پروژه اداری شماره C4

C4 Office Building

گزارش خطا
معمار مسئول : روشنک سجادیان، سارا خطیبی
نوع پروژه : داخلی

بازطراحی و بازسازی واحد اداری شماره  سی-چهار در ساختمان سفیران واقع در خیابان شریعتی، آبان ماه ۱۳۹۲ شروع شد. هدف اولیه از این کار ایجاد واحدهای اداری مجزا برای ۲ شرکت با ۲ سهامدار، به نحوی که ورودی و سرویس بهداشتی و آشپزخانه برای هر ۲ واحد مشترک و از داخل با یکدیگر مرتبط باشند.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران اداری - دولتی معماری جمهوری اسلامی پروژه اداری شماره C4 روشنک سجادیان سارا خطیبی واحد اداری سی چهار واحد اداری C4 جایزه معماری داخلی ایران هشتمین جایزه معماری داخلی ایران

گالری

اطلاعات کلی

سال : 1392
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : اداری - دولتی
آدرس : ایران، تهران ، خیابان شریعتی

شرح

بازطراحی و بازسازی واحد اداری شماره  سی-چهار در ساختمان سفیران واقع در خیابان شریعتی، آبان ماه ۱۳۹۲ شروع شد. هدف اولیه از این کار ایجاد واحدهای اداری مجزا برای ۲ شرکت با ۲ سهامدار، به نحوی که ورودی و سرویس بهداشتی و آشپزخانه برای هر ۲ واحد مشترک و از داخل با یکدیگر مرتبط باشند. پس از شروع عملیات طراحی و اجرایی، برنامه کارفرما تغییرکرد و ایجاد یک واحد اداری با زیربنای حدود ۱۰۰ مترمربع در دستورکار قرارگرفت. ساختمان سفیران دارای ۸ طبقه‌ی ۵ واحدی است و واحد اداری  سی-چهار  در طبقه چهارم آن قراردارد. حدود ۱۰ سال از بنای این ساختمان می‌گذرد و اسکلت آن فلزی با نمای تمام شیشه‌ای و سیستم سرمایش وگرمایش آن فن‌کویل‌های سقفی است.

چیدمان پلان وضع موجود با قرارگیری ۳ اتاق مجزا در جبهه نورگیر، فضاهای اصلی دیگر مانند ورودی را کاملا بدون نورطبیعی گذاشته بود، استفاده از نورطبیعی در طول روز و در تمام فضاها به عنوان نقطه شروع طراحی در نظرگرفته شد.

ایده‌ی اصلی طراحی بر اساس متراژ واحد و با توجه به فقدان استاندارهای لازم و اولیه در پلان قبلی برای یک فضای اداری به صورت زیر شکل گرفت: با در نظرگرفتن این مهم که تنها از یک جبهه امکان نفوذ نور طبیعی وجود داشت، بوجودآوردن فضایی یکدست با نور طبیعی و یکپارچه معیار بازطراحی قرارگرفت. حذف تیغه‌ها و دیوارهایی که فضاهای بسته را به وجود می‌آورند راه‌حل رسیدن به این هدف بود.با برداشته شدن تمام دیوارها، امکان نفوذ نورطبیعی تا عمق پروژه امکان‌­پذیر شد و با توجه به تقسیم‌بندی فضاها و سلسله مراتب کاربری‌ها، پلان مستطیل شکل بدست‌آمده در عمق به سه بخش افقی تقسیم شد:

بخش اول: فضای ورودی، پذیرش و انتظار مستطیل شکلی‌ست که محل استقرار منشی و اتاق سرور را به وجود می‌آورد. طراحی کمدی به ارتفاع ۱۷۰سانتی‌متر علاوه بر قابلیت استفاده برای منشی و فضای پشت آن، نقش جداکننده‌ی فضایی را نیز ایفا می‌کند.

بخش دوم: با سازماندهی فضایی سرویس‌ها و آشپزخانه در طرفین ورودی، فضای میانی باقی‌مانده، هسته‌ی اصلی دسترسی‌ها به بخش‌های مختلف اداری را شکل‌داد. این فضاها که تقریبا در یک امتداد و به صورت خطی در پلان قرارداده شده‌اند به کمک رایزرهای موجود تغذیه می‌شوند و به فضاهای اداری و مدیریت خدمات می‌دهند. همچنین بخش عمده تاسیسات مکانیکی (فن‌کویل‌ها) نیز به صورت خطی در سقف همین قسمت قرارداده شده‌اند، لازم به ذکر است به منظور کاهش هزینه‌ها از فن‌کویل‌های موجود در واحد استفاده شده‌است.

بخش سوم: فضای اداری‌ست که خود به دو بخش کارمندی و مدیریتی تقسیم می‌شود. بخش کارمندی که به صورت فضای اداری با  طراحی شده ‌است امکان ارتباط مستقیم کارمندان با یکدیگر در طول روزکاری را فراهم کرده و این مهم با توجه به متراژ واحد و کاربری آن (درنظر گرفتن مدل کاری سازمان کارفرما) به عنوان خواسته اصلی کارفرما در طرح منظور شد.بخش مدیریتی دارای یک دیوار خدماتی‌ست که محل قرارگیری سرویس بهداشتی و دوش، یخچال و قهوه ساز، تلویزیون، کتابخانه و یک اتاق کوچک مخفی می‌باشد. فضای کارمندی و مدیریتی توسط یک تیغه‌ی عمودی از یکدیگر جدا می‌شوند که در این تیغه پنجره‌ی ثابت بزرگ شیشه‌ای تعبیه شده که هم قابلیت شفاف بودن و هم بستن کامل دید را با توجه به نیاز مدیریت داراست.شاخصه‌ی اصلی این طرح خلوت بودنِ بصری وحجمی آن است، ایده طراحی خطی در طراحی مبلمان و دیواره‌های پروژه شامل کمدهای توکار، میز و فایلینگ‌های کارمندی، میز مدیریت و دریچه‌های دهش و بازدید تاسیسات و… دیده می‌شود. این موضوع با استفاده از فرم‌های ساده و با انتخاب رنگ‌های روشن و خنثی، فارغ از هرگونه تزیینات و پیچیدگی‌های غیرکاربردی و غیرضروری در پویایی و یکپارچگی فضا نقش چشم‌گیری داشته است.

دیگر پروژه های معمار