓﺎﮐﺘﻮری ﺑﺮای ﺗﺸﺪﯾﺪ ﺣﺲ ﺑﺼﺮی اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ ﺑﺪﯾﻬﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ آب ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﻔﺎف ﺑﻮدن ﺧﻮد، رﻧﮓ ﻣﺤﯿﻂ و ﺑﺴﺘﺮ ﺧﻮ را اﻧﻌﮑﺎس ﻣﯽ دﻫﺪ از اﯾﻦ رو در اﯾﻦ ﻻﯾﻪ از ﻃﺮاﺣﯽ رﻧﮓ ﻫﺎی ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدی ﺑﺮ اﺳﺎس رﻧﮓ ﻓﺼﻮل اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه اﻧﺪ ﮐﻪ ﺧﻮد را در اﻧﻌﮑﺎس آب ﻧﻤﺎﯾﺎن ﻣﯽ ﺳﺎزﻧﺪ. در ﻻﯾﻪ ﻫﺎی ﭼﻬﺎرم، ﭘﻨﺠﻢ و ﺷﺸﻢ، ﺳﻌﯽ در ﺗﺸﺪﯾﺪ ﺣﻮاس ﺷﻨﻮاﯾﯽ، ﭼﺸﺎﯾﯽ و ﺑﻮﯾﺎﯾﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺪﯾﻦ ﻃﺮﯾﻖ درک و ﺗﺠﺮﺑﻪ ای دروﻧﯽ ﺗﺮ و ﻋﻤﯿﻖ ﺗﺮ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ آب ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮد. از اﯾﻦ رو در ﮔﺎﻟﺮی ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺷﺎﻫﺪ ﺻﺪاﻫﺎﯾﯽ ﻫﻤﭽﻮن ﭼﮏ ﭼﮏ، ﺷﺮﺷـﺮ و ﯾﺎ ﺟـﺮﯾﺎن آب و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻃﻤﻊ ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن و ﺑﻮﻫﺎﯾﯽ ﻫﻤﭽﻮن ﺑﻮی ﻧﻢ ﺑﺎران، ﺑﻮی ﻋﻠﻔﺰار، ﺑﻮی ﺑﺮﮐﻪ و ... ﺧﻮاﻫﯿﻢ ﺑﻮد. در ﻻﯾﻪ ﻫﻔﺘﻢ، در ﻧﻬﺎﯾﺖ اﯾﺪه ﻫﺎی ﺧﻼﻗﺎﻧﻪ در ﺗﺠﺮﺑﻪ آب ﻣﻄﺮح ﻣﯽ ﮔﺮدﻧﺪ.
ﺳﺨﻦ آﺧﺮ ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺑﺎ ﺑﺮ ﻫﻢ ﻧﻬﺎدﻦ 7 ﻻﯾﻪ ﻓﻮق اﻟﺬﮐﺮ ﺑـﺮ روی ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﻃﺮح ﻣﻮزه آب در زﯾﺮ زﻣﯿﻦ در ﺣﺎﻟﯽ ﺷﮑﻞ ﻣﯽ ﮔﯿﺮد ﮐﻪ ﺑﺎزدﯾﺪ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن در اﯾﻦ ﻣﻮزه در درون اﻋﻤﺎق زﻣﯿﻦ ﺿﻤﻦ ﺗﺠﺮﺑﻪ دوﺑﺎره و ﻋﻤﯿﻖ ﺗﺮ آب ﭘﯽ ﺑﻪ اﻧﺪﯾﺸﻪ اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﻣﯽ ﺑﺮﻧﺪ ﮐﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻗﺪر آب را ﻣﯽ داﻧﺴﺘﻪ اﻧﺪ و آن را ﻣﺤﺘﺮم ﻣﯽ ﺷﻤﺮده اﻧﺪ و ﭼﮕﻮﻧﻪ آب را ﺑﺎ ﻣﺸـﻘﺖ ﻫﺮﭼﻪ ﺗﻤﺎم ﺗﺮ از ﻻﯾﻪ ﻫﺎی ﺳﺨﺖ درون زﻣﯿﻦ ﺑﻪ آﺑﺎدی ﻫﺎی ﺧﻮد ﻣﯽ ﮐﺸﺎﻧﺪﻧﺪ و این اﺴﺖ ﻫﻨﺮ ﮐﯿﻤﯿﺎﮔﺮی ﻣﺮدم اﯾﺮان زﻣﯿﻦ