فروشگاه سیسمونی دنیای کودک

گزارش خطا
معمار مسئول : سروش روغنیان، صادق حقیقی
شرکت معماری : دفتر معماری شباهنگ
نوع پروژه : داخلی

پروژه فروشگاه سیسمونی دنیای کودک در خیابان فلسطین در شهر اصفهان واقع شده است.

برچسب ها
برچسب ها :
اصفهان مجله هنر معماری معماری جمهوری اسلامی تجاری فروشگاه دوسالانه سروش روغنیان صادق حقیقی دفتر معماری شباهنگ فروشگاه سیسمونی دنیای کودک

تیم پروژه

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

دفتر معماری شباهنگ، صادق حقیقی، محسن کلانتری

عکاس : گروه تبلیغات دوچرخه ، سارنگ فرزام فر، حسام معتمدی

اطلاعات کلی

سال : 1394/2015-2016
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
مساحت پروژه : 480 مترمربع
آدرس : ایران، اصفهان، خیابان فلسطین

شرح

پروژه فروشگاه سیسمونی دنیای کودک در خیابان فلسطین در شهر اصفهان واقع شده است. 

اغلب کاربری های این خیابان به کاربری های تجاری پیرامون حوزه کودک اختصاص دارد. مساحت پروژه 470 متر مربع است که در دو طبقه 220 متری و یک نیم طبقه 40 متری تقسیم می شود. فروشگاه قبل از آن نیز کاربری تجاری داشته اما به دلیل اینکه فاقد ریز فضاهای مناسب بوده است، کارفرما در صدد بازسازی آن برآمده تا فضای نابسامان فروشگاه بر اساس نیازهای کارفرما سامان یابد. 

اولین گام در طراحی، ساماندهی وضعیت نابسامان و ایجاد فضاهایی مناسب برای نمایش محصولات بوده است محصولاتی که دارای ابعاد گوناگونی است. از این رو به برنامه ریزی پیرامون چیدمان این اجناس هم از نظر ابعاد و هم با توجه به نیاز مخاطب پرداختیم، فروشگاه را در دو طبقه و یک نیم طبقه ساماندهی کرده ایم. طبقه همکف: وسایل پرکاربرد - وسایل بهداشتی و لباس کودک نیم طبقه: کالای خواب طبقه اول: کالسکه و کریر در روند طراحی دیوارها را به فضای نمایش محصولات اختصاص داده ایم و در ادامه محوری را در نظر گرفتیم که فضا را شکسته و در میانه آن کانتر فروش را قرار دادیم، که با قرارگیری کانتر فروش درمحور وسط علاوه بر نظارت، امکان هدایت مناسب مخاطبان نیز فراهم شده است. این محور با برشی که در پلان ایجاد کرده علاوه بر ایجاد تنوع فضایی به فضاهای نمایش محصولات خاص نیز تاکید دارد. در لایه بعدی در عرصه بندی فضای فروشگاه، سعی بر آن داشتیم تا با تعریف 3 حوزه شامل: فضای نمایش، فضای مکث و فضای حرکت خوانایی فضا را بیشتر کنیم که این موضوع با تغییر متریال در کف نمود پیدا کرده است. برای هدایت و دسترسی مناسب کاربران آکس پله چرخیده است تا خوانایی و حس دعوت کنندگی را در مخاطبان برای بازدید از طبقات بالا ایجاد کنیم.

 برای دسترسی به طبقات بالا، علاوه بر پله از آسانسور نیز بهره گرفته ایم.( به دلیل کاربران خاص پروژه) در طراحی ویترین فروشگاه از ویترین بسته استفاده کرده ایم، تا به راحتی با تغییر فصول و تغییر دکوراسیون هماهنگ شود. فضای ورودی: ایجاد درگاه ورودی و عقب نشینی در ورودی برای ایحاد حس دعوت کنندگی و جداسازی فضای پیاده رو از فضای ورود به فروشگاه. در روند طراحی هرچه به کانسپت و ایده ای خاص نزدیک می شدیم، پیاده سازی آن در فضا، ما را از نحوه ارائه محصولاتی که مورد نظر کارفرما بود دور می کرد، به همین سبب سعی کردیم تا سناریوی حرکتی را بر اساس چیدمان محصولات بنویسیم، کالاها به دیوارها انتقال پیدا کرد تا فضای میانی به فضایی برای حرکت تبدیل شود، فضای حرکتی برای تکمیل فرآیند خرید نیاز به مکث داشت، پس فضای مکث به فضای مابین نمایش و حرکت راه یافت. کالبدی در حال شکل گیری بود که می بایست کالاهایی با تنوع رنگی فراوان را در خود جا می داد به همین سبب رنگ سفید را به عنوان رنگ خنثی که در برگیرنده محیط باشد برگزیدیم و عنصر صندوق که معمولا عنصری کم اهمیت در فضاهای تجاری است را به عنوان شاخصه فضای مکث در میانه فضای کلی قرار دادیم و در نهایت سعی در شاخص کردن فضاهای نمایش کردیم.

گروه طراحی: نیما میرزایی، لیلا اسدبیگی، الهه موسوی

گروه چیدمان: هدی امتیاز، مونا امتیاز، شکیبا ماشینی

منابع اینترنتی :

www.shabahng-office.com