نمایشگاه مرکزی شرکت ژیوانژی

Givenchy Showroom

گزارش خطا
نوع پروژه : داخلی

موضوع اصلی برای ما ایجاد مکانی به‌یاد‌ماندنی و چشمگیر بود: فضایی متفاوت که بتواند به‌عنوان نمایشگاه اصلی این شرکت در خارج از کشور معرفی شود و به‌خوبی کاربری خود را به‌عنوان فروشگاه عطـر بیان نماید. از این رو، به دنبال الگوی فُرمی و فضایی بودیم که با محتوای طرح تطابق داشته باشد و تصوری جدید از این گونه فضا ایجاد کند.

برچسب ها
برچسب ها :
معماری جمهوری اسلامی تجاری عباس ریاحی فرد فری‌ناز رضوی نیکو استودیو طرح و ساخت ری‌را نمایشگاهی کیش جایزه معماری داخلی ایران اولین جایزه معماری داخلی ایران

گالری

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

شرکت بین‌المللی تجارت پارس، مسعود نبوی

نظارت :

عباس ریاحی‌فرد، نیما یاسور آذره

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

عباس ریاحی‌فرد، نیما یاسور آذره

تیم طراحی | همکاران پروژه :

سعیدرضا بریری، نیما یاسور آذره، شبیر موسوی، اشکان باقری اقدم

اطلاعات کلی

سال : 1384/2005
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : تجاری، نمایشگاهی
مساحت پروژه : 150 مترمربع
آدرس : ایران، هرمزگان، کیش ، مرکز خرید پردیس 2

شرح

طراحی این پروژه با متراژ حدود 150 متر مربّع واقع در مرکز تجاری پردیس 2 در جزیره‌ی کیش، پس از انتخاب شدن از میان طرح‌های ارائه شده از طرّاحان داخلی کشورهای امارات و فرانسه، در سال 1383 به ما سپرده شد. در اینجا ما سعی کردیم تا ایده‌ها و مفاهیم ذهنی خود را در غالب یک اثر احساسی و بیانگر به مخاطب خود عرضه نماییم و در اثر این برخورد متفاوت و نگاه تأثیرگذار، این طرح مورد انتخاب کارفرما قرار گرفت.

پس از ترسیمات اوّلیه برای ساختار فضایی فروشگاه و نحوه‌ی گردش در آن به این نتیجه رسیدیم که بهتر است به جای مدل متداول این­‌گونه فروشگاه‌ها که فضای پیرامون آن بسته است و حرکت تنها در میانه‌ی آن میسّر می‌باشد، از مدلی استفاده کنیم که در آن بتوان آزادانه پیرامون فروشگاه گردش کرد و کالای مورد نظر را انتخاب نمود، در واقع دسترسی به نمونه‌ی عطرها برای همه امکانپذیر باشد و فرد پس از جستجو و انتخاب نمونه‌ی دلخواه برای خریدن آن به قسمت میانی مراجعه کند؛ بدین‌وسیله می‌توان روند انتخاب و خرید را برای خریدار و فروشنده آسانتر نمود. برای رسیدن به این منظور ما دیاگرامی با یک هسته‌ی مرکزی در میان و فضاهای جانبی در پیرامون پیشنهاد کردیم.

بنا بر کاربری پروژه، ما بیان بصری فرم‌ها را به صورت سیـال، سبک و شفاف دیدیم، طوری که همانند عطر، هنگامی که از منشأ خود برمی‌خیزد، در فضا آزاد شوند؛ این ایده یک سازماندهی مرکز گریز را ایجاب می‌کرد که ساختار اصلی فضا را شکل دهد.

یکی از مهمترین عناصر در طرّاحی داخلی فضاهای تجاری، انتخاب رنگ متناسب با کاربری است در اینجا نیز ما به دنبال الگوی رنگی بودیم که گیرا و مؤثر بوده و توجه خریداران را به خود جلب کند. در نتیجه، رنگی که ژیوانشی در آخرین محصول خود از آن استفاده کرده بود، پاسخ مناسبی به نظر می‌رسید ‌ارغوانی، رنگی‌ست با بیان احساسی بالا که جنبه‌ای دراماتیک و خیال‌انگیز داشته و وقتی در کنار رنگ صورتی قرار بگیرد، نظرها را به سوی خود جذب می‌کند.

در جستجوی یافتن ایده‌ای که پاسخگوی تمامی موارد فوق باشد، به تصویری انتزاعی از نیلوفرهای آبی رسیدیم، با گُلی باز در میان و ساقه‌هایی که به پیرامون حرکت می‌کنند. گل نیلوفر، سازماندهی فرمال مرکزگریز دارد و در فرهنگ شرق، نماد پاکی، تجسّم زنانگی و باروری است که این با کاربری زنانه‌ی فروشگاه هماهنگی موضوعی و مفهومی دارد. در اینجا فُرم گلْ استیلیزه شده و تغییر شکل یافته تا هسته‌ی اصلی فضای داخلی را تشکیل دهد. کلّیـه‌ی سطوح داخلی نیز همانند گلبرگ‌هایی گرداگرد این هسته چرخیده و به اطراف باز می‌شوند تا مبلمان و عناصر فضا را شکل دهند؛ این سطوح همانند.گل در میان نقش‌های ظریف‌تـر و در پیرامون تقسیم‌بندی‌های بزرگتری را شامل شده و یک حرکت تجریدی از جزء به کل را شکل می‌دهند. فرم تغییرشکل‌یافته‌ی گُل از سقف به زمین و از زمین به سقف حرکت می‌کند، در نتیجه حالت دوبُعدی کف را به‌هم‌زده و آنها را با هم پیوند می‌دهد. سطوح برگرفته از فُرم گلبرگ‌ها نیز، همچون رایحه‌ای که از گُل بلند می‌شود در هم می‌پیچند و بالا می­‌روند.

منابع مکتوب :

مجله معماری و ساختمان شماره هفدهم